ביירות: שוויץ של המזרח התיכון, או מגרש המשחקים של נסראללה?

בשבוע החולף בירת לבנון היפה גילתה שהיא יושבת על חומר נפץ. מזכ"ל חזבאללה אמנם הכחיש את הקשר של הארגון לפיצוץ האדיר, אך אנשיו כבר נתפסו בעבר באירופה עם מאות ק"ג של אמוניה חנקתית

זמן צפייה: 11:59

השבוע החריד פיצוץ את בירת לבנון וגרם להרס, מוות ופצועים. החומר, האמוניה החנקתית שהוסתרה בבטן האדמה בנמל ביירות היא זו שהעצימה את הפיצוץ. מתברר שאנשי חיזבאללה כבר שיחקו באש עם החומר הזה ואנשיהם נתפסו בעבר גם בלונדון וגם בברלין עם מאות קילוגרמים של אמוניה חנקתית.

זה היה הרגע שביירות של מטה, זו שמתחת לאדמה, זו שמאחסנת את הטילים בתוכה, בתוך בתיה - התפוצצה על ביירות היפה, זו שפעם קראו לה "שווייץ של המזרח התיכון". ביירות תמיד דיממה ותמיד חגגה במועדוני לילה ובמלונות וחיי הלילה שלה היו מושא לקנאה של כל מדינות ערב. מלחמות ובילויים, מעשי טבח וחיי לילה ותיירות שוקקים, זה תמיד החזיק יחד כשכל אחד ידע שיש לו מקום בביירות, עד שבעל הבית החדש הגיע - והחל להפר את האיזון.

מספרים שבאותו היום, כשמכלי האמוניום החנקתי התפוצצו בנמל ביירות, נסראללה הרגיש בבונקר, לא רחוק, את האדמה רועדת. אנשיו כבר רצו למלט אותו למקום אחר. הם ידעו שיום אחד הבונקר יותקף, רק לא שיערו שמי שיתקוף אותם זה הם בעצמם. נסראללה, שעלה מהפרוורים של העוני, לא התעניין בחיי הלילה ובמציאות השפויה שרצו הנוצרים והסונים. הוא לא התחשב בכללי המשחק העדינים של העדות בלבנון שתמיד העדיפו לחיות זה לצד זה ולצאת למלחמות פנימיות רק כשאין ברירה. נסראללה הוכיח לשכנים בביירות שזה עניין של כמה רגעים והוא ישתלט על העיר. הוא עשה זאת לפני 12 שנים בתוך כמה דקות. חיי הלילה של ביירות ומלונות הפאר, התיירות המעטה הייתה ערבון מוגבל, מעין משהו שנסראללה שחרר לעם וביום פקודה ייקח אותו ויוציא את כולם לעוד מלחמה.

לכתבות נוספות בנושא >> 

נשיא לבנון: בודקים אם הפיצוץ בביירות נגרם בשל התערבות זרה

הפיצוץ בביירות: 16 עובדי נמל נעצרו; עשרות ניסו לפרוץ לפרלמנט

חומר דישון המצוי בחומרי נפץ: הכימיקל שגרם לפיצוץ בביירות

הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות
הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות | צילום: רויטרס

בביירות של הקורונה אין ממשלה, ומשבר פוליטי משתק שם את כל הפוליטיקאים. הצעירים החליטו מזה כחצי שנה שאין להם שום ברירה והחלו לצאת לרחובות. מוזיקת המועדונים והברים פסקה לטובת גל מחאה חדש ועקבי שצעק: המטבע קורס, אנחנו מובטלים ואין כל עתיד בארץ הארזים למי שהוא לא מקורב לשלטון ולמי שהוא לא שיעי מחזבאללה. נסראללה ראה איך לבנון נאנקת תחת המשבר הכלכלי שהוא הביא על לבנון בסנקציות כלכליות, בסחיטת משאבי המדינה ובבניית מדינת חזבאללה בתוך לבנון הקורסת. הפיצוץ בנמל השבוע היה רק דרך טראגית לסיום התהליך שכבר היה על פני השטח בתוך ביירות זה יותר משנה. כמו כל קיץ החשש שהורגש בלבנון הוא האם נסראללה ייקח את כולם בעל כורחם לעוד מלחמה? הם ידעו שעוד מלחמה בצפון עלולה להחריב את המעט שנותר בעיר הכואבת. אז הם גילו את האמת על עירם. תושבת ביירות בשיחה עם חדשות 13: "לא נשאר דבר. לא נותר דבר, הכול שבור והרוס. הכול. בתי עסק, מסעדות, בתים. לא נותר דבר. המדינה אשמה, כל המדינה. צריך לתלות את כל המנהיגים".

ההרס שנגרם בביירות בעקבות הפיצוץ בנמל
ההרס שנגרם בביירות בעקבות הפיצוץ בנמל | צילום: רויטרס

מעבר לכל הכאב הזה, ומוועדת החקירה שמונתה, לא נשאלה השאלה האמיתית ממנה חוששים הלבנונים: מי החזיק בחומר הזה? החומר שהתפוצץ בנמל הוא לא חדש לנסראללה ולחזבאללה. מייד לאחר הסכם הגרעין עם איראן התיר נשיא ארה"ב אובמה לאנשי חזבאללה לנוע בעולם. המוסד הישראלי פקח עין על כך ועל פי פרסומים זרים, החל להעביר למדינות אירופה שורה של התרעות על פעילי חזבאללה שמתכננים פיגועים אסטרטגיים נגד יעדים ותיירים ישראלים. בפשיטה של המודיעין הבריטי על דירה בלונדון לפני חמש שנים, ארבעה פעילי חזבאללה החזיקו שלושה טונות של אמוניום חנקתי. כך גם קרה בגרמניה. טיפ של המודיעין הישראלי, פשיטה של המודיעין הגרמני וגם שם, אמוניום חנקתי בכמות שיכולה להחריב עיר שלמה. את זה תכנן נסראללה להפעיל באירופה. את מה שאוחסן בנמל ביירות, כך ההערכה, תכנן נסראללה להפעיל במלחמת לבנון השלישית. ביירות היפה גילתה שהיא יושבת על חומר נפץ.