עכשיו הם בבית: כך התנהל המבצע האווירי להשבת המטיילים מפרו

ארבעה מטוסים ועליהם כ-1,100 ישראלים המריאו מלימה ונחתו בישראל. מדובר בצעירים שהיו בשיאו של הטיול הגדול שאחרי הצבא, שנגדע במפתיע עם התפרצות הנגיף. "חוזרים הביתה. לבידוד - אבל בבית"

זמן צפייה: 06:06

במבצע אווירי מיוחד, שגם הציניקנים הכי גדולים לא יוכלו להישאר אדישים כלפיו, הושבו מפרו לישראל ביום רביעי האחרון כאלף ישראלים ששהו במדינה שבאמריקה הדרומית. עם סגירת השמיים לטיסות יוצאות כחלק מהמאבק בהתפשטות הנגיף, מצאו את עצמם צעירים רבים שטיילו בפרו אובדי עצות - ורחוקים מהבית.

ארבעה מטוסי "דרימליינר", 24 טייסים, 44 דיילים, וגם - עשרות מכונאים, אנשי ביטחון ואנשי מבצעי קרקע ניצחו על מסע חילוץ של 31 שעות. טל ישראל, מנהלת השירות בטיסה, סיפרה כי "השארתי ילדה בת ארבע בבית עם הורים בני 80 וקצת קשה לי", אך גם זה לא מנע ממנה להשתתף במבצע.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

עיר האורות הכבויים: תושבי פריז תיעדו את העיר לפני ואחרי הסגר

לוחמים בחזית: עד כמה צוותי בתי החולים ערוכים לתרחישי האימה?

"עוד מעט זה יעבור": ילדי ישראל מדברים על נגיף הקורונה

טיסת אל על להשבת הישראלים שהיו נצורים בפרו
טיסת אל על להשבת הישראלים שהיו נצורים בפרו | צילום: חדשות 13

חיים צור, מנהל מבצע החילוץ מטעם אל על, סיפר: "כאבא לילד שמכיר את זה והביא גם את הבן הסטודנט שלו לאחרונה מחו"ל, אני יכול לומר שאין שמחה יותר גדולה מזה שהילד או הילדה נמצאים לידך".

קברניט אל על, דרור זילברשטיין, הראה על המפה את מסלול הטיסה: מתל אביב, מעל הים התיכון דרך מדריד, כף ורדה, מעל האמזונס עד ההגעה ללימה בירת פרו. זילברשטיין הביע סולידריות עם שאר עובדי החברה ואמר כי "אומנם שנינו, הקברניטים, מבצעים את הטיסה הזאת, אבל אנחנו מייצגים את כל עובדי 'אל על' שאלפים מהם יושבים עכשיו בבית עם מכתבים של חופשה ללא תשלום".

בחדר השליטה עקב הקברניט אייל רובין בדריכות אחר ארבעת המטוסים שבאוויר. רובין סיפר כי "אחד הדברים המורכבים במבצע הזה היה המצב של לימה עצמה: העיר סגורה, השדה סגור. קשה היה למצוא ספק של דלק, שגם יעמוד בהבטחתו לכמות הדלק המספיקה".

אם ובנה ששב מפרו בטיסה מיוחדת
אם ובנה ששב מפרו בטיסה מיוחדת | צילום: חדשות 13

העומס בטרמינל בלימה היה אדיר. הישראלים זרמו אליו מכל עבר ואף חצו את הגבול אפילו מבוליביה. ישנם כאלה שהגיעו, אך לא נרשמו מראש. מטייל אחד סיפר כי "הגענו ללימה לפני שלושה ימים, באנו באוטובוס מקוסקו בנסיעה שארכה 27 שעות. אנו מגיעים הביתה, לבידוד - אבל בבית".

בסופו של דבר, החילוץ שתוכנן ל-800 חוזרים התרחב לכ-1,100. דבר אחד העיב על הצלחת המבצע: לקבוצה של 23 ישראלים לא נמצא מקום במטוסים העמוסים לעייפה. עתה, משרד החוץ מחפש דרך כדי להחזיר גם אותם הביתה.

בקוסטה ריקה ובקולומביה עדיין נצורים 120 ישראלים, ללא יכולת לחזור הביתה. משפחותיהם מסרו כי משרד החוץ אינו נותן מענה, ועל כן התגייסו ההורים ביוזמת טיסת חילוץ פרטית. המשפחות מחפשות בדחיפות מטיילים שעדיין לא נרשמו. ניתן לתרום בקישור https://giveback.co.il/project/56736.