צ'ילה: מצב חירום הוכרז בבירה בעקבות מחאות על יוקר המחיה

ההפגנות האלימות בסנטיאגו פרצו בעקבות החלטת הממשלה לעלות את מחירי הנסיעה ברכבת המטרו. נשיא המדינה סבסטיאן פיניירה אמר כי בכוונתו "לשמור על הסדר הציבורי" וכי הוא "קורא לדיאלוג"

מחאות בצ'ילה | צילום: רויטרס

מצב חירום הוכרז היום (שבת) בסנטיאגו, בירת צ'ילה. זאת, בעקבות הפגנות במחאה על עליית מחירי רכבת המטרו, שהפכו אלימות. המפגינים, מרביתם תלמידי תיכון וסטודנטים פרצו לתחנות הרכבת התחתית, גרמו לנזק רב ברחבי העיר ועצרו את תנועת התחבורה.

בתמונות שפורסמו ברשתות הטלוויזיה ניתן לראות את המוחים זורקים אבנים, תוקפים רכבי משטרה ושורפים אוטובוס. השוטרים המקומיים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות בהם גז מדמיע ואלות נגד המפגינים.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

הקרב על הברקזיט: הפרלמנט בבריטניה יצביע על מתווה ג'ונסון

עקב המתיחות בספרד: משחק הקלאסיקו בין ברצלונה למדריד נדחה

ממחאה על ווטסאפ – למאבק ביוקר המחייה: ההפגנות בלבנון נמשכות

צ'ילה, סנטיאגו, מחאות
מחאות בצ'ילה | צילום: רויטרס

נשיא צ'ילה, סבסטיאן פיניירה, דיבר בטלוויזיה המקומית ואמר כי מטרתו של מצב החירום הוא "לשמור על הסדר הציבורי, להבטיח את שלום הציבור ולמנוע נזק לרכוש ציבורי". במהלך זה פיניירה מאפשר לרשויות לצמצם את חופש התנועה של אזרחיו ואת זכותם להתאגד במחאה. עוד אמר הנשיא כי כי ממשלתו "קוראת לדיאלוג על מנת להקל על סבלם של אלה המושפעים מעליית מחירי דמי הנסיעה".

צ'ילה היא אחת המדינות העשירות באמריקה הדרומית, אך גם אחת הלא שוויונית. הטענות על יוקר המחייה והקריאות לרפורמות כלכליות במדינה הולכות וגוברות, במיוחד בבירה סנטיאגו המאכלסת כשישה מיליון בני אדם. מוקדם יותר החודש, הממשלה הגדילה את מחיר דמי הנסיעה בכדולר ורבע לנסיעה בזמן שעות השיא, מה שעורר את גל המחאות.

צ'ילה, סנטיאגו, מחאות
מחאות בצ'ילה | צילום: רויטרס

עד כה, לא ניתן לקבוע אנשים עוכבו על ידי המשטרה וכמה נפצעו בהפגנות. למרות המחאות, הרשויות בצ'ילה הצהירו כי הם אינם מתכוונים לשנות את ההחלטה על עליית מחירי הנסיעות. הממשלה במדינה גינתה את האירועים האחרונים והגדירה אותם "אלימים וונדליסטים" וטענה כי הם "מבוצעות על ידי קבוצות מאורגנות". כמו כן, נקראו קריאות מצד ההנהגה להחמרת העונשים על הפרת הסדר הציבורי.