הקרב על הברקזיט: הפרלמנט בבריטניה יצביע על מתווה ג'ונסון

לראשונה מזה כמעט 40 שנה התכנסו חברי הפרלמנט בשבת על מנת להצביע על ההסכם שהשיג רה"מ עם האיחוד האירופי. מה הסיכויים לאשר את המתווה, ומה יקרה אם הוא לא יאושר? • כל התרחישים האפשריים

בוריס ג'ונסון, שר החוץ הבריטי | צילום: רויטרס

בית הנבחרים הבריטי התכנס היום לראשונה מזה 37 שנים באופן חריג בשבת, זאת על מנת לדון ולערוך הצבעה נושא היפרדות בריטניה מהאיחוד האירופי, הברקזיט, שצפוי להערך ב-31 לחודש, בעוד כשבוע וחצי. התכנסות ביום זה מתקיימת לאחר ששלשום הושג ההסכם חדש ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי בפגישה בבריסל, והוא טעון את אישור חברי הפרלמנט, השלב שצפוי להיות הקשה יותר.

הפרלמנט הבריטי התכנס לישיבה בשעות הבוקר המאוחרות. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון פתח את הישיבה, והציג את המתווה שהשיג. לאחר מכן עברו לחלק השאלות והדיונים בנוגע למתווה, במהלכו סביר שיעלו להצבעה תיקונים שונים שיציעו חברי הפרלמנט. בתום החלק הזה, בשעות אחר הצהריים, יעלה המתווה להצבעה.

מה יקרה אם יקבל בית הנבחרים את העסקה, ומה הסיכויים לכך?

אם המתווה שהציג ג'ונסון יתקבל כמות שהוא, תהיה זה בשורה חשובה ביותר עבורו, אולם זהו לא סוף פסוק. כעת יחל ההליך של הפיכתו של המתווה לחוק בספר החוקים של בריטניה. רק לאחר ההצבעה הסופית עליו כחוק הוא ייצא לפועל. חברי בית הנבחרים, בעיקר תומכי המתווה ומתנגדי היציאה ללא הסכם, יזרזו את ההליך הזה על מנת לסיים אותו לפני הדד-ליין, שנמצא ממש מעבר לפינה.

צריך לומר כי כרגע הסיכויים לאישור המתווה של ג'ונסון שאושר באיחוד האירופי כמות שהוא נמוך יחסית. ג'ונסון זקוק לרוב של 320 חברי פרלמנט, מתוך 639 שצפויים להצביע, כלומר רוב רגיל. בעד המתווה של מיי הצביעו 285 מחברי פרלמנט שיצביעו גם היום. בהנחה וכולם יצביעו בעד המתווה של ג'ונסון, הוא יצטרך גם את לגייס את תמיכת השמרנים הרדיקליים, ה-ERG, שמונה 28 חברים. הקבוצה הזו מתנגדת באופן עקרוני לברקזיט בהסכם ומעדיפה הפרדות חד צדדית. להסכמים שהציגה מיי בפרלמנט הם התנגדו, והסיכויים גיוסם כעת לאשר את המתווה של ג'ונסון לא נראים גבוהים.

בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה הנכנס של בריטניה
יצליח היכן שמיי נכשלה? ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

בנוסף יצטרך ג'ונסון גם את תמיכת חברי מפלגת האיחוד הדמוקרטי של צפון אירלנד, ה-DUP. אולם הם הודיעו כבר שיתנגדו להצעה, ואם יעמדו במילתם, היא תידחה. הסיבה המרכזית להתנגדותם הוא התנגדותם לפתרון שהוצג במסגרת המתווה לבעיה האקוטית ביותר בברקזיט - הגבול בין צפון אירלנד הבריטית לאירלנד העצמאית, שצפוי להפוך למעשה לגבול "קשה" בין בריטניה לאיחוד האירופי.

אפשרות שניה היא לגייס מורדים מתוך האופוזיציה שישלימו לג'ונסון את הרוב הדרוש. גם האפשרות הזאת נראית בעלת סיכויים נמוכים. עם זאת, ג'ונסון ותומכיו מקווים שברגע האחרון יושג הרוב, שכן המשמעות של הפלת המתווה הנוכחי עלולה להיות קשה - יציאה אוטומטית ללא הסכם, אפשרות שכמעט אף אחד אינו רוצה בה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

התרגיל של ג'ונסון לפרישה מהאיחוד: הפרלמנט הבריטי ייצא לפגרה

הושג הסכם חדש ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי

האיחוד האירופי: "מצב הסכם הגרעין לא טוב – אך הוא עדיין קיים"

בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה | צילום: רויטרס

ומה אם ההצעה תידחה?

אם ידחו חברי הפרלמנט את ההצעה, הם צפויים להצביע על יציאה ללא הסכם מהאיחוד האירופי, אפשרות המכונה "ברקזיט קשה". גם ההצעה הזאת צפויה ליפול, שכן הרוב המוחלט מתנגד לה, בשל השלכותיה מרחיקות הלכת על היחסים העתידיים שבין בריטניה לאיחוד. במקרה כזה ג'ונסון ייצטרך לבקש מהאיחוד האירופי הארכה נוספת. לא בטוח שיקבל, נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, אמר ביום חמישי ש"לא יהיו עוד הארכות". עם זאת לא בטוח שאכן יעמוד במילתו, שכן המשמעות של יציאת הממלכה המאוחדת מהאיחוד באופן אוטומטי ללא הסכם צפויה לגרום לכאוס וחוסר יציבות שישפיע גם גם על שאר המדינות החברות בו.

שרת הפנים הבריטית, תרזה מיי
ראש הממשלה לשעבר, תרזה מיי | צילום: Getty Images

אפשרות נוספת, שיש לה דווקא תמיכה די גבוהה מבין חברי הפרלמט היא הצעתו של חבר הפרלמנט אוליבר לוטווין. לוטווין הציע כי החברים יאשרו רק עקרונית את המתווה של ג'ונסון כדי להעבירו לחקיקה, ורק לאחר שהוא יעבור את כל שלבי החקיקה הוא יעלה לאישור סופי. המטרה של ההצעה הזו היא למנוע אפשרות, שנראית סבירה, שתומכי ההיפרדות ללא הסכם ינסו לטרפד את המתווה של ג'ונסון בשלב החקיקה המפרך והמורכב, התאריך המיועד יגיע - ובריטניה תצא ללא הסכם. לאור זאת, למתווה של לוטווין יש סיכוי גבוה יחסית לעבור, כנראה גבוה יותר מהמתווה של ג'ונסון בעצמו. במקרה כזה, ג'ונסון צפוי לבקש הארכה קצרה נוספת, עד ל-31 בינואר, להשלמת הליכה החקיקה.

מה כולל המתווה של ג'ונסון? 

המתווה של ראש הממשלה, שכבר קיבל את אישור נציגי המדינות באיחוד האירופי, מבוסס על המתווה שהציגה קודמתו לתפקיד, תרזה מיי, שכזכור נאלצה להתפטר לאחר שנכשלה פעם אחר פעם בניסיון לקבל את אישור הפרלמנט הבריטי. בנוסף הוא כולל שורה של תיקונים, בעיקר לסוגיית הגבול בין אירלנד לצפון אירלנד, שמעוררת את ההסתייגות הרבה ביותר. כך לדוגמא, בניגוד למתווה שהציגה מיי, צפון אירלנד תצא יחד עם בריטניה מהאיחוד, אולם בדיקות המכס ייעשו בכניסה לצפון אירלנד ולא במעבר הגבול שיישאר חופשי בהיבט הזה.

בנוסף מוצעים עוד שורה של פתרונות על מנת למנוע מצב שמי שיעביר סחורה מצפון אירלנד לאירלנד העצמאית ייאלץ לשלם מכס (שכן הסכמי הסחר החופשי שקיימים באיחוד האירופי, לא יחולו כמובן על בריטניה). בנוסף, בניגוד למתווה של מיי, תינתן לפרלמנט האירי הזכות להיות גם כן צד בעסקה, ולאשר בעצמו את ההסדרים הרלוונטיים. ההצבעה תיעשה ב-2025, והפרלמנט האירי ייאלץ לאשרר שוב את העסקה כל 4 שנים או 8 שנים, תלוי ברוב שעבר בפרלמנט.

כך או כך, נראה שג'ונסון צפוי קרב קשה. כאמור, לא ברור כלל אם יצליח לעבור את המשוכה שקודמתו נכשלה בה. כישלון עלול להחליש אותו משמעותית מבחינה פוליטית, והאפשרות לבחירות מוקדמות מהצפוי נראית קרובה וריאלית. ג'ונסון הוא ראש הממשלה השלישי שמנסה להוציא את הממלכה המאוחדת מהאיחוד, אחרי מיי ודיוויד קמרון, אך לא בטוח כלל שהוא האחרון.