האיחוד האירופי: "מצב הסכם הגרעין לא טוב - אך הוא עדיין קיים"

שרת החוץ של הארגון מוגריני הצהירה כי נכון לרגע זה, אף אחת מהמדינות החתומות על ההסכם לא סבורה כי ההפרות האיראניות הן חמורות. נתניהו: "תגובה המזכירה את הפייסנות האירופית בשנות ה-30"

שרת החוץ של האיחוד האירופי עם מקבילה האיראני
שרת החוץ של האיחוד האירופי עם מקבילה האיראני | צילום: רויטרס

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, התייחסה היום (שני) למתיחות הגוברת בעניין הסכם הגרעין עם איראן, והצהירה כי "מצבו של הסכם הגרעין אינו טוב - אך הוא עדיין חי". מוגריני הוסיפה כי "אינני יודעת אם מדובר בשעותיו האחרונות של ההסכם". את הדברים אמרה מוגריני במפגש שרי החוץ האירופים בבריסל.

מוגריני הדגישה כי נכון לרגע זה, אף אחת מהמדינות החתומות על ההסכם לא אותתה על כוונה להפעיל את מנגנון הסכסוך. לדבריה, המדינות לא רואות בהפרות האיראניות הפרות משמעותיות.

עוד בחדשות 13:

שר החוץ הבריטי: "לא מסכימים עם מדיניות ארה"ב בנוגע לאיראן"

גורמים אמריקנים: ארה"ב לא תטיל סנקציות על שר החוץ האיראני

טראמפ על הפרת הסכם הגרעין: "איראן משחקת באש"

שרת החוץ של האיחוד האירופי עם מקבילה האיראני
שרת החוץ של האיחוד האירופי עם מקבילה האיראני | צילום: רויטרס

בתוך כך, נשיא צרפת, עמנואל מקרון, צפוי לשוחח עם מקבילו האיראני רוחאני, נשיא רוסיה פוטין ונשיא ארה"ב טראמפ, על מנת למנוע הסלמה במתיחות עם איראן.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב בחריפות לדבריה של מוגריני. "התגובה של האיחוד האירופי להפרות האיראניות מזכירה לי את הפייסנות האירופית של שנות ה-30. גם אז היה מי שטמן את ראשו בחול ולא ראה את הסכנה מתקרבת. יש כאלה באירופה שלא יתעוררו עד שטילים איראניים גרעיניים יפלו על אדמת אירופה. אנחנו בכל מקרה נמשיך לעשות כל מה שצריך כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190715-1952' autoplay='0' credit='' desc='תגובת ראש הממשלה נתניהו לדברי מוגריני' kid='1_65mohqgw' duration='26'']

מוקדם יותר היום, במהלך מפגש שרי החוץ, תקף שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט את מדיניות ארצות הברית בנושא הסכם הגרעין עם איראן. "ארצות הברית היא בת בריתנו הטובה ביותר", אמר. "אך אנו לא מסכימים עם מדיניותה בנוגע להסכם הגרעין האיראני".

על אף שאיראן חצתה לפני כשבוע את רף האורניום המועשר עליו הוסכם בהסכם הגרעין ב-2015, האנט טוען כי עדיין ניתן להציל את העסקה. "הסכם הגרעין עדיין לא מת, ואנו מחפשים דרכים לשמר אותו", אמר. "יש עדיין חלון הזדמנויות להשיב את טהראן לשולחן המשא ומתן – אך הוא הולך ומצטמצם. יש בידינו לפחות שנה עד שאיראן תשיג נשק גרעיני".

רוחאני. ההסכם יוצא לדרך
חסן רוחאני | צילום: Getty Images

שרת החוץ השוודית, מרגוט וולסטרום, קראה אף היא לאיראן לדבוק בהסכם שנחתם ב-2015. "חשוב להדגיש פעם נוספת את חשיבות הסכם הגרעין, ולצד זאת גם את חשיבות הצעדים שיאפשרו לעסקים אירופיים לסחור ולהשקיע בעסקים באיראן", אמרה והוסיפה: "נמשיך לקיים שיחות עם האמריקנים ונסביר להם כמה לא יעילה הדרך בה הם פועלים. ההסלמה בקונפליקט בין איראן לארצות הברית לא מסייעת לפתרון הסוגיה".

דובר סוכנות הגרעין האיראנית, אמר הבוקר כי טהראן תמשיך בהפחתת מחויבויותיה להסכם הגרעין, עד שהמדינות שנותרו חתומות על העסקה "ימלאו את חובתן". הוא הוסיף כי "אם אירופה לא תעמוד בהתחייבויות שלה תחת הסכם הגרעין, איראן תחזור למצב שהיה לפני חתימת העסקה".