בית הנבחרים הצביע בעד הדחת טראמפ – ההכרעה עוברת לסנאט

בפעם השלישית בהיסטוריה: הבית התחתון החליט כי יש להדיח את נשיא ארצות הברית. זאת, בשל חלקו של טראמפ בפרשת אוקראינה-גייט. פלוסי בתום הדיון: "יום גדול לחוקת המדינה"

זמן צפייה: 02:09

בית הנבחרים של ארצות הברית הצביע הלילה (חמישי) בעד הדחתו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, זאת במסגרת פרשת "אוקראינה גייט". טראמפ הפך לנשיא השלישי בהיסטוריה האמריקנית שבית הנבחרים החליט שיש להדיחו. כעת, עוברת ההכרעה לסנאט, שם יתקיים משפטו של טראמפ, לו יש רוב בסנאט. הנשיא האמריקני יעמוד לדין בגין שימוש לרעה בכוחו כנשיא בפרשת אוקראינה גייט, ובשל שיבוש חקירת הקונגרס לכאורה.

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה בתום הדיון: "ה-18 בדצמבר הוא יום גדול לחוקת ארצות הברית". במהלך ההצבעה על הדחתו, נשא טראמפ נאום בפני תומכים במישיגן והגיב להצבעה בבית הנבחרים: "ננסי פלוסי המשוגעת והדמוקרטים בבית הנבחרים ישאו לנצח אות קלון. אחרי שלוש שנים של ציד מכשפות, הבית התחתון ניסה הלילה להפוך את רצונם של מיליוני אמריקנים פטריוטים שהצביעו בקלפי". במהלך העצרת, מפגינים בעצרת הניפו לעברו שלט "אתה מפוטר" וסולקו מהמקום.

לכתבות נוספות בנושא:

סקר ב"פוקס ניוז": יותר מ-50% מאמינים שיש להדיח את טראמפ

בית הנבחרים יצביע היום על הדחת טראמפ – ויאשר את סעיפי ההליך

ניצול כוח ושיבוש הליכי קונגרס: סעיפי האישום נגד טראמפ

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-North-America-20191219-0351' autoplay='0' credit='רויטרס' desc='ההצבעה על הדחת דונלדט טראמפ' kid='1_aoa2z00z' duration='41']

בסעיף הראשון בהדחה, לפיו כאמור טראמפ ניצל לרעה את כוחו כנשיא במסגרת הפרשה, 230 חברי קונגרס הצביעו בעד הדחת הנשיא. 197 הצביעו נגד. שני דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים והצביעו נגד ההדחה. בסעיף השני בהדחה, לפיו כאמור טראמפ שיבש את חקירת הקונגרס 229 חברי קונגרס הצביעו בעד. 198 הצביעו נגד. שלושה דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים והצביעו נגד ההדחה.

הבית הלבן הגיב להחלטת בית הנבחרים: "טרמאפ מוכן לצעדים הבאים בהליך ההדחה והוא בטוח בעצמו כי הסנאט יחזיר את הסדר ואת ההליך ההוגן".

פלוסי אמרה בתחילת הדיון: "כיו"ר בית הנבחרים, אני פותחת בצער את הדיון בהדחה של טראמפ, הוא לא השאיר לנו ברירה. זאת עובדה שטראמפ הפר את החוקה. הקונגרס חייב להבהיר שבית הנבחרים עדיין עומד מאחורי עקרונות החוקה".

דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית, בעצרת בחירות במישיגן
דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית, בעצרת בחירות במישיגן | צילום: רויטרס

לבית הנבחרים אין את הכוח להוציא את טראמפ מהבית הלבן, אלא הסנאט יצטרך להחליט על כך. משפט ההדחה - אם וכאשר יקרה, ייערך בסנאט רק בשנה הבאה, כאשר החברים בבית העליון יהוו כמושבעים. אולם, לנשיא האמריקני יש רוב רפובליקני אוטומטי, שככל הנראה יתמוך בו.

אמש שיגר הנשיא מכתב חריף לננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, וכתב: "אם הדמוקרטים יצביעו בעד ההדחה, הם יכריזו מלחמה על הדמוקרטיה האמריקנית". לדבריו, הליך ההדחה נגדו הוא בגדר "ניסיון הפיכה לא חוקי". בהמשך, כתב בחשבון הטוויטר לעוקביו כי "אתם יכולים להאמין שאודח היום על ידי השמאל הרדיקלי, על ידי הדמוקרטים שלא עושים כלום, ואני לא עשיתי שום דבר רע! זה דבר נורא. שאו תפילה!"

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-20191219-0919' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_8vydbd0o' duration='27']

בכנס תמיכה שקיים טראמפ אתמול, אמר: "הדמוקרטים הוזילו את הליך הדחה. כעת, כל נשיא שלא ימצא חן בעיניהם, הם ינסו להדיחו".

בתגובה, שלחה פלוסי מכתב לחברי הקונגרס הדמוקרטיים, בו כתבה בין היתר כי "אף אחד מאיתנו לא הגיע לקונגרס כדי להדיח נשיא, אך נשבענו לתמוך ולהגן על החוקה. אם לא נפעל, נזנח את החובות שלנו".

מסקר של רשת התקשורת "פוקס ניוז" עלה כי 54% מהאמריקנים תומכים בהליך ההדחה, 50% תומכים בהליך ההדחה ובהסרת טראמפ מתפקידו כנשיא, 4% נוספים תומכים בהליך ההדחה אך לא בסיום כהונתו, ו-41% אינם תומכים כלל בהליך. ולמרות נתונים אלה, וההליך המתנהל כעת נגד הנשיא - 45% תומכים בטראמפ - עלייה של 3% מהסקר האחרון שנערך באוקטובר. זוהי גם מגמת עלייה בהשוואה לינואר, שבו נתוני התמיכה בנשיא עמדו על 43%.

כזכור, הליך ההדחה עוסק בשיחת הטלפון שקיים עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שבה שוחחו על בנו של ג'ו ביידן – יריבו הפוליטי של טראמפ. בהתייחס לפשעים שבהם מואשם הנשיא בהליך ההדחה שלו, השיבו 53% כי הנשיא אכן ניצל לרעה את כוחו. עוד השיבו 48% כי הוא שיבש את הליכי התנהלות הקונגרס, כפי שהוא מואשם. 45% מאמינים שטרמאפ אכן עסק בעבירה של שוחד, כמיוחס לו על ידי הקונגרס האמריקני. על השאלה "האם נשיאים בדרך כלל מבקשים ממנהיגים זרים לחקור את יריביהם הפוליטיים?", ענו 58% שלא, 22% השיבו "כן", ו-20% ענו שאינם בטוחים.

בשבוע שעבר הציגה המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית בבית הנבחרים את סעיפי האישום נגד נשיא האמריקני דונלד טראמפ ואת השלבים הבאים בחקירה. יו"ר ועדת המשפט ג'רי נדלר אמר בעת הצגת הסעיפים כי "כשהנשיא שלנו בוגד במדינה הוא מפר את השבועה שלו ופוגע בביטחון שלנו - אף אחד, גם לא הנשיא, אינו מעל החוק". על פי הסעיף הראשון שהציגה המפלגה, טראמפ ניצל את כוחו מתוקף תפקידו באופן שמסכן את המדינה, ולפי הסעיף השני, שיבש הליכים בקונגרס בעת מילוי תפקידו.