טראמפ אירח את הרב שנפצע בבית הכנסת: "ניאבק באנטישמיות"

נשיא ארה"ב הזמין לבית הלבן את הרב ישראל גולדשטיין, שסיפר: "ראיתי את הרוע בהתגלמותו" • ב-AP פורסם כי הוגשה בקשת מימון לשיפור מיגון בית חב"ד בפאווי, אך הכסף הועבר רק בסוף חודש מארס

זמן צפייה: 02:22

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אירח היום (חמישי) בבית הלבן את הרב ישראל גולדשטיין, שנפצע באירוע הירי בבית הכנסת בפאוויי שבסן דייגו, ואמר כי "ניאבק באנטישמיות בכל כוחנו. לכל אזרח הזכות לחיות על פי אמונתו".

הרב גולדשטיין דיבר אף הוא באירוע וסיפר על המקרה: "רק לפני חמישה ימים ראיתי את הרוע בהתגלמותו. הייתי צריך להחליט אם לברוח או להישאר", אמר והודה לנשיא טראמפ: "כשהתקשרת גרמת לי להחלים. אתה עוזר לאנשים להחלים".

לעוד כתבות בנושא: 

משפחת הרוצח מסן דייגו: "בננו הוא חלק מהיסטוריית הרשע"

בפנים חתומות: הרוצח מבית הכנסת בדיון ראשון בביהמ"ש

כך פעל הרוצח: שליח חדשות 13 חזר עם הפצוע לבית הכנסת • תיעוד

צלבי קרס שרוססו על בתיהם של יהודים מניו ג'רזי
צלבי קרס שרוססו על בתיהם של יהודים מניו ג'רזי | צילום: TLS

מוקדם יותר פורסם בסוכנות הידיעות AP כי בית חב"ד בעיר פאווי שבו אירע הירי ביום שבת, הגיש בקשה למענק פדרלי כדי להתקין שערים ודלתות מאובטחות יותר על מנת להגן בצורה טובה יותר על האזור. בנוסף, נודע שהבקשה על סך 150 אלף דולרים אושרה בחודש ספטמבר, אך הכסף הועבר רק בסוף חודש מארס, מה שלא הותיר מספיק זמן כדי להשתמש בו.

בתוך כך, נודע כי צלבי קרס צוירו ביום ראשון על בית של יהודי בעיירה ג'קסון שניו ג'רזי. המשטרה המקומית מסרה לחדשות 13 כי היא חוקרת את נסיבות האירוע. הליגה נגד השמצה הגיבה לאירוע וכתבה כי "נחרדנו לשמוע על הגרפיטי האנטישמי. התלוננו בפני גורמי אכיפת החוק, ואנו עוקבים אחר האירוע". מדובר בעיירה שמתנהל בה מאבק ארוך של התושבים המקומיים נגד עשרות אלפי חרדים שהגיעו למקום, והמקומיים רואים בהם גורמים שמשתלטים על העיירה.

כזכור, ג'ון ארנסט, פתח באש בבית הכנסת שבבית חב"ד בעיר פאוויי שבדרום קליפורניה ביום שבת. כתוצאה מהירי ביום שבת, נרצחה לורי גילברט קיי בת ה-60, ושלושה נוספים, בהם ילד - נפצעו. ביום שלישי התייצב ארנסט לראשונה בבית המשפט והכחיש את אישומי הרצח ושלוש ניסיונות הרצח. התביעה אמרה כי ארנסט הספיק לירות רק שמונה עד עשרה מתוך 60 הכדורים שהיו לו, בעקבות מעצור בנשק.

במהלך הדיון, ארנסט עמד מאחורי זכוכית, לבש מדי כלא כחולים ולא הביע רגש. השופט קבע שתאריך הדיון הבא יהיה ב-30 במאי, והותיר את ארנסט במעצר ללא אפשרות לשחרור בערבות, בטענה שהוא "מסוכן מאוד לביטחון הציבור".

ג'ון ארנסט בבית המשפט | צילום: רויטרס

ביום שני, משפחתו של ארנסט, פרסמה הצהרה לפיה "היינו מופתעים ונעצבנו עמוקות בעקבות התקיפה הקטלנית. לבושתנו הגדולה, כעת בננו הוא חלק מהיסטוריית הרשע שבוצעה נגד העם היהודי. ג'ון וחמשת אחיו גודלו במשפחה ובקהילה שדחו שנאה. זו תעלומה מחרידה מה שמשך את בננו לכזאת חשיכה".

עוד נמסר כי "העצב שלנו מחוויר בהשוואה ליגון ולסבל שבננו גרם לכל כך הרבה אנשים חפים מפשע. הוא הרג ופצע את המאמינים שנאספו במקום מקודש ביום מקודש. הפעולה של בננו הושפעה מאנשים שאיננו מכירים ומרעיונות שאיננו מאמינים בהם. משוכנעים שרשויות האכיפה יחשפו פרטים על הדרך שהובילה את בננו למעשה הנפשע הזה". במקביל, ה-FBI אישר כי התקבלה אזהרה ברשתות החברתיות כחמש דקות לפני הירי, אך נטען כי זה היה מאוחר מדי בכדי לזהות את החשוד.

ארנסט בן ה-19, התקשר בעצמו למשטרה כדי לדווח על המעשה, ונעצר ברכבו ללא כל התנגדות באזור האירוע, זמן קצר אחריו. הוא הגיע למקום בלבוש שחור כשהוא חובש קסדה וביצע ירי מאקדח. עם זאת, ייתכן ונמנע אסון גדול יותר, שכן על פי דיווחים, ברשות היורה היה גם M-16 ומחסניות רבות. מחקירת האירוע עולה כי איש ביטחון שהיה באזור שלא בתפקיד, ניסה לירות במפגע טרם נמלט, אך פגע ברכבו בלבד.