היורה בבית הכנסת בקליפורניה: לאומן לבן שפרסם מניפסט אנטישמי

המשטרה הודיעה כי ג'ון ארנסט, תושב סן דייגו, הוא הצעיר שפתח באש בבית חב"ד, רצח אישה ופצע שלושה נוספים. "יהודים צריכים ללכת לגיהנום עבור פשעיהם, אני אשלח אותם לשם"

זמן צפייה: 05:18

הירי בבית חב"ד שבקליפורניה: שריף העיירה פאווי, סאן דייגו, שבה התרחש אירוע הירי בבית חב"ד, חשף הלילה (ראשון) את זהות הצעיר המפגע: ג'ון ארנסט, תושב סן דייגו בן 19. כמו כן, ציין השריף כי ארנסט נחקר בחודש שעבר בחשד להצתת מסגד, אולם אין לו עבר פלילי. על פי דיווחים מקומיים, הוא פרסם ברשתות החברתיות מניפסט אנטישמי, וייתכן כי הושפע מהטבח שאירע במסגדים בניו זילנד.

ארנסט כתב מניפסט, בו הוא מתאר רעיונות של עליונות הגזע הלבן ואנטישמיות, וטען כי אין יהודים חפים מפשע: "כל יהודי אחראי לרצח העם המתוכנן בגזע האירופי. הם פועלים כיחידה אחת, ולכל יהודי התפקיד שלו בשעבוד גזעים אחרים סביבו, בין אם במודע או בתת מודע. פשעיהם אין-סופיים. יהודים צריכים ללכת לגיהנום עבור פשעיהם, אני אשלח אותם לשם".

היורה התקשר בעצמו למשטרה כדי לדווח על המעשה, ונעצר ברכבו ללא כל התנגדות באזור האירוע, זמן קצר אחריו. החשוד הגיע למקום בלבוש שחור כשהוא חובש קסדה, וביצע ירי מאקדח. עם זאת, ייתכן ונמנע אסון גדול יותר, שכן על פי דיווחים, ברשות היורה היה גם M-16 ומחסניות רבות. מחקירת האירוע עולה כי איש ביטחון שהיה באזור שלא בתפקיד, ניסה לירות במפגע טרם נמלט, אך פגע ברכבו בלבד.

ג'ון ארנסט, הצעיר שביצע את הירי בבית חב''ד בקליפורניה
ג'ון ארנסט, הצעיר שביצע את הירי בבית חב''ד בקליפורניה | צילום: החדשות 13

הרב שנפצע באירוע הירי סירב להתפנות מהמקום לקבלת טיפול רפואי עד שהרגיע את הנוכחים, ואף ניסה להרגיע את היורה – כך סיפרה ל-CNN מינו אנוארי, חברת הקהילה שבעלה היה נוכח בבית חב"ד. כזכור, באירוע נרצחה אישה מבוגרת ונפצעו שלושה נוספים, בהם ילד.

"הרב אמר 'אנחנו מאוחדים' והתפלל לשלום. הוא הסכים לצאת רק לאחר שסיים את הנאום שלו", אמרה אנוארי. "בעלי סיפר לי שהיורה צעק וקילל כאשר לפתח החל לפתוח באש". האישה הוסיפה כי "האירוע הזה הוא דבר רע, ואנחנו צריכים להבין שהרע הזה הוא אמיתי, אסור להתעלם ממנו. עלינו לפקוח את העיניים". עד ראייה אחר סיפר כי שמע 7-6 יריות, ולאחריהן החלו להישמע צרחות במקום, ומיד אחר כך צרור יריות נוסף.

המשטרה חוסמת את הכביש הסמוך לבית חב''ד שבו התרחש הירי
המשטרה חוסמת את הכביש הסמוך לבית חב''ד שבו התרחש הירי | צילום: ריוטרס

כאמור, אישה אחת נרצחה ושלושה נוספים, בהם ילד, נפצעו אמש באירוע ירי שהתרחש בבית חב"ד בעיר פוויי שבדרום קליפורניה. האישה פונתה תחילה לבית החולים במצב אנוש, שם נאלץ הצוות הרפואי לקבוע את מותה. ראש העיר קליפורניה אישר כי מדובר בפשע שנאה, שהתרחש בשעה 11:30 (שעון ארה"ב), כחצי שעה לאחר שבמקום התקיים אירוע קהילתי לסיום חג הפסח.

גם הנשיא טראמפ כינה את הירי "פשע שנאה" וכתב כי "מחשבותיי ותפילותיי נשואות לנפגעים, אלוהים יברך את כולכם. חשוד נתפס. רשויות אכיפת החוק עשו עבודה נהדרת".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הוסיף כי "ליבי נשבר כששמעתי על הירי. זה מעשה אנטישמי נבזה, ביום האחרון של חג הפסח. מקווה שמשפחת ההרוגה והקהילה היהודית לא תדע עוד צער".

סגן הנשיא, מייק פנס כתב: "מגנה בחריפות את הירי המרושע והפחדני. אף אדם אינו צריך לפחד בבית תפילה. אנטישמיות אינה רק טעות - היא מרושעת". חברת הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו-קורטז כתבה: "יש לנו את האחריות לאהוב ולהגן על שכנינו".

יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג כתב בתגובה לאירוע: "המתקפה האנטישמית מזעזעת. אנחנו עוקבים אחר המקרה. תקיפת אנשים, מכל דת ובכל בית תפילה, היא בלתי מוסרית. זה חייב להיפסק". קונסול ישראל בלוס אנג'לס, אבנר סבן מסר כי בשלב זה אין מידע על נפגעים ישראלים.

המשטרה חוסמת את הכביש הסמוך לבית חב''ד שבו התרחש הירי
המשטרה חוסמת את הכביש הסמוך לבית חב''ד שבו התרחש הירי | צילום: רויטרס

מנכ״ל הקונגרס היהודי העולמי, רוברט זינגר מסר: "צאת חג הפסח, המסמל את חירותו של העם היהודי, נמצא כעת בצלו של מעשה מחריד המבטא את ההיפך הגמור מחופש וחירות. ברגעים קשים אלו, אנו מחזקים את ידם של חברי הקהילה היהודית המקומית"

על פי עדת ראייה, אחד הנפגעים הוא רב הקהילה, ישראל גולדשטיין שנורה בידו ואיבד שתיים מאצבעותיו. עד נוסף סיפר כי המשטרה מתכוננת לחיפוש בביתו של היורה - שכאמור, נמצא כבר במעצר.

אתמול, ציינו בפיטסבורג שבפנסילבניה בדיוק חצי שנה לטבח שהתרחש בבית הכנסת "עץ חיים", כאשר אדם בשם רוברט באוורס נכנס למקום, ירה לכל עבר תוך קריאות אנטישמיות ורצח 11 מתפללים. תושבי הקהילה היהודית הביעו זעזוע מהרצח בקליפורניה, ובכיר בקהילה אמר: "אני מבין היטב את מה שעוברים עכשיו החברים בקליפורניה".