כך פעל הרוצח: שליח חדשות 13 חזר עם הפצוע לבית הכנסת • תיעוד

במקום ניתן לראות עדיין את חורי הקליעים שנותרו בקירות וברהיטים ואת טיפות הדם של הפצועים על רצפת גינת המשחקים • מחקירה ראשונית של האירוע עלה כי החשוד פעל לבדו ולא במסגרת ארגון

זמן צפייה: 05:44

יממה לאחר אירוע הירי הרצחני שב הלילה (שני) אלמוג פרץ, שנפצע כתוצאה מהירי לבית הכנסת בקליפורניה שהתרחש ביום שבת, ושחזר בפני שליח חדשות 13 את הרגעים הדרמטיים מתוך הזירה. בתיעוד מהמקום ניתן לראות את חורי הקליעים שנותרו בקירות וברהיטים ואת טיפות הדם של הפצועים על רצפת גינת המשחקים, לצד נעלי ילדים שנשארו במקום.

הרוצח נכנס מדלת שנמצאת בקצה אחד של החדר, והחל לירות לעבר פרץ, שהיה סמוך לקצה השני של המקום. לאחר תחילת הירי, שחזר פרץ, הוא לקח את אחייניתו וברח איתה לדלת המובילה לגן משחקים, היכן שבאותה עת שיחקו במגלשות כמה ילדים. "רצתי לדלת - והוא יורה עליי", אמר פרץ ומצביע על חורים בקיר הסמוך, במקום שבו פגעו הכדורים. "אני רץ, לבינתיים הכדורים עוברים לידי".

לורי בת ה-60 נרצחה במתקפת הירי: "הגנה על הרב בגופה"

הירי בבית הכנסת: "הגיע לבצע החייאה - וגילה שמדובר באשתו"

הילדה שנפצעה מהירי בבית הכנסת: "ראיתי את הרב קופץ כמו מטורף"

חורי קליעים בעקבות הירי בבית הכנסת
חורי קליעים בעקבות הירי בבית הכנסת | צילום: החדשות 13

"אני פותח את הדלת וכל הילדים פה", סיפר פרץ. "אני חוטף איתי ילדה, והוא לבינתיים יורה. הנה כתמי דם (הצביע על הרצפה), אולי ממני. אני רץ עם כל הילדים שמשחקים לעבר שער צדדי, אני פותח להם אותו ואני מטיס את כולם מפה, מטיס אותם. אני מוריד את כולם מפה (הורה על השער הצדדי), אני מוריד אותם ומכניס אותם לבית שנמצא מאחור, לקומה השנייה - והוא (המחבל) בפנים, עומד באותו מקום - ויורה".

"אני מאמין שהיו פה בערך 100 אנשים, עם ילדים ונשים", הוסיף פרץ. "לא הרגשתי שאני פצוע, אבל הרגשתי קצת חמימות ברגל. כשחזרתי, אמרו לי שאני מטפטף דם בג'ינס, אז האמבולנס לקח אותי".

בד בבד, החשוד בירי בבית הכנסת, ג'ון ארנסט, הואשם הלילה בסעיף אחד של רצח מדרגה ראשונה ושלושה סעיפים של ניסיון לרצח. מהמשטרה נמסר כי אין אינדיקציה שארנסט היה חלק מקבוצה וכי החוקרים מאמינים שהוא פעל לבדו. במקביל, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התקשר לרב בית הכנסת, ישראל גולדשטיין, והביע את תנחומיו. מהבית הלבן נמסר כי הנשיא "ביקש לנחם בשם האומה האמריקנית כולה".

חורי קליעים בקירות בבית הכנסת
חורי קליעים בקירות בבית הכנסת | צילום: החדשות 13

בתוך כך, הרב גולדשטיין שנפצע בירי סיפר הלילה: "המורה שלי לימד אותי שצריך להילחם בחושך עם אור, לא משנה כמה העולם חשוך. קצת אור דוחף הרבה חושך. הוא היה אומר שעלינו ללמד את כולם שצריך לעשות מעשים רנדומליים של אדיבות. יש כל כך הרבה חושך עכשיו בעולם, אבל אתם ואני יכולים לשנות את זה".

"אני לעולם לא אשכח את אתמול. האצבע החסרה שלי תישאר לי כצלקת, אבל היא תזכיר לי כמה פגיעים אנחנו וגם כמה גיבור כל אחד מאיתנו יכול להיות. לא משנה במה אנו מאמינים, על כולנו להפוך את המקום הזה לטוב יותר כדי למנוע מדבר כזה לקרות שוב".

היורה, צעיר בן 19, התקשר בעצמו למשטרה כדי לדווח על המעשה, ונעצר ברכבו ללא כל התנגדות באזור האירוע, זמן קצר אחריו. החשוד הגיע למקום בלבוש שחור כשהוא חובש קסדה, וביצע ירי מאקדח. עם זאת, ייתכן ונמנע אסון גדול יותר, שכן על פי דיווחים, ברשות היורה היה גם M-16 ומחסניות רבות. מחקירת האירוע עולה כי איש ביטחון שהיה באזור שלא בתפקיד, ניסה לירות במפגע טרם נמלט, אך פגע ברכבו בלבד.

גם הנשיא טראמפ כינה את הירי "פשע שנאה" וכתב כי "מחשבותיי ותפילותיי נשואות לנפגעים, אלוהים יברך את כולכם. חשוד נתפס. רשויות אכיפת החוק עשו עבודה נהדרת".

Rabbi Yisroel Goldstein, who was wounded in the Calif. synagogue shooting, delivers emotional address: "There's so much darkness now in the world, but you and I have the ability to change...We all have to make this world a better place to prevent this from ever happening again" pic.twitter.com/aGoxMUyN4J

— CBS News (@CBSNews) 28 באפריל 2019

יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג כתב בתגובה לאירוע: "המתקפה האנטישמית מזעזעת. אנחנו עוקבים אחר המקרה. תקיפת אנשים, מכל דת ובכל בית תפילה, היא בלתי מוסרית. זה חייב להיפסק". קונסול ישראל בלוס אנג'לס, אבנר סבן מסר כי בשלב זה אין מידע על נפגעים ישראלים.

בתוך כך, נויה דהאן בת השמונה, שנפצעה באירוע הירי שהתרחש ביום שבת בקליפורניה, שחזרה אתמול בריאיון לחדשות 13 את המקרה. "היינו בבית הכנסת כמו בכל סוף שבוע רגיל והתפללנו", סיפרה. "לאחר מכן הילדים שיחקו ואני הייתי צריכה לקחת משהו מבפנים, לא זוכרת מה. אז שמעתי מישהו יורה, וראיתי את הרב, הוא קפץ כמו מטורף ונפצע קשה". נויה שוחררה מבית החולים לביתה.

אלמוג פרץ, דודה של נויה שנפצע אף הוא באירוע, שוחרר גם הוא לביתו, שם פגש לראשונה באחייניתו שנפצעה וחיבק את אחייניותיו, נויה וליאן. "לקחתי את כל הילדים והכנסתי אותם לבית בטוח", שחזר. "רק ליאן, אחייניתי הקטנה הייתה חסרה לי, הלב שלי לא היה במקום. רק בסוף אמרו לי שהיא התחבאה בשירותים".

ג'ון ארנסט, מבצע הירי בבית חב''ד בסן דייגו, קליפורניה | צילום: החדשות 13

גיל פסטרנק, אחד הניצולים מאירוע הירי סיפר לחדשות 13 כיצד חמק ברגע האחרון מידי היורה. "ישבתי בכניסה לבית הכנסת, בדיוק איפה שהיורה הגיע. ראיתי אותו מתקרב לבית הכנסת והתחלתי לרוץ לחדר הכי קרוב. ראיתי אותו יורה באישה שעמדה בכניסה, וברחתי להתחבא מתחת לשולחן באחד החדרים", אמר. "הוא ראה שאני קופץ לתוך החדר הזה והתחיל לצרוח, לקלל ולצחוק. הוא הסתכל לתוך החדר, לא ידע מתחת לאיזה שולחן הייתי, וכנראה שהוא החליט שזה בזבוז זמן והלך לכיוון אחר. אם הוא היה נכנס הוא היה מוצא אותי ללא ספק, זה לא היה חדר גדול".

לאחר שהסתיים האירוע, והפצועים קיבלו סיוע רפואי, הרב ישראל גולדשטיין סירב להתפנות מהמקום. "הרב גולדשטיין איבד שתיים מאצבעותיו, ובזמן שהתחננו שייכנס לאמבולנס הוא נאם על כך שאנחנו צריכים להיות ביחד בזמן כזה, ולא לתת לדברים כאלו לשבור אותנו כעם". סיפר.