האולטימטום פג: ארה"ב תצא היום מהאמנה הגרעינית עם רוסיה

הזמן שאותו הקציבו האמריקנים לרוסים כדי לחדול מ"ההפרות" נגמר, וההסכם בין המעצמות יסתיים לאחר 32 שנים. בין היתר, האשימה וושינגטון את מוסקבה בפיתוח נשקים שמאיימים עליה ועל בעלות בריתה

זמן צפייה: 00:24

ארה"ב תצא היום (שישי) רשמית מהסכם פירוק הנשק הגרעיני לטווח בינוני שחתמה עם רוסיה לפני כשלושה עשורים. זאת, לאחר שנגמר תוקפו של האולטימטום שהציבו האמריקנים לרוסים לפני חצי שנה, כאשר בזמן הזה הם דרשו ממוסקבה להפסיק את ההפרות בהסכם, שמתרחשות לטענתם. גם רוסיה הודיעה הבוקר שביזמת ארה"ב - ההסכם נגמר.

כידוע, ארה"ב מאשימה את רוסיה בהפרות מתמשכות של האמנה, וטוענת שבמשך שנים האחרונה פיתחה נשקים שמאיימים על ארה"ב ובנות בריתה, במיוחד באירופה. על פי דיווחים אמריקנים, הפרת ההסכם הרוסית באה גם לידי ביטוי בעובדה שמוסקבה מפתחת טילי שיוט חדישים בעלי יכולת נשיאת ראש נפץ גרעיני.

ההסכם, שנחתם על ידי נשיא ארצות הברית דאז רונלד רייגן והמזכיר הכללי של ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב, קבע כי על שתי המעצמות נאסר לייצר, להחזיק ולבצע ניסויים בטילי שיוט המשוגרים מהקרקע, לטווח של 300 עד 3,400 קילומטרים. כמו כן הן נאלצו להשמיד 2,692 מערכות טילים, 846 על ידי ארצות הברית, ו-1,846 על ידי ברית המועצות.

לכתבות נוספות בנושא >>

הבוקר: פסגת יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארה"ב

ברקע המתיחות במפרץ: טראמפ ופוטין נפגשו ביפן

רוסיה: החלטת איראן להגדיל את מאגר האורניום מובנת – אך מדאיגה

טראמפ ופומפאו
טראמפ ופומפאו | צילום: רויטרס

ארגון נאט"ו בתגובה לקריסת ההסכם: "רוסיה הפרה את האמנה, ונושאת לבדה באחריות של קריסתה. אנחנו נגיב בצורה מדודה ואחראית לסיכונים שיוצבו על ידי הטילים הרוסיים".

ארה"ב ורוסיה חתומות גם על אמנה לצמצום נשק אסטרטגי, שבמסגרתה הוסכם על הפחתה והגבלה של אחזקת נשק התקפי אסטרטגי. במידה והצדדים לא יחדשו את האמנה הזו שתוקפה יפוג בתחילת שנת 2021, לראשונה מזה חצי מאה לא יהיה שום דבר שמגביל את ארסנל הנשק של שתי המעצמות הגדולות בעולם.

בחודש פברואר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הודיע באופן רשמי כי ארצות הברית תפרוש בתוך חצי שנה מאמנת פירוק נשק גרעיני לטווח בינוני. בדבריו הדגיש פומפיאו, כי הסיבה לפרישה היא הפרת תנאי ההסכם על ידי מוסקבה, והוסיף כי אם זו תשנה את התנהגותה, וושינגטון צפויה לשקול שנית את החלטתה.

בעקבות הודעת פומפאו, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע כי מדינתו תפרוש מהאמנה במידה והאמריקנים אכן יממשו את הודעתם על פרישה. בפגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ושר ההגנה סרגיי שויגו הורה להם פוטין לא לחדש את השיחות עם האמריקנים בנושא והוסיף כי רוסיה תתחיל לעבוד על ייצור טילים חדשים, בהם גם טילים על-קוליים.

"לא מעודדים פעילות של האקרים". פוטין
"לא מעודדים פעילות של האקרים". פוטין | צילום: רויטרס

חודשיים לפני כן הכריז הנשיא טראמפ על פרישה מההסכם, בשל ההפרות רוסיות. על פי דיווחים בתקשורת האמריקנית אז, אחד הגורמים שלחצו על הנשיא טראמפ לבצע את המהלך היה היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, ג'ון בולטון, הידוע בעמדותיו הניציות.

ברוסיה גינו אז את המהלך. סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי רייבקוב, אמר כי "רוסיה לא תירתע מניסיונות הסחיטה השזורים בהצהרותיו של הנשיא האמריקני טראמפ בדבר פרישה מ"הסכם פירוק נשק גרעיני לטווח בינוני, וכי אם ארה"ב תמשיך לפרוש באופן חד צדדי מהסכמים, אז רוסיה תנקוט במגוון צעדים, כולל בכאלו צבאיים".

עוד הוסיף רייבקוב כי "מוסקבה מגנה את ניסיונותיה של וושינגטון לשכנע את רוסיה לבצע ויתורים שייפגעו ביציבות האסטרטגית שלה. ההאשמות האמריקניות כלפי רוסיה בנוגע להסכם INF נועדו להסתיר את ההפרות האמריקניות של האמנה. האשמותיה של ארה"ב בנושא זה לא הוכחו".

בוושינגטון טוענים שמוסקבה הפרה את ההסכם במשך שנים ופיתחה נשקים שמאיימים על ביטחונה. על כן, הם נתנו לאחרונה אולטימטום של חצי שנה לשנות את התנהגותה - שיגמר היום