רוסיה: החלטת איראן להגדיל את מאגר האורניום מובנת – אך מדאיגה

סגן שר החוץ הרוסי התייחס למתיחות במפרץ ואמר כי החלטת ארצות הברית לשלוח חיילים נוספים למזרח התיכון היא "פרובוקציה צבאית". הקרמלין על איראן: "מניחים כי לא תפר את הסכם הגרעין"

זמן צפייה: 01:43

המתיחות במפרץ: סגן שר החוץ הרוסי הגיב היום (שלישי) להחלטת איראן להגדיל את מאגר האורניום שברשותה ואמר כי "אנו מבינים את ההחלטה, אך עם זאת מודאגים ממנה". הבכיר הרוסי הוסיף כי יש למצוא דרכים שיאפשרו לטהראן להמשיך ולייצא נפט. בד בבד, מסר דובר הקרמלין כי מדינתו ממשיכה להניח שאיראן לא תפר את הסכם הגרעין וכי תמלא את מחויבותיה.

במוסקבה התייחסו גם להחלטת ארצות הברית לתגבר כוחות במזרח התיכון וגינו אותה. "אנו מעדיפים לא לראות מהלכים שמערערים את היציבות במזרח התיכון", נמסר מהקרמלין, וסגן שר החוץ הוסיף כי "זו פרובוקציה צבאית, ארצות הברית חייבת לסגת מתוכניתה לתגבור כוחות אם היא רוצה למנוע מלחמה".

מוקדם יותר היום, אמר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בריאיון למגזין "טיים" כי המתקפה על מכליות הנפט במפרץ עומאן, אותה ייחס לאיראן, בעלת חשיבות זניחה. "המתקפה על מכליות הנפט מינורית, ונכון לרגע זה אנחנו לא שוקלים תגובת נגד", אמר הנשיא. "ננקוט בפעולה צבאית נגד טהראן כדי למנוע נשק גרעיני - אך לא בהכרח כדי להגן על שוק הנפט".

מפרץ, מכלית נפט, עומאן
מאמצי כיבוי לאחר תקיפת מכלית הנפט במפרץ עומאן | צילום: רויטרס

בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני, אמר הבוקר בנאום ששודר בערוץ השייך לשלטון, כי גם מדינתו לא שוקלת לתקוף. "איראן לא תפתח מלחמה נגד אף אומה", אמר. "אלו המתנגדים לנו הם קבוצה של פוליטיקאים עם מעט מאוד ניסיון".

מקורות מצרים מסרו לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי משלחת המודיעין מקהיר תגיע לאזור כדי לקיים דיונים בנושא הרגיעה בין ישראל לחמאס. לפי הדיווח, המשלחת תגיע לתל אביב, לרמאללה ולבסוף לרצועת עזה.

המקורות הוסיפו כי קיבלו מסרים חיוביים מצד ארגון חמאס המעידים על רצונם בהמשך הרגיעה וההבנות. עוד הוסיפו כי האחראים על תיק המודיעין בקהיר קיבלו מידע מהארגון כי סיכל מספר שיגורי רקטות לכיוון ישראל.

פטריק שנהאן | צילום: רויטרס

למרות הצהרת הנשיא, הלילה הודיע שר ההגנה האמריקני פטריק שנהאן כי ארצות הברית תשלח אלף חיילים אמריקניים נוספים למזרח התיכון עבור "מטרות הגנתיות", בעקבות האיומים הגוברים מצד איראן.

"ההתקפות האיראניות האחרונות מאמתות את המידע המהימן שקיבלנו אודות ההתנהגות העוינת של הכוחות איראן והשלוחות שלה, אשר מאיימת על ארצות הברית ועל האינטרס האזורי כולו", אמר שנהאן.

תיעוד אנשי משמרות המהפכה מסירים לכאורה מוקש ממכלית במפרץ הפרסי
תיעוד אנשי משמרות המהפכה מסירים לכאורה מוקש ממכלית במפרץ הפרסי | צילום: החדשות 13

ההודעה מגיעה ברקע פרסום תיעוד נוסף, אמש על ידי צבא ארצות הברית, שבו נראים לכאורה כוחות איראניים כשהם מסירים מוקש מאחת המכליות שהותקפו בשבוע שעבר במפרץ עומאן. כמו כן, מוקדם יותר אתמול איראן פרסמה כי היא תגדיל בתוך עשרה ימים את מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה ובכך תפר מגבלות שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין.

כאמור, בתיעוד שפורסם אמש נראו אנשי משמרות המהפכה האיראניים כשהם מסירים, לטענת צבא ארה"ב, מוקש מהמכלית היפנית שהותקפה בשבוע שעבר במפרץ עומאן. זאת, לאחר שביום שישי פרסם הצבא סרטון אחר עם תמונות דומות. עם זאת, האיראנים הכחישו: "ההאשמות נגדנו חסרות שחר. אנו אחראים לביטחון במצרי הורמוז".