המומחה האמריקני לקורונה מזהיר: הפצה פזיזה של החיסון - מסוכנת

בריאיון ל"רויטרס", טען ד"ר אנתוני פאוצ'י שעל אף הצורך המיידי במציאת חיסון לנגיף - שחרורו לפני שיעילותו נבחנה עלול לגרום ליותר נזק מאשר תועלת, וייתכן שאף יפגע בניסיונות פיתוח אחרים

זמן צפייה: 04:07

שחרור מוקדם מדי של חיסון נגד נגיף הקורונה, שיעילותו ובטיחותו טרם נבחנו, עלול להיות מסוכן ואף לפגוע בניסיונות אחרים לפיתוח החיסון - כך הזהיר היום (שלישי) ד"ר אנתוני פאוצ'י, מומחה למחלות זיהומיות בארה"ב ואחד החברים המובילים בכוח המשימה של הבית הלבן במאבק נגד נגיף הקורונה. "הדבר האחרון שתרצו לעשות עם חיסון הוא לקבל אישור לשימוש בעת חירום, לפני שיש סימן כלשהו ליעילותו על ההמון", אמר פאוצ'י בריאיון בלעדי לרויטרס.

אזהרתו של פאוצ'י מגיעה ברקע דאגתם של מדענים ומומחי בריאות בארה"ב, מכך שהנשיא דונלד טראמפ עלול להפעיל לחץ כבד על מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) על מנת שיאשר את החיסון עוד לפני נובמבר, כדיי לסייע בסיכוייו להיבחר שוב. במהלך הריאיון סירב פאוצ'י להתייחס לנשיא באופן ישיר. מנגד, טראמפ הביע אף הוא דאגה מהאפשרות לפוליטיזציה של תהליך מציאת החיסון, והעלה בחשבון הטוויטר שלו את האפשרות שמנהל התרופות והמזון מעכב בכוונה את החיסון במטרה לחבל בבחירתו מחדש.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

4 חולי קורונה ראשונים מחוץ למרכזי הבידוד בעזה; הוכרז עוצר

העימות על דחיית אישור התקציב: נתניהו הפסיד – אבל רק בנקודות

משרד האוצר: לא להרחיב את העדיפות לתוצרת הארץ

ד''ר אנתוני פאוצ'י מעיד בפני ועדת הקורונה בוושינגטון
ד''ר אנתוני פאוצ'י מעיד בפני ועדת הקורונה בוושינגטון | צילום: רויטרס

פאוצ'י טען בריאיון כי "אחת הסכנות הפוטנציאליות בלשחרר חיסון בטרם עת היא שמהלך כזה יקשה על הפצה של חיסונים אחרים - ואולי אף יהפוך זאת לבלתי אפשרי". זאת, לדבריו, מכיוון שהפיתוחים הנוספים, שייתכן כי יעילים אף יותר, יתקשו בגיוס נסיינים. בסוף הריאיון, אמר פאוצ'י כי הוא מקווה ששום דבר לא יפריע למנהל התרופות והמזון למצות את תהליך הבדיקה של החיסון עד תום. 

בשבועות האחרונים חברות תרופות ענק בארצות הברית החלו ניסויים קליניים רחבי היקף בעשרות אלפי מתנדבים, חלקם כבר בשלב 3 של הניסויים. בין החברות ניתן למנות את פייזר, ג'ונסון אנד ג'ונסון, מודרנה ועוד.

בדיקת קורונה במעבדה
בדיקת קורונה במעבדה | צילום: Shutterstock

לפני שבועיים, הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי מדעני מדינתו פיתחו חיסון ראשון בעולם לקורונה. לטענתו, בתו כבר חוסנה. זאת, כחודשיים בלבד לאחר תחילת הניסויים בבני אדם. כעת נותר השלב הקליני האחרון בבחינת החיסון. שמו של החיסון - "ספוטניק 5".

המהירות שבה פותח החיסון מעיד על הנחישות במוסקבה לנצח במרוץ הבין-לאומי למציאתו. לכן, עולה גם החשש כי בקרמלין היוקרה הבין-לאומית חשובה יותר מאשר שהחיסון יהיה אפקטיבי ובטוח.