תביעה נגד הסיגריה האלקטרונית: "התנהלות הרסנית ולא חוקית"

התובע הכללי בקרוליינה הצפונית דרש מחברת "ג'ול" להפסיק לשווק מוצריה לקטינים ולהגביל מספר הטעמים בשוק. מהחברה נמסר: "פועלים ומאמינים שבני נוער לא צריכים להשתמש במוצר שלנו"

 סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית | צילום: רויטרס

התובע הכללי במדינת קרוליינה הצפונית שבארצות הברית הגיש תביעה נגד חברת הסיגריות האלקטרוניות "ג'ול", בטענה כי החברה הפרה את חוקי הסחר של המדינה. תביעה זו היא הראשונה לאתגר חוקית את תעשיית הסיגריות האלקטרוניות.

על פי התביעה, החברה הטעתה את הלקוחות בנוגע לסכנות הבריאותיות של הסיגריה האלקטרונית, ושיווקה את המוצר באופן שנועד למשוך בני נוער. "ג'ול כיוונה את פרסומיה לקהל יעד צעיר, וכתוצאה מכך גרמה למגיפה בקרב בני נוער", נכתב בכתב התביעה. "התנהלות החברה הייתה הרסנית ולא חוקית. לא נאפשר לדור נוסף של צעירים להתמכר לניקוטין".

התביעה דורשת מבית המשפט להורות על החברה להפסיק לשווק סיגריות אלקטרוניות לקטינים במדינה ולהגביל את מגוון הטעמים הנמכרים. בנוסף, דורש התובע להטיל קנסות על החברה בשל הפרקטיקות "המטעות והלא הגונות" שלה.

עוד בחדשות 13:

"טראמפ מעדיף פתרון דיפלומטי - ונוטה שלא לתקוף את איראן"

ברקע המתיחות עם סין: טראמפ הכריז על מצב חירום בתחום התקשורת

ונצואלה: נציגי הממשל והאופוזיציה טסו לנורבגיה כדי לדון במשבר

צעיר מעשן סיגריה אלקטרונית
צעיר מעשן סיגריה אלקטרונית | צילום: רויטרס

לטענת החברה, סיגריה אלקטרונית עוזרת למעשנים להיגמל ממוצרי עישון המכילים טבק. מחקר שמומן על ידי "ג'ול" מצא כי כמעט מחצית מהמעשנים המבוגרים הפסיקו לעשן לאחר שלושה חודשי שימוש בסיגריה אלקטרונית. עוד טוענת החברה כי טעמי הסיגריות השונים מקלים על תהליך הגמילה.

מחברת "ג'ול" נמסר כי "מדובר בתביעה שהוגשה בארה"ב ואף ש-JUUL עדיין לא קיבלה אותה – אנחנו פועלים ומאמינים שבני נוער לא צריכים להשתמש במוצר שלנו. אין עוד חברה שמשקיעה כל כך הרבה משאבים ומאמצים כמו JUUL כדי למנוע גישת צעירים למוצר שלה. מיום השקת המוצר בישראל אנו נוקטים בשורה של אמצעים וולונטריים למניעת גישה של בני נוער למוצר, בין היתר: הצבת אזהרות בולטות על גבי המוצרים ובנקודות המכירה; ניהול פעילות לקוח סמוי סדירה והחתמת הקמעונאים על איסור מכירה לקטינים; ומכירה מפוקחת באתר JUUL הכוללת תהליך אימות גיל קפדני".

"בשנת 2019 לבדה הפסקנו את ההתקשרות עם עשרות חנויות שחרגו מהתחייבותן לאמת את גילם של הקונים", מסרה החברה ."מתוך למעלה מאלפי חנויות שנבדקו. בנוסף, מעולם לא קיימנו פעילות ברשתות החברתיות בישראל ואנו אף מנטרים ומוחקים פרסומים, שנוצרו על ידי משתמשים ומציגים את מוצרי JUUL באופן שעלול לקרוץ לבני נוער. נמשיך לפעול בשיתוף פעולה עם מקבלי ההחלטות כדי לייצר עולם נטול סיגריות וכדי למנוע גישה של בני נוער למוצרינו".

לוקאס, נער שהתמכר לסיגריה אלקטרונית
לוקאס, נער שהתמכר לסיגריה אלקטרונית | צילום: חדשות עשר

בחודש ינואר פורסם מחקר שמצא כי בשנה החולפת חל זינוק במספר הנערים והנערות שהתמכרו לעישון סיגריות אלקטרוניות, לעומת השנה שקדמה לה. המחקר, שהתבצע במימון ממשלת ארצות הברית, בדק 45 אלף תלמידים בגילי תיכון ומצא כי אחד מכל חמישה דיווח על שימוש בסיגריה אלקטרונית. עוד נמצא כי בעיית צריכת הניקוטין מתחילה כבר בחטיבת הביניים: אחד מכל 20 תלמידים בטווח גילים זה דיווח שהשתמש בסיגריה אלקטרונית.

כעת חוששים בארצות הברית ממגפה של ממש בקרב הצעירים, שמתקשים להיגמל מהניקוטין. כך למשל, סיפר לוקאס, נער שהתמכר לעישון סיגריות אלקטרוניות: "שמתי לב שזה יוצא משליטה". אמו של הנער הוסיפה כי "הוא הפך מתלמיד מצטיין לתלמיד שנכשל".

לאחר שלקה בהתקף עקב עישון מופרז של סיגריה אלקטרונית, הוריו של לוקאס שלחו אותו לתוכנית טיפול שנמשכה 40 ימים, ובמהלכה למד על דרכים בריאות להתמודדות עם חרדה ולחץ. "אנחנו אסירי תודה על כך שהוא חזר, היה לנו ספק שזה אי פעם יקרה", הודתה אמו.

ד"ר שרון לוי, רופאת ילדים מבוסטון, הסבירה כי הילדים צורכים רמות ניקוטין גבוהות מאוד שנכנסות לזרם הדם ומונעות מהם להתרכז או להקדיש תשומת לב: "זה דבר חדש", אמרה. "אנחנו רואים יותר בעיות נפשיות ובעיות פסיכיאטריות שמתרחשות באופן מידי", הוסיפה ד"ר לוי.