ונצואלה: נציגי הממשל והאופוזיציה טסו לנורבגיה כדי לדון במשבר

גורמים רשמיים במדינה אמרו כי שליחי שני הצדדים ישוחחו עם בכירים באוסלו על ניסיון ההפיכה • בשל המתיחות, ארה"ב השעתה את כל הטיסות שלה לוונצואלה: "איום על ביטחון הנוסעים"

  הפגנות בונצואלה
הפגנות בונצואלה | צילום: רויטרס

נציגי ממשל ונצואלה ונציגי האופוזיציה המריאו הלילה (חמישי) לאוסלו שבנורבגיה, על מנת לדון בניסיון ההפיכה במדינה. גורם רשמי אך אנונימי אמר לסוכנות הידיעות AP כי שניתן לתאר את השיחות כ"חקירה". פקיד אחר אמר כי שני הצדדים קיבלו הזמנות נפרדות מגורמים בנורבגיה.

בתוך כך, ממשל טראמפ השעה את כל הטיסות בין ארצות הברית לוונצואלה. זאת, בשל המתיחות במדינה והחשש הביטחוני לאמריקנים. בהצהרת המשרד לביטחון הפנים נכתב כי "קביעה זו מבוססת על חוסר היציבות הפוליטית המתמשכת, המתחים הגוברים בוונצואלה, והסיכון לטיסות".

לעוד כתבות בנושא:

רוח גבית: ארה"ב תתמרץ את צבא ונצואלה כדי שיתנגד לנשיא מדורו

נשיא ונצואלה: "הבסנו את ניסיון ההפיכה של האופוזיציה"

"החל שלב המהפכה הסופי": גואידו השתלט על בסיס צבאי בוונצואלה

שוטרים ניצבים מול מפגינים במהלך עימותים בוונצואלה
שוטרים ניצבים מול מפגינים במהלך עימותים בוונצואלה | צילום: רויטרס

ממלא מקום השר לביטחון פנים, קווין מקלינן, אמר כי "המצב בוונצואלה מאיים על ביטחון הנוסעים, המטוסים והצוות". שר החוץ מייק פומפאו ושרת התחבורה איילין צ'או חתמו על הצו בנושא.

בתחילת החודש, כזכור, ניסיון ההפיכה עלה מדרגה כאשר האופוזיציה במדינה הדרום אמריקנית השתלטה על בסיס צבאי בבירה קראקס. יו"ר האופוזיציה, חואן גואידו, קרא לכל אזרחי המדינה לצאת לרחובות ואמר כי "החל שלב המהפכה הסופי".

חואן, גואידו, ונצואלה
חואן, גואידו, ונצואלה | צילום: רויטרס

גואידו דיבר כשלצדו נמצאים כ-70 אנשי צבא עריקים ואחד ממנהיגי האופוזיציה, לאופולדו לופז, ששוחרר ממעצר בית על ידי העריקים לאחר שהושם בו על ידי השלטון הנוכחי בראשות הנשיא ניקולאס מדורו. אולם, נראה שגואידו לא בהכרח רתם לצדו מספיק עריקים לטובת מהלך משמעותי, וככל הנראה התמיכה הצבאית המוגבלת שהצליח לצבור היא אחת הסיבות לניסיונותיו להוציא אזרחים לרחובות.

באותו יום אירעו עימותים נוספים, רכב בשליטת ממשלת ונצואלה פגע בקבוצת מפגינים שהשליכה עליו אבנים. כמו כן, במהלך היום התנהל קרב יריות במשרד התחבורה בקראקס, בין המשטרה לאזרחים. בתיעוד ניתן לראות את השוטרים פורצים אל תוך הבניין ופותחים באש.

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו | צילום: רויטרס

יום לאחר מכן, מדורו פנה לאומה במשדר טלוויזיה והכריז כי ההפגנות האלימות במהלך היממה שחלפה היו "ניסיון הפיכה" מצד גורמים באופוזיציה וכי הניסיון נכשל. "אני רוצה לברך אתכם על העמידה האיתנה, הנאמנות והאומץ שבזכותם הובסה קבוצה קטנה שניסה להציף את ונצואלה באלימות", אמר. "גורמים במפלגת הימין הטרוריסטית הובילו את ניסיון ההפיכה",הוסיף, בהתייחס למפלגתו של מנהיג האופוזיציה גואידו.

מעט קודם לכן אמר שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, כי מדורו התכונן לעזוב את המדינה לקובה, על רקע המשבר, אך רוסיה שכנעה אותו לא לעשות זאת. "היה לו מטוס שחיכה לו על המסלול בנמל התעופה", אמר פומפאו ל-CNN. "הוא עמד לעזוב הבוקר, ולהבנתנו הרוסים אותתו לו שעליו להישאר. הוא אמור היה להמריא להוואנה". מדורו הגיב לדבריו של שר החוץ האמריקני ואמר: "מר פומפאו, בבקשה, איזה חוסר רצינות".