רוח גבית: ארה"ב תתמרץ את צבא ונצואלה כדי שיתנגד לנשיא מדורו

סגן הנשיא האמריקני אמר כי מדינתו תפעל לעודד את אנשי הצבא במדינה הדרום אמריקנית לתמוך באופוזיציה, מתוך כוונה להחיות מחדש את ניסיון ההפיכה

שוטרים ניצבים מול מפגינים במהלך עימותים בוונצואלה
שוטרים ניצבים מול מפגינים במהלך עימותים בוונצואלה | צילום: רויטרס

סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, אמר כי הוא מוכן להציע תמריצים חדשים לאנשי צבא ונצואלה כדי שיתנגדו לנשיא ניקולאס מדורו. כך מסר היום (שלישי) בכיר בממשל האמריקני. כמו כן, הודיע פנס בנאום לאומה האמריקנית כי ארצות הברית תטיל בקרוב סנקציות על 25 שופטים בבית המשפט העליון של ונצואלה.

בשבוע שעבר השתלטה האופוזיציה במדינה על בסיס צבאי בבירה קראקס. יו"ר האופוזיציה, חואן גואידו, קרא לכל אזרחי המדינה לצאת לרחובות ואמר כי "החל שלב המהפכה הסופי". לדברי שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, נשיא ונצואלה, ניקולאס מדורו, התכונן לעזוב את המדינה לקובה, על רקע המשבר במדינה, אך רוסיה שכנעה אותו לא לעשות זאת. "היה לו מטוס שחיכה לו על המסלול בנמל התעופה", אמר פומפאו ל-CNN. "הוא עמד לעזוב, ולהבנתו הרוסים אותתו לו שעליו להישאר. הוא אמור היה להמריא להוואנה". בתגובה לדבריו של שר החוץ אמר מדורו: "מר פומפאו, בבקשה, איזה חוסר רצינות".

הפגנות בונצואלה
הפגנות בונצואלה | צילום: רויטרס

גואידו רתם לצדו עריקים לטובת מהלך משמעותי ובניסיון להוציא אזרחים לרחובות דיבר כשלצדו נמצאים כ-70 אנשי צבא עריקים. יחד עמו ניצב גם אחד ממנהיגי האופוזיציה, לאופולדו לופז, ששוחרר ממעצר בית על ידי העריקים לאחר שהושם בו על ידי השלטון הנוכחי בראשות הנשיא ניקולאס מדורו. עם זאת, לאחר יממה פנה מדורו, לאומה במשדר טלוויזיה והכריז כי ההפגנות האלימות במהלך אותה יממה היו "ניסיון הפיכה" מצד גורמים באופוזיציה וכי הניסיון נכשל.

"אני רוצה לברך אתכם על העמידה האיתנה, הנאמנות והאומץ שבזכותם הובסה קבוצה קטנה שניסה להציף את ונצואלה באלימות", אמר. "גורמים במפלגת הימין הטרוריסטית הובילו את ניסיון ההפיכה", אמר בהתייחס למפלגתו של מנהיג האופוזיציה גואידו.