קנדה: סמנכ"לית "וואווי" שהואשמה בהונאת בנקים שוחררה ממעצר

בתו של מייסד תאגיד התקשורת הסיני הוחזרה לסין לאחר שבית המשפט בניו יורק הגיע עמה להסכם על סגירת התיק נגדה והתיר לה לעזוב את קנדה, ובמקביל סין שחררה שני אזרחים קנדים שהואשמו בריגול

מנג וואנז'ו | צילום: רויטרס

סמנכ"לית הכספים של תאגיד התקשורת הסיני "וואווי", מנג וואנז'ו, בתו של מייסד החברה, עזבה את קנדה אתמול (שישי) לאחר שנסגרה עסקה בינה לבין התובעים בארצות הברית, לאחר שהואשמה בהונאת בנקים. בהמשך שוחררו שני אזרחים קנדים שהואשמו בריגול ממעצרם בסין, והוחזרו לקנדה.

"בשלוש השנים האחרונות חיי התהפכו", אמרה לעיתונאים מחוץ לבית המשפט בוונקובר. וואנז'ו הואשמה שהטעתה את הבנקים במסגרת עסקאות עבור "וואווי" שהפרה את הסנקציות האמריקניות נגד איראן, ולא הורשתה לעזוב את קנדה. וואנז'ו היא בתו של רן ז'נגפיי, שהקים את "וואווי" בשנת 1987.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מיעוט שרים בקבינט הקורונה: "לשקול שינוי במדיניות הממשלה"

מקסיקו לישראל: הסגירו את ראש הסוכנות החשוד בשחיתות

"נפילתו של בראל – צלקת בשירות שלי": מפקד מג"ב בריאיון בלעדי

מנג וואנז'ו
וואנז'ו מחוץ לבית המשפט בוונקובר | צילום: רויטרס

בהמשך היום, ובתגובה לשחרורה של וואנז'ו, שוחרר מהמעצר הסיני שני אזרחים קנדים שהואשמו בריגול בשנת 2018, זמן קצר לאחר שהמשטרה הקנדית עצרה את וואנז'ו בצו אמריקני. מייקל ספבור, חבר מייסד בארגון שמקל על קשרי עסקים ותרבות בינלאומיים עם צפון קוריאה, הורשע בבית משפט סיני ונגזרו עליו 11 שנות מאסר. בעניינו של מייקל קובריג, דיפלומט לשעבר, לא הייתה הכרעת דין.

המבקרים האשימו את סין כי עצרה את שני האזרחים הקנדים כנקמה על מעצרה של וואנז'ו, כדי להשתמש בהם ככלי מיקוח פוליטי, טענה שבבייג'ינג הכחישו בתוקף. שני האזרחים טענו לחפותם לאורך כל הדרך. ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הודיע כי הם צפויים להגיע היום למולדתם, מלווים בשגריר הקנדי בסין.

"הם עברו ניסיון קשה שלא יאמן", אמר טרודו במסיבת עיתונאים, "במשך אלף הימים האחרונים הם הראו כוח, התמדה וחוסן, אלו חדשות טובות לכולנו שהם בדרך הביתה למשפחותיהם". מזכיר המדינה האמריקני אמר כי ארצו "מרוצה" מהמהלך הסיני, אך הוסיף כי האזרחים הקנדים עברו "יותר משנתיים וחצי של מעצר שרירותי".

משרד המשפטים האמריקני מסר בהצהרה כי הוא ממשיך להתכונן למשפט נגד "וואווי", שעדיין נמצאת ברשימה השחורה של הסחר. "וואווי" היא כיום יצרנית ציוד הטלקום הגדולה בעולם, והיא מתמודדת עם האשמות כי הרשויות הסיניות יכולות להשתמש בציוד שלה לריגול, טענות אותן היא מכחישה.