למרות העוצר: אלפים הפגינו בארה"ב; חיילים הועברו לוושינגטון

האמריקנים יצאו לרחובות, בלילה השמיני ברציפות, ומחו על מותו של העצור האפרו-אמריקני ג'ורג' פלויד. הפעם, לא נרשמו תקריות אלימות. דובר הפנטגון: "כוחות הצבא בכוננות מוגברת"

זמן צפייה: 03:44

אלפי בני אדם יצאו הלילה (רביעי) לרחובות ארצות הברית, בפעם השמינית ברציפות, כמחאה על מותו של העצור האפרו-אמריקני ג'ורג' פלויד על ידי שוטר לבן במיניאפוליס שבמיניסוטה - זאת למרות כניסת העוצר לתוקף. בתוך כך, הפנטגון הודיע על שליחת 1,600 חיילים לוושינגטון.

הסיבה לשמה הכריז הנשיא דונלד טראמפ על העברת חיילים לבירה היא על מנת לתמוך ברשויות האזרחיות ולנסות למגר את ההפגנות האלימות. דובר הפנטגון אמר כי "הכוחות בכוננות מוגברת", אולם הבהיר כי טרם ננקטו פעולות מצד החיילים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הקורונה במערכת החינוך: תיכונים נוספים בי-ם ובבת ים ייסגרו

החתונה נדחתה בשל הקורונה, הזוג נפרד – והאשים את בעל האולם

"האדמה בוערת": בדימונה וירוחם מתקשים להתאושש ממשבר הקורונה

מחאות מול הבית הלבן, ארה''ב
מחאות מול הבית הלבן, ארה''ב | צילום: רויטרס

למרות איומיו של טראמפ להפעיל יד קשה כלפי המפגינים, האמריקנים יצאו בהמוניהם, בין היתר, לרחובות בוסטון, שיקגו, ניו יורק וגם לאזור שמול הבית הלבן. כוחות גדולים של צבא ומשטרה נפרסו במקום, אולם הלילה - בניגוד ללילות הקודמים, הם לא פיזרו את ההפגנות.

ברוב המוקדים, למעט בניו יורק, לא אירעו תקריות אלימות וההפגנות היו שקטות יחסית ללא גילויי אלימות. לא זו בלבד, המפגינים אף הפעילו לחץ חברתי חזק על כל מי שניסה להתפרע או להשחית רכוש. הם קראו לעבר המתפרעים קריאות בוז, והדגישו כי הם פוגעים במטרה לשמה הם מפגינים.

מחאות מול הבית הלבן, ארה''ב
מחאות מול הבית הלבן, ארה''ב | צילום: רויטרס

כזכור, ארה"ב סוערת מזה כשבוע לאחר תקרית בין אזרח אפרו-אמריקני לבין שוטר לבן, שתועדה והפכה ויראלית ברשת. תחילת הפרשה ביום שלישי שעבר. אז, בעל עסק ממיניאפוליס התקשר למשטרה והתלונן על גבר אפרו-אמריקני ששוהה ברכבו. לטענת השוטר שהגיע למקום, העצור - פלויד, לא שיתף איתו פעולה כך שלא נותר לו אלא להשכיב אותו על הקרקע. לא זו בלבד, השוטר הניח את ברכו על הצוואר של העצור - עד שלבסוף נחנק למוות.

הפגנה מחוץ לבית הלבן בוושינגטון | צילום: רויטרס

האירוע כולו תועד, ולאחר שהופץ ברשתות החברתיות צבר תאוצה וזעזע את הגולשים. בסרטון ניתן לראות בבירור את השוטר שם את ברכו על צווארו של העצור במשך דקות ארוכות ולא מרפה - למרות שפלויד חוזר ואומר שהוא "מתקשה לנשום". ככל שנמשך האירוע, קולו של הגבר נחלש עד שבסופו הוא כבר לא זז.

מחאות מול הבית הלבן, ארה''ב
מחאות מול הבית הלבן, ארה''ב | צילום: רויטרס

כשכוחות הרפואה הגיעו למקום הם נאלצו לקבוע את מותו של פלויד. הרשויות המקומיות הודיעו כי השוטרים שהיו מעורבים בתקרית הוצאו לחופשה בתשלום, ומפקד התחנה הפציר בהם לשתף פעולה עם החקירה.

קצין המשטרה הואשם ברצח מדרגה שלישית והריגה. ממסמכי האישום עולה כי הוא חנק את פלויד עם הברך שלו במשך שתי דקות ו-43 שניות אחרי שפלויד כבר היה ללא תזוזה.

עצורים בהפגנות בניו יורק | צילום: רויטרס
מפגינים מתחבקים עם שוטרים בהפגנה בניו יורק | צילום: רויטרס