באוקראינה מגיבים להודאה האיראנית: "דורשים התנצלות ופיצויים"

הנשיא זלנסקי אמר כי בקייב "מצפים ללקיחת אחריות מלאה" על ידי טהראן להפלת מטוס הנוסעים שבו היו 176 בני אדם, זאת לאחר שמוקדם יותר שינה הצבא האיראני את גרסתו. ר"מ קנדה העביר מסר דומה

זמן צפייה: 03:48

התרסקות המטוס האוקראיני באיראן: נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בירך הבוקר (שבת) על הודעת הצבא האיראני מוקדם יותר, לפיה טיל ששוגר בטעות הוא ככל הנראה מה שגרם להפלת המטוס שבו היו 176 נוסעים ואנשי צוות, ביום רביעי לפנות בוקר. "איראן הודתה באשמה", אמר זלנסקי, "אך אנו מצפים ללקיחת אחריות מלאה".

זלנסקי הוסיף כי במסגרת לקיחת האחריות הזו, אוקראינה דורשת מאיראן את מוכנותה לחקירה מוחלטת ופתוחה. "יש להעמיד את האחראים לדין, להשיב את גופות המתים, לשלם פיצויים ולהתנצל רשמית בערוצים דיפלומטיים", אמר הנשיא האוקראיני. גם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, הגיב להודעה האיראנית ואמר כי יש צורך ב"לקיחת אחריות ובסגירת מעגל". 57 אזרחים קנדים נהרגו בהתרסקות, לצד איראנים רבים, אוקראינים, שוודים, בריטים ונוספים.

מוקדם יותר הצבא האיראני הודיע באופן רשמי כי המטוס שנפל בשטח המדינה הופל בשוגג, בעקבות מה שהם כינו "טעות אנוש". מדובר בשינוי גרסה, זאת לאחר שבימים האחרונים מאז התרסקות המטוס, הכחישו בטהראן את הטענות כלפיהם, שהופנו בין היתר מאוקראינה, ארה"ב, בריטניה וקנדה. וטענו כי המטוס התרסק בעקבות תקלה. בהודעה האיראנית הבוקר נכתב גם כי האחראים למעשה יובאו לדין.

זירת התרסקות המטוס האוקראיני, בואינג 737, בטהראן
''מצפים לחקירה מלאה''. זירת התרסקות המטוס האוקראיני | צילום: רויטרס

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר הבוקר כי "חקירה פנימית של הצבא מצאה כי באופן מצער טילים נורו לעבר כלי הטיס, שגרמו להתרסקות המזעזעת ולמותם של 176 חפים מפשע. נמשיך בחקירה הטרגדיה המצערת והטעות הבלתי נסלחת". 

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף התייחס לנושא בציוץ בטוויטר: "יום עצוב. תוצאות החקירה הפנימית של הצבא שלנו מראות כי בעקבות טעות אנוש, בזמן משבר שנוצר בעקבות ההרפתקנות האמריקנית, קרה האסון. אנו שולחים את התנצלותינו ואת תנחומינו לעם שלנו, למשפחות הקורבנות ולשאר המדינות שהושפעו מהאירוע".

בהצהרה של הצבא האיראני נאמר כי "בזמן שהמטוס הסתובב, הוא נכנס לאזור ששייך לבסיס של משמרות המהפכה. הגובה שבו הוא טס וצורתו הייתה כמו של כלי טיס עוין, מה שגרם לטעות אנוש שהביאה להפלתו".

משפחות אבלות של הרוגי המטוס שהתרסק באיראן
משפחות אבלות של הרוגי המטוס שהתרסק באיראן | צילום: רויטרס

עוד נאמר כי בזמן האירוע "מערכות ההגנה האווירית במדינה היו ברגישות גבוהה, בעקבות התבטאויותיהם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ובכירים אמריקנים נוספים ובגלל הנוכחות של כלי טיס אמריקנים מסביב לאיראן. כמו כן, התקבלו דיווחים על מטרות שעושות את דרכן למרכזים אסטרטגיים".

הצבא האיראני הוסיף כי בעקבות האירוע "יתרחשו שינויים יסודיים בתהליכים המבצעיים בצבא. זאת, על מנת שטעויות מהסוג הזה לא יתרחשו פעם נוספת". כמו כן, נאמר כי "האנשים שאחראים לטעות זו ייענשו על ידי בית המשפט הצבאי במדינה".

תמול ערכו נציגי רשות התעופה של איראן מסיבת עיתונאים בנושא התרסקות המטוס האוקראיני בטהראן, והתעקשו כי אינם אחראיים לכך. "המטוס לא נפגע מטיל", נמסר. "הייתה אש במטוס לפני שהוא התרסק. הטייס יצר קשר עם מגדל הפיקוח כדי לחזור, אבל לא הספיק. אנחנו נלמד את הנתונים מהקופסה השחורה, אבל לא טיל פגע במטוס".

נוסף לכך, יו"ר רשות התעופה האזרחית של איראן, אמר כי "לא ניתן להוכיח את אמיתות הסרטונים המראים את המטוס האוקראיני נפגע מטיל". כמו כן, בעקבות טענות המערב כי המטוס הופל ע"י טיל איראני, בסוכנות הידיעות "אירנה" ציטטו כי שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף "הזמין נציגים מחברת התעופה האוקראינית ומבואינג, ומומחים נוספים, לקחת חלק בחקירה".