הצבא האיראני מודה: המטוס האוקראיני הופל בשוגג על ידינו

טהראן הודיעה באופן רשמי כי היא עומדת מאחורי הפלת כלי הטיס בשטח המדינה, בעקבות ירי טיל נ"מ. שר החוץ זריף הפנה אצבע מאשימה: "קרה בזמן משבר שנוצר בעקבות הרפתקנות אמריקנית"

זמן צפייה: 03:48

פניית פרסה: הצבא האיראני הודיע באופן רשמי כי המטוס האוקראיני שנפל בשטח המדינה הופל בשוגג, בעקבות מה שהם כינו "טעות אנוש". זאת, לאחר שבימים האחרונים מאז התרסקות המטוס, בה נהרגו 176 בני אדם, בטהראן הכחישו את הטענות כלפיהם וטענו כי המטוס התרסק בעקבות תקלה. בהודעה האיראנית נכתב גם כי האחראים למעשה יובאו לדין.

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס לנושא ואמר כי "חקירה פנימית של הצבא מצאה כי באופן מצער טילים נורו לעבר כלי הטיס, שגרמו להתרסקות המזעזעת ולמותם של 176 חפים מפשע. נמשיך בחקירה הטרגדיה המצערת והטעות הבלתי נסלחת". 

לכתבות נוספות בנושא:

יירוט המטוס האוקראיני בשוגג – עדות לבהלה של איראן • פרשנות

אלמנתו של קברניט המטוס האוקראיני: "ביקשתי ממנו שלא יטוס"

איראן מתעקשת: המטוס האוקראיני לא התרסק כתוצאה מפגיעת טיל

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף התייחס לנושא בציוץ בטוויטר: "יום עצוב. תוצאות החקירה הפנימית של הצבא שלנו מראות כי בעקבות טעות אנוש, בזמן משבר שנוצר בעקבות ההרפתקנות האמריקנית, קרה האסון. אנו שולחים את התנצלותינו ואת תנחומינו לעם שלנו, למשפחות הקורבנות ולשאר המדינות שהושפעו מהאירוע".

בהצהרה של הצבא האיראני נאמר כי "בזמן שהמטוס הסתובב, הוא נכנס לאזור ששייך לבסיס של משמרות המהפכה. הגובה שבו הוא טס וצורתו הייתה כמו של כלי טיס עוין, מה שגרם לטעות אנוש שהביאה להפלתו".

עוד נאמר כי בזמן האירוע "מערכות ההגנה האווירית במדינה היו ברגישות גבוהה, בעקבות התבטאויותיהם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ובכירים אמריקנים נוספים ובגלל הנוכחות של כלי טיס אמריקנים מסביב לאיראן. כמו כן, התקבלו דיווחים על מטרות שעושות את דרכן למרכזים אסטרטגיים".

הצבא האיראני הוסיף כי בעקבות האירוע "יתרחשו שינויים יסודיים בתהליכים המבצעיים בצבא. זאת, על מנת שטעויות מהסוג הזה לא יתרחשו פעם נוספת". כמו כן, נאמר כי "האנשים שאחראים לטעות זו ייענשו על ידי בית המשפט הצבאי במדינה".

 

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, אמר כי יש צורך ב"לקיחת אחריות ובסגירת מעגל" במסגרת חקירת האירוע שנבע מ"טעות אנוש". יותר מ-60 אזרחים קנדים נהרגו בהתרסקות, לצד איראנים, אוקראינים שוודים ועוד.

בתוך כך באיראן מפרסמים הבוקר אתיעוד לכאורה של הרגעים שבו נראה משוגר הטיל ממערכת ההגנה האווירית של משמרות המהפכה לעבר המטוס האוקראיני.

כאמור, אתמול ערכו נציגי רשות התעופה של איראן מסיבת עיתונאים בנושא התרסקות המטוס האוקראיני בטהראן, והתעקשו כי אינם אחראיים לכך. "המטוס לא נפגע מטיל", נמסר. "הייתה אש במטוס לפני שהוא התרסק. הטייס יצר קשר עם מגדל הפיקוח כדי לחזור, אבל לא הספיק. אנחנו נלמד את הנתונים מהקופסה השחורה, אבל לא טיל פגע במטוס".

נוסף לכך, יו"ר רשות התעופה האזרחית של איראן, אמר כי "לא ניתן להוכיח את אמיתות הסרטונים המראים את המטוס האוקראיני נפגע מטיל". כמו כן, בעקבות טענות המערב כי המטוס הופל ע"י טיל איראני, בסוכנות הידיעות "אירנה" ציטטו כי שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף "הזמין נציגים מחברת התעופה האוקראינית ומבואינג, ומומחים נוספים, לקחת חלק בחקירה".