ארדואן נגד מקרון: "מנהל מסע שנאה - אל תקנו סחורה צרפתית"

המשבר הדיפלומטי מסלים: אחרי שנשיא צרפת גינה את האלימות מצד האסלאם עקב עריפת ראש המורה, עמיתו הטורקי שוב תקף אותו. "המוסלמים נתונים למסע לינץ' דומה לזה שהיה נגד היהודים במלה"ע ה-2"

זמן צפייה: 03:33

המשבר הדיפלומטי מחריף: נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן קרא היום (שני) לחרם צרכנים על סחורה צרפתית ואף ביקש ממנהיגי העולם להגן על העם המוסלמי, זאת ברקע הסכסוך שנוצר בין שתי המדינות, עת מורה מצרפת נרצח בעריפת ראש לאחר שהציג קריקטורה של מוחמד.

תחילת המשבר בין צרפת לטורקיה החל בשבוע שעבר. אז, כמה ימים אחרי שנערף ראשו של המורה בסמוך לפריז, כינה מקרון את המעשה כ"פיגוע טרור איסלאמיסטי". בהמשך, הוא התחייב להגן על "הערכים החילוניים" במדינה, והבהיר כי צרפת "לא תוותר על הקריקטורות שלה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

טרגדיה באשקלון: ילד בן 5 נהרג מפגיעת משאית

"מחזק את תרבות האונס": הסערה סביב הקליפ של עדי ביטי

קבינט הקורונה התכנס; טרם הושגו הסכמות לגבי חידוש המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

בנאום ששודר בטלוויזיה מתח ארדואן ביקורת קשה על מקרון, וביקש: "אל תקנו סחורה שהגיעה מצרפת - פשוט לא". לדבריו, המוסלמים נתונים כעת למסע לינץ' "דומה לזה שהיה נגד היהודים באירופה לפני מלחמת העולם השנייה".

עוד לפני הפיגוע, תיאר מקרון את האסלאם כ"דת במשבר", והכריז על צעדים חדשים להתמודדות עם ה"בדלנות האיסלאמיסטית". "מנהיגי אירופה צריכים לומר לנשיא צרפת להפסיק את מסע השנאה שלו", המשיך ארדואן בנאומו. בשבוע שעבר, נזכיר, ארדואן טען כי מקרון "זקוק לטיפול נפשי בשל גישתו למוסלמים". בשל אמירותיו, צרפת השיבה את השגריר שלה בטורקיה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון בזירת הפיגוע ליד פריז | צילום: רויטרס

טורקיה אינה המדינה היחידה שמתחה ביקורת על דבריו של מקרון. בעוד ראש ממשלת פקיסטן האשים את הנשיא ב"תקיפת האסלאם", סחורה צרפתית הוסרה ממדפים בכמה חנויות בכווית, בירדן ובקטאר. במקביל - בלוב, בסוריה וברצועת עזה התקיימו הפגנות נגד צרפת.

מנגד, לאחר נאומו של הנשיא הטורקי הביעה גרמניה סולידריות עם העם הצרפתי, ודובר הממשלה מסר כי "מדובר בהערות מכפישות שאינן מקובלות". כמו גרמניה, גם הולנד, שראש ממשלתה הבהיר: "אנחנו עומדים לצד צרפת".