המל"ל בקבינט הקורונה: "פתיחת מערכת החינוך בעדיפות על המסחר"

השרים דנים בסוגיית המסחר ובמתווה פתיחת הלימודים. משרד הבריאות מתכנן: א'-ב' בקפסולות - וחלקם יתערבבו בצהרונים. שר האוצר קרא לפתוח צימרים וחנויות קטנות על חשבון חלק ממערכת החינוך

זמן צפייה: 02:16

קבינט הקורונה התכנס היום (שני) במטרה לדון במועד פתיחת בתי העסק. זאת לאחר שאתמול לא הגיעו להסכמות בעניין, ואחרי דיון בין משרד האוצר ומשרד הבריאות בגישור ראש המל"ל מאיר בן שבת - שגם בו לא הושגו הבנות.

במהלך הדיון המקדים במל"ל, הביעו נציגי משרד הבריאות חשש מפני הקושי להבחין בין שטחי מסחר מסוגים שונים, ו"תרגילים" שיוכלו בעלי העסקים לבצע כדי להכשיר פעילות מסחרית שהממשלה מעוניינת בינתיים לאסור.

במקביל, ממשיכים להתנהל דיונים בנוגע למתווה פתיחת מערכת החינוך בכיתות א'-ד' ולקיום הסעות וצהרונים. זאת לאחר שאתמול גובשה תוכנית - אך טרם סוכמו פרטיה באופן מלא, וכן רבים הביעו ביקורת על המתווה המוצע.

עוד בחדשות 13:

מיום ראשון: כיתות ג'-ד' ילמדו בקפסולות, א'-ב' בחצאי שבוע

כ"ץ נגד משרד הבריאות: הניסיון לשנות את אופן הלימוד – לא סביר

559 נדבקים בקורונה אובחנו אתמול – 2.8% מהבדיקות חיוביות

חנויות בשדרות ירושלים, יפו
חנויות בשדרות ירושלים, יפו | צילום: החדשות 13

תחילה דנו השרים במתווה החזרה ללימודים. שר החינוך יואב גלנט פתח ואמר כי "יש זעם גדול מאוד בציבור שמתנקז לראשי הערים ומגיע עד אלינו, בכל הקשור להחלטה לפתוח את כיתות א׳ עד ד׳, בנושא הסעות לצהרונים ועוד". "אז מה מציעים?", השיב לו ראש הממשלה, "הרי כולם רוצים לפתוח את הכול, אבל יש תחלואה".

בשלב זה, ד"ר שרון אלרעי-פרייס הצטרפה לדברים, והציגה את הרעיון של משרד הבריאות, לפיו יתאפשר ערבוב של עד 3 קפסולות בכיתות א' ב' בין תלמידים ששוהים באותו צהרון. "בעולם אידיאלי, היינו שמחים שכל ילד יהיה בקפסולה וימשיך אותה לאורך כל היום", אמרה.

אולם, כרגע נראה כי אין ברירה אלא לערבב בין הילדים - ולעשות זאת עם כמה שיותר מזעור נזקים. "ברשויות אמרו שהם מסוגלים לעמוד בזה", הסבירה, "ולערבב עד 3 קפסולות זה עדיין יותר טוב מכיתות מלאות שמתערבבות בצהרון".

חזרה לבית הספר בימי קורונה
חזרה לבית הספר בימי קורונה | צילום: חדשות 13

"אני מבין שברשויות שאפשר ללמוד יותר משלושה ימים בשבוע", אמר בני גנץ בהמשך, "צריך לאפשר להם את זה ככל שניתן. אנחנו לא פחות ממושמעים מכל אחד אחד". אז, פנה לגלנט ואמר: "כדאי שתרגיעו". "אלו לא עמדות מפלגתיות אלא משרדיות", השיב לו נתניהו. "יש פה שני יעדים. הפרדה אפדימיולוגיות והקנייה פדגוגית שהיא כרגע אפס ותעלה ל-40%".

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר כי מבחינתו כדאי שכיתות א' ב' יחזרו לפעול בדרך שנקבעה עוד לפני חודש ספטמבר, וסיפר: "ד"ר אלרעי אמרה לי 'זה מה שאני חוששת ממנו. אם נפתח את החינוך אז גם המסחר ייפתח - מה שאסור שיהיה'. אני אומר מנגד - אם זה - אז לא זה". לדבריו, רמת הסיכון בחידוש המסחר נמוכה מחידוש הלימודים, כך ש"צריך לשחרר לפחות את חלקו תחת אכיפה".

ד''ר שרון אלרעי ראש שירות בריאות הציבור
ד''ר שרון אלרעי ראש שירות בריאות הציבור | צילום: חדשות 13

כשהגיעו לדון על המסחר, תקפה השרה אורית פרקש הכהן וטענה בפני הצדדים: "הכנסתם את מה שאתם רוצים פה בלי דיון. על הפרק היה גם הצימרים. אני מבקשת שיתקיים דיון על שלב 2. אני לא יוצאת מפה היום מבלי שמדברים על הצימרים", איימה. "ברמה המוסרית אני לא יכולה לעזוב את הנושא הזה בלי שזה יחתך היום".

"לא עשיתי דיון במקום הקבינט", ענה לה מאיר בן שבת, "נשלחתי להביא הצעה לקבינט והיה קשה מאוד. שמעתי גם את משרד הבריאות לגבי הצימרים, ולאחר מכן הבאתי הצעה מה אפשר להכניס. החינוך קודם לכל".

בשלב זה, כ"ץ קרא לפתוח צימרים וחנויות קטנות על חשבון חלק ממערכת החינוך, ואמר: "אנשים טסים לחו"ל, משפחה שטסה נוסעת לנתב"ג ועוברת תהליכים. אם אנשים יוכלו ללכת לצימרים - הם יטוסו פחות, ויוכלו לנפוש כאן". "וזו גם תעשייה כחול לבן", חידדה פרקש-הכהן. כאן, השר אמיר אוחנה אמר כי הוא תומך בפתיחת הצימרים, וכמוהו גם השרה מירי רגב, שאמרה: "זה גם פחות מעשרה אנשים, אז אין בעיה".

שר האוצר ישראל כ''ץ בוועדת הכספים
שר האוצר ישראל כ''ץ בוועדת הכספים | צילום: ערוץ הכנסת

"אובדן אמון הציבור הוא בדברים לא הגיוניים, אפשר לראות את זה גם בצימרים", הוסיף אוחנה, שטען שהציבור צריך "לשחרר לחץ", ולכן ביקש לאשר את הפתיחה כבר בנקודת היציאה הבאה. "זה ירכוש את האמון של הציבור. כשהוא רואה שאנחנו לא מאשרים משהו שהוא הגיוני - זה פוגע באמון".

כאן, השר עמיר פרץ התערב, וציין: "אנחנו חייבים לשפוט את המצב בכלים שבידנו היום ולא לפי הטראומה בסגר הקודם. הכלים שיש לנו היום בהתמודדות הם כלים אחרים לחלוטין. אין מה להשוות במעורבות הרשויות, מפקדת אלון, מודעות הציבור - זה שונה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: ערוץ הכנסת

בהמשך הדיון, המל"ל הציג שקף שעליו נכתב כי "פתיחת המסחר עלולה להוות עומס נוסף לתחלואה. פתיחת מערכת החינוך בעדיפות על המסחר". אז, שר הבריאות אדלשטיין תהה: "אני לא יודע על סמך מה נאמר שאנחנו בשלב שאפשר לדבר על מה לפתוח. אנחנו לא יודעים מה תוצאות הפתיחה הראשונה - אז למה אנחנו ממהרים לאסוף את מה שאנחנו רוצים לפתוח?"

"אנחנו קצת נמהרים", הסכים הפרופסור חזי לוי, "רק לפני זמן קצר נפלה ההחלטה לקחת את הסיכון המדובר. אנחנו עוד לא יודעים מה ההשפעה של הגנים, לכן הצגנו מתווה פתיחה זהיר. לקחת בחשבון את ההתקהלות של האנשים, אחד על אחד. פתיחת המסחר בדרך שמוצעת היא לא נאיבית, אנחנו פותחים את כל מתחמי הביג".

"אנחנו יודעים שזה תפקידו של האוצר ואנחנו מבינים את הקושי הקמעונאי", הוסיף לוי, "אבל אם אנחנו מחכים עוד שבועיים אז נוכל לפתוח את כל המסחר ולא נתקע בגלל עליית תחלואה. לכן התנגדנו וצריך לנהוג במשנה זהירות. לראות שוב, מה עושה השלב הבא".

שר החינוך יואב גלנט
שר החינוך יואב גלנט | צילום: ערוץ הכנסת

שר הפנים אריה דרעי הודיע כי יתנגד למתווה משרד הבריאות: "אם נצטרך הצבעה חדשה בגלל ערבוב של הצהרונים אני לא אצביע כמו הצבעתי אתמול כי אין בזה שום היגיון. לא מצליח להסביר לעצמי איך אני מונע מהם ללמוד 6 ימים בשבוע עם משמעת וריחוק. ומהצד השני מאפשרים להם צהרונים עם סייעת לא המחנכת והיא יותר שמרטפית, בהנחה שזה יהיה קפסולה ואין מי שיאכוף את זה. פתחת את החלון ואתה פותח את השקרים".

גלנט הבהיר: "זו לא הצעה שלי, זו הצעה של משרד הבריאות". דרעי השיב: "אם אנחנו יודעים לשמור על הילדים שלא יתערבבו בצהרונים. שנשארים יחד בהסעות וצהרונים זה באמת סיכון הכי קטן ושווה לנסות שבועיים. אבל אחר כך מתערבבים עם עוד 3 קפסולות והסעות אני לא מקבל את הדבר הזה. מציע לחזור לתכנית המקורית לפני השינוי של משרד הבריאות".

במקביל, יו"ר ועדת החינוך ח"כ רם שפע הודיע כי יכנס מחר את הוועדה לדיון על התקנות שעברו בקבינט, והצהיר: לא נאשר את התקנות אם לא ישונה מתווה הפתיחה בכיתות א׳-ב׳. "הילדים חייבים לחזור ללימודים", הצהיר. "המחירים הנפשיים, החינוכיים והכלכליים הם אדירים. אני מצפה מקבינט הקורונה להחליט כבר היום על החזרת כלל ילדי א'-ד' ללימודים מלאים ככל הניתן".