מנפוליאון ועד ויקטור הוגו: סוד קסמה של קתדרלת נוטרדאם

ביממה האחרונה המבנה, שבנייתו החלה לפני כ-850 שנים, נמצא במרכז תשומת לב העולמית נוכח השריפה שמאיימת לכלותו. חשיבותו של אחד מסמליה של פריז מתבטאת בשל ערכו ההיסטורי, הדתי והאדריכלי

זמן צפייה: 05:22

החל מאמש (שני) עיניהם של אזרחי העולם נשואות לשריפת הענק בקתדרלת נוטרדאם בפריז והחריבה חלקים גדולים ממנה. הקתדרלה, שנחשבת היום לאחד מסמליה המפורסמים של העיר ומושכת אליה מיליוני תיירים כל שנה, ממוקמת באזור שנקרא "איל דה לה סיטה", מקום שמשמש לפולחן יותר מ-2000 שנים.

בניית המבנה החלה בשנת 1163 והסתיימה כ-200 שנים לאחר מכן בשנת 1345. מה שהפך אותה למקום בעל חשיבות כה גדולה עבור הקתולים הוא מיקומה, שכן הקתדרלה נבנתה על חורבותיהם של מבנים בעלי חשיבות היסטורית. בעבר עמד במקום מקדש עבור האל יופיטר, ובהמשך נבנתה במקום הכנסייה הנוצרית הראשונה של פריז, בזיליקת סנט אטיין, שהוקדשה לסטפנוס הקדוש. במאה ה-10 נבנתה על חורבות הבזיליקה הקתדרלה הראשונה של העיר, וכאמור בשנת 1345 החלה להיבנות קתדרלת נוטרדאם, הקתדרלה הגותית. משמעות שמה של הקתדרלה בצרפתית היא "גבירתנו", על שם מריה, אם ישו.

הושגה שליטה על השריפה בנוטרדאם: "נמנע הרס מוחלט"

תושבי פריז מזועזעים מהשריפה: "אחד הדברים הנוראיים שראיתי"

דרמה בפריז: שריפת ענק משתוללת בקתדרלת נוטרדאם

קתדרלת נוטרדאם
קתדרלת נוטרדאם | צילום: רויטרס

בשל מעמדה הרם, היא הצליחה לשרוד גל קשה של הריסת ארמונות וכנסיות שהתחולל בעקבות עלייתו של נפוליאון בצרפת, אך השריפה הנוכחית הצליחה להחריב חלקים גדולים מהמבנה כגון חלונות הרוזטה המפורסמים וצריח המצלב שקרס לחלוטין. מן הדיווחים עלה כי את מירב יצירות האמנות שנאספו במקום במשך מאות שנים, הצליחו כוחות הכיבוי לחלץ.

מלבד ערכה הדתי, הקתדרלה נחשבת למבנה אדריכלי יחודי וכאב-טיפוס של האדריכלות הגותית, בשל היותה אחד המבנים הגותיים הראשונים באירופה ששילב את כלל מאפייני הסגנון ברמת גימור גבוהה. עד להקמה מגדל האייפל, היא הייתה המבנה הגבוה בפריז, וכיום היא נמצאת ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו.

קתדרלת נוטרדאם
קתדרלת נוטרדאם | צילום: רויטרס

הקתדרלה מוכרת גם בעיקר נוכח היותה אתר סיפורו של ויקטור הוגו, הגיבן מנוטרדאם. הוגו היה פעיל מרכזי בתנועת התחייה הגותית לשימור ולשחזור מבנים וקתדרלות שנבנו בסגנון הגותי. הספר הקנה לה פופולריות רבה בקרב הציבור הרחב ואף ביטל תכנונים של מהנדסי פריז להרסה. מאמצי השימור של הוגו נשאו פרי והיוו גורם מכריע בהישרדות המבנים הגותיים, שעד המאה ה-18 זכו לבוז בתור מבנים מפלצתיים מעידן ישן וחשוך.

קתדרלת נוטרדאם
קתדרלת נוטרדאם | צילום: רויטרס