הושגה שליטה על השריפה בנוטרדאם: "נמנע הרס מוחלט"

דובר שירותי הכבאות בפריז הודיע על ההתמקדמות במאמצי הכיבוי. אחד הכבאים נפצע קשה. מקרון: "אפעל לבנייה מחודשת של הקתדרלה". מחקירה ראשונית עולה כי ככל הנראה השריפה נגרמה בטעות

זמן צפייה: 03:59

לאחר כשבע שעות בהן בערה קתדרלת נוטרדאם הושגה שליטה על השריפה - כך אמר הלילה (שלישי) דובר שירות הכבאות בפריז. מוקדם יותר נמסר כי אחד מארבע מאות הכבאים נפצע קשה. במקביל, הודיעו גורמי הכבאות בעיר כי "נמנע הרס מוחלט" של הקתדרלה המפורסמת.

נשיא צרפת עמנואל מקרון התייחס לשריפה: "הגרוע ביותר נמנע. הדליקה היא ללא ספק טרגדיה נוראית. אני רוצה להביע את צערי כלפי קתוליים בכל רחבי העולם". כמו כן, מקרון הבטיח כי יפעל לבנייה מחודשת של הקתדרלה וכי הוא ישיק קמפיין גיוס כספים בין-לאומי כדי לעשות זאת.

מאמצי כיבוי השריפה בנוטרדאם בפריז
מאמצי כיבוי השריפה בנוטרדאם בפריז | צילום: GettyImages

מחקירה ראשונית בנוגע לדליקה עולה כי ככל הנראה היא נגרמה בטעות, ובשלב זה נבדקת אפשרות גם ששיפוצים שנערכים במקום הם הגורם לשריפה. מוקדם יותר פורסם תיעוד מהכנסייה שבו ניתן לראות את האש המשתוללת, שגרמה לאחד מצריחי הכנסייה לקרוס. כתוצאה מהשריפה קרס גג המבנה. מגדלי הפעמונים בחזית המערבית נפגעו אף הם מהלהבות, אך לא קרסו. כמו כן, חלונות הוויטראז' המפורסמים נהרסו.

עם תחילת הדליקה ציפו התושבים בפריז כי מטוסי כיבוי יגיעו למקום. עם זאת, הרשויות טענו כי התזת מים בכמויות גדולות מאוד עלולה להוביל לקריסה כוללת של המבנה. מנגד, מומחים טוענים כי הסיבה נובעת מכך שמטוסי הכיבוי נמצאים במרחק של כשעתיים מפריז וייקח זמן רב עד שניתן יהיה להביאם. מה גם שאין להם אישור לטוס בשמי פריז בשעות החשכה. לרוב משתמשים במטוסי כיבוי במקומות פתוחים (יערות, אזורים כפריים) ולא במרחב עירוני עם ריכוז אוכלוסין גדול כמו בבירה הצרפתית.

מקרון ביטל נאום שהיה אמור לשאת אמש והגיע למקום עם ראש הממשלה, אדוארד פיליפ. כוחות משטרה רבים נמצאים במקום, וחסמו את האזור לתנועת אזרחים. ראש העיר ביקשה מהתושבים ברשתות החברתיות להתרחק מהאזור. אחד הכבאים בזירה אמר כי המאמצים מתרכזים בהצלת יצירות האומנות שנמצאות בקתדרלה. מקרון כתב אמש בחשבון הטוויטר שלו: "נוטרדאם שלנו עולה בלהבות. כמו כל אזרחי צרפת, אני עצוב הלילה לראות את החלק הזה מאיתנו נשרף".

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיב אף הוא לאסון בטוויטר: "כל כך נורא לראות את הלהבות המאסיביות סביב הכנסיה. אולי כיבוי אווירי יוכל לכבות את השריפה - יש לפעול במהירות". שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס אף הוא לאירוע: "כמו רוב האמריקנים שצפו בשריפה הטראגית, אני חש כאב על ההרס והאובדן של המקום הקדוש הזה. אני שולח את תנחומיי הכנים לאנשי צרפת, לקתולים, ולאלו מסביב לעולם שמעריצים את היופי וההיסטוריה של המקום".

דובר משרד החוץ הישראלי, עמנואל נחשון, הביע סולידריות: "שובר את הלב לראות את הסמל של צרפת ושל הציוויליזציה העולמית עולה בלהבות. סולידריות עם פריז וצרפת על הטרגדיה הנוראה".

כנסיית נוטרדאם היא אחד הבניינים ההיסטוריים המתויירים ביותר באירופה, ואחד מסמליה של צרפת. בכל שנה מגיעים לקתדרלה 13-14 מיליון תיירים, וכעת עונת התיירות נמצאת בשיאה - עם הגעת חג הפסחא. הקתדרלה נבנתה בימי הביניים והיא אחד מסמליה המוכרים ביותר של האדריכלות הגותית. 

אלפי אנשים, תיירים ומקומיים, נעמדו בתדהמה מול כנסיית נוטרדאם. "זה טרגי", אמרה קריסטין מוראו, תושבת האזור שפרצה בבכי כשתיארה את שראתה, "אני לא מאמינה שזה קורה. נוטרדאם היא חלק מהלב של פריז וחלק מהלב שלנו. למה לא עשו יותר כדי לכבות את האש?". ניקולס מארנג' בן ה-47 יצא לרוץ ליד נהר הסיין כשהשריפה התחילה. "רצתי לכיוון הקתדרלה וראיתי את הצריח נופל. משהו התמוטט בתוכי. זה היה אחד הדברים הנוראיים שאי פעם ראיתי".

"הרבה אנשים בוכים", סיפרה קרולין מרגוליס בריאיון טלפוני לרשת NBC, ואמרה: "אלוהים ישמור, זה פשוט התמוטט". אן סופי פייבר, סטודנטית בת 21, סיפרה כי "העשן הגיע עד לדרום העיר, לכיוון מגדל אייפל. לא מריחים עשן, אבל בהחלט מרגישים אותו באוויר. כפי שאפשר לתאר, יש הרבה אנשים, תיירים ומקומיים, שהתאספו במקום כדי לצפות בשריפה".