"יהודי מסריח, אכרות לך את הראש": חשד לאירוע אנטישמי בבריטניה

יהודי דתי בשנות ה-40 לחייו הותקף בלונדון על ידי גבר בן 34 החמוש בסכין, שהחל לרדוף אחריו ברחובות העיר ולצעוק "אני הולך להרוג אותך". "הוא בטראומה מוחלטת - ואינו יכול לחזור לעבודה"

יהודים הולכים בשכונת סטמפורד היל שבלונדון - ארכיון
יהודים הולכים בשכונת סטמפורד היל שבלונדון - ארכיון | צילום: רויטרס

חשד לאירוע אנטישמי בבריטניה: יהודי דתי אורתודוכסי בשנות ה-40 לחייו הותקף ביום שני בבירה לונדון על ידי אדם עם סכין, שאיים לכרות את ראשו.

האירוע התרחש לפני יומיים, בסביבות השעה 10:00 בבוקר. מפרטי האירוע עולה כי הגבר הלך ברחובות לונדון בדרכו לעבודה כשלפתע אדם בן 34 החל לצעוק לעברו: "יהודי מסריח". המשטרה הגיעה לזירת האירוע ועצרה את הגבר בחשד לאירוע גזעני המפר את הסדר הציבורי. "הסכין נלקחה מהחשוד, אשר מוחזק במעצר", נמסר מהמשטרה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

נציב המאבק באנטישמיות בגרמניה: "לא ממליץ ליהודים לחבוש כיפה"

מקרה אנטישמי באוסטריה: צלבי קרס רוססו על תמונות ניצולי שואה

מו"ל הניו יורק טיימס התנצל בפני רבנים על הקריקטורה האנטישמית

יהודים הולכים בשכונת סטמפורד היל שבלונדון - ארכיון
יהודים הולכים בשכונת סטמפורד היל שבלונדון - ארכיון | צילום: רויטרס

ניצה פלוס, חברת מועצת השמרנים, אמרה לתקשורת המקומית שהקורבן "בטראומה מוחלטת" ואינו מסוגל לחזור לעבודה. "החשוד התחיל לרוץ אחריו ולצעוק 'אני הולך להרוג אותך, אני הולך לכרות את ראשך'. הוא ראה שהחשוד מוציא סכין, ופשוט החל לנוס על נפשו". פלוס הוסיפה: "אני כל כך כועסת. אני לא יכולה לתפקד, הוא אדם נחמד, מקסים ודתי".

בדוח שפורסם לאחרונה על ידי הקרן לביטחון הקהילה, ארגון צדקה יהודי, מצא כי בשנת 2018 אירעו 1,652 תקריות אנטישמיות באנגליה, שיא שנתי ועליה של 16%, כאשר רק בלונדון נרשמו 950 תקריות כאלה. כמו כן, זו השנה השלישית ברציפות בה נרשמה עליה באירועים האנטישמיים.

"שלוש שנים של אירועים אנטישמיים משקפים את היקף הבעיה העומדת בפני הקהילה היהודית", הסביר דיוויד דלוו, מנכ"ל הקרן לביטחון הקהילה. "זה קורה ברחבי המדינה וזה מראה את הפילוג במדינה ובפוליטיקה. יהודים נמצאים בראש רשימת השנאה ואסור להשאיר אותם לבד".

A Man Wearing A Kippah Waits For The Start Of An Anti Semitism Demo At Berlin's Brandenburg Gate
שער הניצחון בגרמניה | צילום: רויטרס

בתוך כך, אתמול אירעה בלונדון תקרית נוספת החשודה כאנטישמית, כאשר אדם הגיע לבית ספר ברובע האקני וצעק "להרוג את כל היהודים". כמו כן, אותו אדם תקף גבר יהודי בשנות ה-60 לחייו, שטען כי החשוד תפס אותו, דרש ממנו את כספו והכה אותו. המשטרה המקומית עצרה את החשוד בגין ניסיון שוד והפרת הסדר הציבורי ופתחה בחקירת האירוע.

לפני כחודש, האחראי על המאבק באנטישמיות בגרמניה, ד"ר פליקס קליין, אמר כי "לצערי אינני יכול עוד להמליץ ליהודים לחבוש כיפה בגרמניה בכל מקום ובכל זמן". את הדברים אמר בריאיון לערוץ התקשורת "פונקה".

ד"ר קליין הסביר כי דבריו נובעים מ"העלייה בהתנגדות חברתית ובברוטאליות", שהביאו לעלייה באלימות המופנית כלפי יהודים בגרמניה. כמו כן אמר שכ-90% מהתקיפות מקורן באנשי ימין קיצוני, וקשר את התקיפות מצד המוסלמים לערוצי הטלוויזיה הערביים אשר "מציגים תמונות הרסניות של ישראל ושל יהודים". כמו כן, ד"ר קליין דרש שמשטרת גרמניה וגורמי ביטחון אחרים יעברו הכשרה על המאבק באנטישמיות. "יש הגדרה ברורה לאנטישמיות, ויש ללמד אותה בבית ספר לשוטרים", אמר ד"ר קליין. "זה צריך לקרות גם בחינוך של מורים ועורכי דין".

Gettyimages 978438038 594x594
ד''ר פליקס קליין | צילום: Getty Images

בעקבות דבריו של ד"ר קליין, כמה מאות בני אדם הפגינו בברלין, בירת גרמניה, נגד האנטישמיות הגואה במדינה, וקראו לרשויות להחריף את המאבק בפשעי השנאה. חלק מהמפגינים הגיעו כשהם חובשים כיפה, על מנת להזדהות עם הקהילה היהודית במדינה. אחת המפגינות, אישה לא יהודיה בשם קורנליה, הגיעה כשהיא עוטה לראשה כיפה רקומה. "הגעתי לתמוך בקהילה היהודית כאן ובשאר העולם", סיפרה ל-DW הגרמני.

Gettyimages 1001888364 594x594
גרמניה | צילום: Getty Images

לפני כחודשיים פורסם דוח אנטישמיות מטעם אוניברסיטת תל אביב, מרכז קנטור והקונגרס היהודי האירופי, ממנו עלה כי במהלך שנת 2018 חלה עלייה של 13% כמעט בכל סוגי התקריות האנטישמיות - 387 אירועים לעומת 342 בשנה שקדמה לכך. 13 יהודים נרצחו במהלך השנה, המספר הגבוה ביותר בהשוואה לשנים האחרונות.

על פי הדוח, תחושת אי הביטחון בקרב יהודים התגברה באותה שנה, והורגשה פגיעה בשייכות לחברה. כמו כן, מסקרים שנערכו עולה כי שיח האנטישמיות התחזק ועבר נורמליזציה, על רקע התגברות קריאות כגון "יהודים לגז" ו"מוות לציונים".