דוח האנטישמיות: עלייה במספר התקריות, 13 נרצחו בשנה החולפת

לפי הדוח מטעם אוניברסיטת תל אביב, מרכז קנטור והקונגרס היהודי באירופה, השיח האנטישמי גבר ברחבי העולם. בשנת 2018 נרצחו 13 יהודים, המספר הגבוה ביותר בהשוואה לשנים האחרונות

זמן צפייה: 03:01

במהלך שנת 2018 חלה עלייה של 13% כמעט בכל סוגי התקריות האנטישמיות - 387 אירועים לעומת 342 בשנה שקדמה לכך. 13 יהודים נרצחו במהלך השנה, המספר הגבוה ביותר בהשוואה לשנים האחרונות. כך עולה מדוח אנטישמיות של אוניברסיטת תל אביב, מרכז קנטור והקונגרס היהודי האירופי.

על פי הדוח, תחושת אי הביטחון בקרב יהודים התגברה באותה שנה, והורגשה פגיעה בשייכות לחברה. כמו כן, מסקרים שנערכו עולה כי שיח האנטישמיות התחזק ועבר נורמליזציה, על רקע התגברות קריאות כגון "יהודים לגז" ו"מוות לציונים".

צלבי קרס (אילוסטרציה)
צלבי קרס (אילוסטרציה) | צילום: חדשות 13

הארצות שבהן נרשם מספר תקריות אנטישמיות הגבוהה ביותר הן: ארצות הברית, עם למעלה ממאה מקרים, בריטניה עם 68 אירועים, בצרפת וגרמניה נרשמו 35 תקריות בכל אחת, בקנדה 20, בלגיה 19, הולנד 15, אוקראינה 12 ובארגנטינה אירעו 11 תקריות אנטישמיות. בדוח ציינו כי מספר האירועים האלימים במזרח אירופה כלפי יהודים נמוך בהרבה מזה שבמערב.

סוגי האירועים האלימים הנפוצים ביותר הם ונדליזם, 216 מקרים שהם 56% מכלל האירועים, 89 איומים, שהם 23% מהמקרים ו-55 אירועי אלימות ללא שימוש בנשק, שהם 14% מכלל הסוגים. הדוח מראה שמספר המקרים שבהם נעשה שימוש בנשק ובהצתה הוא נמוך, בעוד שרוב ההתקפות הן נגד בני אדם ורכושם. מכאן, לפחות 138 אנשים הותקפו, 36%, ו-104 מקרים של גרימת נזק לרכוש פרטי, שהם 27%. הסיבה לכך היא, שבני אדם ורכושם פחות מוגנים מאשר בתי כנסת, כאשר במוסדות אלו אירעו 47 מקרים (12%), 22 מקרים במרכזים קהילתיים (6%), ובבתי קברות ואנדרטאות נרשמו 76 מקרי אלימות (19%).

יהודי מוכה ברחובות ברוקלין
יהודי מוכה ברחובות ברוקלין | צילום: חדשות עשר

הדוח מצביע על מגמה מדאיגה מאוד, של חדירת השיח האנטישמי לזרמים הפוליטיים והחברתיים שבמרכז, ולא בהכרח לימין הקיצוני או האסלאם הרדיקלי, שיוצרת את קבלת השיח כחלק מהמציאות. גם השיח האנטי ציוני נכנס למרכז הדיון הציבורי, ומתבטא בשימוש גובר במונחים אנטישמיים ובעוינות כלפי ישראל, שמייחסים לה מאפיינים יהודיים קלאסיים.

שורה של סקרים באירופה מחזקת את הנתונים המציגים עלייה באנטישמיות. בסקרים שנערכו על ידי מספר גופים בקרב כ-47 אלף יהודים באיחוד האירופי, יהודים ולא יהודים כאחד הצביעו על התחזקותה של האנטישמיות בכל היבט של חיי היום יום.

צילום: רויטרס

בדוח מייחס מרכז קנטור את העלייה בתקריות האנטישמיות למספר גורמים. על פי סקרים שנערכו באירופה, למשל, מראים שבשנה הנוכחית גדל מספר בני הדור השלישי בעולם שמרגישים משוחררים מההתחייבות לדעת, לזכור ולאזכר חטאי עבר. כמו כן משבר הדמוקרטיות והתגברות שאלות הזהות הלאומית בעולם, שנוצרה בעקבות ההגירה ההמונית מאפריקה. נוסף לכך, הדוח ציין את מפלגת הלייבור בבריטניה, שתומכיו משמיעים דעות ועלבונות אנטישמיים, המשבר החברתי והכלכלי בצרפת ומחאת ה"אפודים הצהובים" אפשרו לחוגים אנטישמיים ואנרכיסטים להכתיב אלימות ולהשמיע סיסמאות בגנות יהודים.