איש עסקים לבנוני קנה את חפציו של היטלר - ויתרום אותם לישראל

עבדאללה שתילה רכש את הפריטים במכירה פומבית שעוררה סערה ברחבי העולם, ואמר שהוא "מתכנן להעבירם לעם היהודי, על מנת שלא יפלו לידיים הלא נכונות". הרב שקרא לביטול המכירה: "מעשה אצילי"

זמן צפייה: 03:11

לאחר הסערה שפרצה בעקבות המכירה הפומבית שהתקיימה ביום רביעי האחרון, בה נמכרו חפציו של אדולף היטלר, איש העסקים הלבנוני-שוויצרי, עבדאללה שתילה, שרכש את חפציו של הצורר הנאצי, התבטא בנושא ואמר כי הוא "מתכנן להעביר אותם לעם היהודי".

שתילה השקיע למעלה מ-600 אלף יורו במכירה שארגן בית המכירות הפומביות Hermann Historica שבמינכן, ועוררה סערה ברחבי העולם. היזם התראיין לעיתון השוויצרי La Matin וסיפר כי הוא קנה את החפצים "על מנת שהם לא ישמשו למטרות תעמולה נאו-נאצית". הוא הוסיף כי "הימין הקיצוני והאנטישמיות תופסים תאוצה ברחבי אירופה והעולם ולכן לא רציתי שהפריטים יפלו לידיים הלא נכונות". איש העסקים אמר כי הוא סבור שיש "לשרוף את החפצים". אך בשביל לשמר את זיכרון השואה, החליט שתילה לתרום את הפריטים לארגון הישראלי קרן הייסוד.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

סשה ברון כהן: "בשנות ה-30, פייסבוק היו מקדמים את היטלר"

"היהודים מתחזים": תקרית אנטישמית ברכבת התחתית בלונדון • צפו

סקר: אחד מכל ארבעה אירופים – מחזיק בדעות "אנטישמיות ביותר"

File75j2vxa0hlzrq1p71oq

יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה, הרב מנחם מרגולין, שהוביל את הקריאות לביטול המכירה, הודה לשוויצרי וציין כי: "מדובר במעשה אצילי מהמעלה הראשונה". מרגולין הוסיף כי "לאור העובדה שבית המכירות התעקש לקיים את המכירה, למרות המחאה, מרגש מאוד לראות שגם בשנת 2019, עדיין יש בעולם אנשים שפועלים מעבר לציניות, על מנת להבטיח שהחפצים הבזויים הללו לא ישמשו לפיאור המורשת הנאצית".

תמונות של היטלר עם חברי המפלגה הנאצית
תמונות של היטלר עם חברי המפלגה הנאצית | צילום: אתר The Saleroom

כזכור, במסגרת המכירה הפומבית שהתקיימה למרות מחאות של מנהיגים יהודים בעולם כולו, הוצעו למכירה עשרות חפצים אישיים, תמונות ממוסגרות, כלי הגשה מהודרים מכסף, מכתבים של אדולף היטלר וחבר מרעיו הידועים לשמצה; הס, גרינג, הימלר ותכשיטים של נשותיהם.

מגבעת שהיתה שייכת להיטלר
מגבעת שהיתה שייכת להיטלר | צילום: אתר The Saleroom

רובה המכריע של המכירה אמנם התקיים בעילום שם, אך זמן קצר לאחר סיומה, נודע כי שתילה רכש כמעט לבדו את רוב הפריטים. בין החפצים שרכש היזם, ניתן למצוא את כובע המגבעת של היטלר, עותק חתום וממוסגר של מיין קמפף, מארז סיגרים מכסף, קופסת נגינה, מכתבים אישיים ועוד.

חוזה השכירות של היטלר ופתק בכתב ידו
חוזה השכירות של היטלר ופתק בכתב ידו | צילום: אתר The Saleroom