סקר: אחד מכל ארבעה אירופים - מחזיק בדעות "אנטישמיות ביותר"

עוד עולה מהסקר שערכה הליגה נגד השמצה כי האשמות על "נאמנות כפולה" ו"שליטה יהודית בעולם הפיננסי" נמצאות במגמת עלייה. המדינה בעלת הגידול הניכר ביותר בשנאת יהודים: פולין. "מדאיג ביותר"

זמן צפייה: 04:26

אחד מכל ארבעה אירופים מחזיק בדעות שליליות נרחבות כלפי יהודים, בקטגוריה האנטישמית ביותר - כך עולה מסקר חדש שפורסם היום (חמישי) ע"י הליגה נגד השמצה ונערך ב-18 מדינות ברחבי העולם. תוצאות הסקר מצביעות על כך ששנאת יהודים נמצאת במגמת עלייה במדינות מרכז ומזרח אירופה, שבהן דעות קדומות אודות נאמנות כפולה ושליטה יהודית בעולם הפיננסי - עדיין נפוצות.

הסקר, שמבוצע מאז 1964 באמצעות שאלון של 11 שאלות ומקיף יותר מ-9,000 נסקרים, מצא שחל גידול ניכר בעמדות אנטישמיות בארגנטינה, ברזיל, פולין, רוסיה, דרום אפריקה ואוקראינה ביחס לסקר שבוצע אשתקד. בפולין, בה חוק שנוי במחלוקת לגבי השיח על השואה עומד במרכז הדיון הציבורי בשנים האחרונות, ל-48% מהאוכלוסייה חל גידול בעמדות האנטישמיות לעומת 37% אחוזים ב-2015. כשלושה מתוך ארבעה פולנים הצהירו שהם מאמינים ש"יהודים עדיין מדברים יותר מדי על השואה".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

לקראת גזר הדין – אביה של תהילה נגר דורש: "מאסר עולם לרוצח"

הנתיב האחרון למניעת בחירות: המדריך המלא ל-21 הימים הקרובים

"גורמים בסוריה מכחישים: ישראל לא חיסלה דמות איראנית בכירה"

צלבי קרס מרוססים על קברים בבית קברות יהודי בגרמניה, ארכיון
צלבי קרס מרוססים על קברים בבית קברות יהודי בגרמניה, ארכיון | צילום: רויטרס

עוד עולה מהסקר כי בהונגריה, שבה ממשלה לאומנית ערכה קמפיין חוצות נגד מהגרים שבו כיכב איל ההון היהודי ג'ורג' סורוס, 25% מהאוכלוסייה סבורים כי "יהודים רוצים להחליש את התרבות הלאומית שלנו באמצעות תמיכה בהגברת ההגירה למדינתנו". מדד האנטישמיות במדינה עלה ל-42% מהאוכלוסייה, לעומת 40% אחוזים ב-2015.

צלבי קרס שרוססו על בתיהם של יהודים מניו ג'רזי
צלבי קרס שרוססו על בתיהם של יהודים מניו ג'רזי | צילום: TLS

"מדאיג ביותר שכאחד מכל ארבעה אירופים מחזיק בעמדות האנטישמיות שהיו נפוצות עוד לפני השואה" אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. עוד ציין כי "ממצאים אלה מהווים קריאת השכמה רבת עוצמה לכך שנותרה עוד עבודה רבה כדי לשים קץ לגזענות, בנוסף להתמודדות עם צורכי האבטחה הדחופים במדינות אלה".

צעיר תוקף אדם בעל חזות יהודית באנטוורפן
צעיר תוקף אדם בעל חזות יהודית באנטוורפן | צילום: יוטיוב

מאז שנערך הסקר של הליגה נגד השמצה ב-2015, חל גידול משמעותי בשיעור של 14% בעמדות האנטישמיות באוקראינה, גידול של 9% בדרום אפריקה וכן בברזיל, 8% בארגנטינה וגידול של 6% ברוסיה. אך יש גם חדשות טובות: מהסקר עולה כי בה בעת, גישות אנטישמיות הצטמצמו באופן משמעותי וירדו בשיעור של 11% באיטליה, 8% באוסטריה וירידה של 6% בקנדה.