"נחשים יהודים החוצה": כתובת אנטישמית רוססה על בית כנסת ביוון

אחד מבתי התפילה היהודים העתיקים במדינה חולל מוקדם יותר השבוע על ידי אלמונים. הקהילה היהודית בעיר טריקלה שבצפון המדינה מונה פחות מ-50 חברים, ובית הכנסת אינו פעיל ברוב ימות השנה

כתובות אנטישמיות על בית כנסת ביוון
כתובות אנטישמיות על בית כנסת ביוון | צילום: חדשות 13

כתובת אנטישמית "נחשים יהודים החוצה", התגלתה השבוע בבית הכנסת העתיק שבעיר טריקלה שבצפון מערב יוון. הקהילה היהודית בעיר פחות מ-50 חברים, ובית הכנסת – שהוא מהעתיקים במדינה כולה, אינו פעיל ברוב ימות השנה, אלא רק באירועים מיוחדים ובחגים.

נציגי הקהילה היהודית במדינה קראו לרשויות "לנקוט כל אמצעי נחוץ כדי לאתר ולהעניש את אלו שריססו את כתובות השנאה, ולהגן על אתרים יהודיים בעיר – שכבר הוכיחה שאין לה סובלנות לגזענות".

זהו אינו מקרה האנטישמיות היחיד בעיר בשנים האחרונות: באוקטובר 2018 נופצו בבית הקברות היהודי שמונה מצבות. בית העלמין בעיר אף הוא מהעתיקים במדינה, וחלק מהמצבות שבו בנות יותר מ-450 שנה.

עוד בחדשות 13:

חמישה נדקרו במסיבת חנוכה בניו יורק; חלקם במצב קשה

"צעקתי ואיש לא עזר לי": צעיר יהודי הותקף ברכבת התחתית במנהטן

אירוע אנטישמי בניו יורק: שלוש יהודיות הותקפו מחוץ לבית חב"ד

זירת הירי בניו ג'רזי
זירת הירי בניו ג'רזי | צילום: רויטרס

ביום ראשון נפצעו חמישה בני אדם לאחר שנדקרו בבית של רב מקומי בעיר מונסי שבניו יורק, ארצות הברית, במהלך מסיבת חנוכה. חלקם במצב קשה. החשוד נמלט עם רכבו, אך נתפס לאחר זמן קצר.

על פי דיווחים, סמוך לשעה עשר בלילה (שעון ארה"ב), במהלך חגיגות חג החנוכה, גבר, אשר עדי ראיה תיארו כשחום אור, נכנס עם מצ'טה לביתו של הרב רוטנברג, הצמוד לבית הכנסת המקומי, והתנפל על האנשים שהיו במקום. חמשת הפצועים, בהם בנו של הרב, פונו לבית החולים.

בית כנסת בוושינגטון עליו רוססו כתובות נאצה
בית כנסת בוושינגטון עליו רוססו כתובות נאצה | צילום: חדשות 13

לפני כחודש עצרה משטרת וושינגטון הבירה שבארצות הברית צעיר בן 28 בחשד שריסס כתובות נאצה בבית כנסת גדול וותיק בעיר. האיש, על פי החשד, חרט את המילה "יהודי" על קירות המקום, וריסס צלבי קרס מסביב בצבע אדום. דובר המשטרה המקומית, יו קרו, התייחס למקרה ואמר לעיתון "הוושינגטון פוסט" כי האירוע נחקר כפשע שנאה.

בהודעה שפרסמו רבני המקום, שירה סטוטמן, אהרון פוטק וג'ס פייקין, הודיעו לחברי הקהילה כי הנזקים שנעשו "מינימליים", וציינו שניתן "לתקנם במהירות". עוד כתבו ש"לא הופתעו שהתקרית הקשה קרתה". זאת, בעקבות "המצב הנוכחי במדינה".

"ברגעים אלה, חשוב לזכור שלהיות יהודי זה כבוד - לא בושה", כתבו. "אנחנו יכולים, ואכן נגיב למעשה השנאה הזאה עם דלתות פתוחות, חוסן, רוח חזקה, וחיים יהודיים גאים ומלאי אופטימיות", סיכמו.