בריטניה: בוריס ג'ונסון נבחר לראשות הממשלה ויחליף את תרזה מיי

שר החוץ לשעבר נבחר ברוב של 92,153 קולות, לעומת 46,656 להם זכה שר החוץ הנוכחי ג'רמי האנט מחברי המפלגה השמרנית. הוא ייאלץ להתמודד עם המתיחות מול איראן וכן לקדם מתווה לברקזיט

זמן צפייה: 03:57

בוריס ג'ונסון נבחר היום (שלישי) על ידי חברי המפלגה השמרנית לראשות ממשלת בריטניה, והוא ייכנס לתפקידו מחר. ג'ונסון זכה ל-92,153 קולות, לעומת 46,656 להם זכה שר החוץ הנוכחי ג'רמי האנט.  שר החוץ לשעבר, שהתפטר מממשלתה של תרזה מיי על רקע חילוקי דעות על מתווה הברקזיט, ינסה להצליח במקום שבו קודמתו בתפקיד נכשלה, ולהיפרד מהאיחוד האירופי. בפעולתה האחרונה כראש ממשלה, מינתה מיי יועץ ממשלתי לענייני אנטישמיות.

ג'ונסון עלה לבמה לקול תשואות הקהל, והודה למפלגה על הקמפיין. עוד הודה לקודמתו מיי: "אני רוצה להודות למנהיגה היוצאת תרזה מיי על שירותה יוצא הדופן למפלגה ולמדינה", אמר ג'ונסון. "זו הייתה זכות לשרת בקבינט שלה ולראות את התשוקה שלה בהתמודדות עם סוגיות שונות. תודה לך תרזה".

"אני רוצה להודות לחברי המפלגה השמרנית. אני יודע שיהיו אנשים שיטילו ספק בהחלטה שלכם למנות אותי. אם תסתכלו על ההיסטוריה של 200 השנים של המפלגה, תראו שלנו השמרנים יש את התובנה הנכונה ביותר בכל הנוגע לטבע האדם", המשיך ג'ונסון. "היום, ברגע זה בהיסטוריה שלנו, אנו שוב צריכים ליישב שני בין הרצון שלנו לידידות טובה ומסחר טוב בין בריטניה והאיחוד האירופי, והרצון לממשל דמוקרטי עצמי במדינה הזו. יש האומרים שאי אפשר לשלב בין שני הרצונות האלה".

"קראתי היום בעיתון שאף מנהיג לא עמד בפני כזה אתגר. אני חושב שאנחנו יודעים שניתן לעשות את זה והעם סומך עלינו שנעשה את זה", סיכם ראש הממשלה החדש של בריטניה. "אנחנו נוציא לפועל את הברקזיט, ושוב נאמין בעצמנו ובהישגנו. נאחד את המדינה הזו ונמשיך הלאה. הקמפיין הסתיים, והעבודה מתחילה".

בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה הנכנס של בריטניה
בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה הנכנס של בריטניה | צילום: רויטרס

בוריס ג'ונסון וג'רמי האנט
בוריס ג'ונסון וג'רמי האנט | צילום: רויטרס

עוד בחדשות 13 >>

דיווח: ברקע כישלון הברקזיט – תרזה מיי תתפטר מחר

בתום הצבעה בפרלמנט: מתווה הברקזיט של מיי נפסל

דרמה בבריטניה: ראש הממשלה תרזה מיי הודיעה על התפטרותה

בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

מיי בירכה את ג'ונסון לרגל זכייתו: "ברכות חמות לבוריס ג'ונסון על בחירתו לראש המפלגה השמרנית - עלינו לעבוד ביחד כדי להוציא לפועל מתווה ברקזיט שיעבוד עבור ארחי בריטניה, ולשמור על ג'רמי קורבין מחוץ למפלגה. תהיה לך את תמיכתי המלאה מהספסל האחורי", כתבה בטוויטר.

ג'רמי קורבין לעומתה, מנהיג מפלגת הלייבור וראש האופוזיציה, כתב בחשבון הטוויטר שלו ש"ג'ונסון זכה בגלל שהבטיח קיצוצים במסים עבור העשירים, הציג את עצמו בתור ידיד הבנקאים, ודחף ליציאה מהאיחוד האירופי ללא הסכם. אבל הוא לא זכה בתמיכה של המדינה שלנו".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ברך גם הוא את ג'ונסון בחשבון הטוויטר שלו וכתב ש"הוא יהיה נהדר".

גם בארץ בירכו את בחירתו של ג'ונסון לראשות ממשלת בריטניה, וח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני בטוח שכראש ממשלה אתה תמשיך לחזק את הקשר בין ישראל ובריטניה".

במהלך מסע הבחירות שלו, איים ג'ונסון לפרוש מהארגון בתאריך שהוסכם, ה-31 באוקטובר, גם אם לא יושג הסכם עזיבה מתאים. בשל כך, בחירתו עלולה להוביל לגל פרישות של בכירים בממשלה, שסבורים כי עזיבת האיחוד האירופי ללא הסכם היא צעד הרסני.

כשעה לפני ההודעה על זכייתו הודיעה שרה במשרד החינוך הבריטי, אן מילטון, כי היא מתפטרת מתפקידה על רקע "חששותיה הכבדים מברקזיט ללא מתווה". "מאז ומתמיד האמנתי שעזיבת האיחוד האירופי צריכה להתמקד בשיתוף פעולה עתידי", כתבה בטוויטר.

מלבד השאלה אם מחליפה של מיי יצליח במקום שבו נכשלה, ישנה כאמור גם סוגיית המתיחות במפרץ. זאת, לאחר שארצות הברית הבהירה כי על בריטניה להגן על המכליות שלה בכוחות עצמה. גם מול ארצות הברית נרשמו לאחרונה חיכוכים, על רקע הסכסוך בין הנשיא טראמפ לשגריר בריטניה הקודם בוושינגטון, קים דארוק. במסגרת הפרשה הזו, גורמים במדינה מתחו ביקורת על ג'ונסון, שלא הביע תמיכה בשגריר על רקע ידידותו עם הנשיא האמריקני, והוא הואשם כי "זרק מתחת לגלגלים" את דארוק.

הפגנה נגד הברקזיט
הפגנה נגד הברקזיט | צילום: רויטרס

לפני כחודשיים, כזכור, הצהירה מיי על התפטרותה, ברקע כישלונה להעביר את מתווה הברקזיט. "מאז שנכנסתי בשערי בית ראש הממשלה, חתרתי להפוך את הממלכה לכזו שלא פועלת רק למען המיעוט החזק אלא למען כולם, ופעלתי בכדי לכבד את ההחלטה שהתקבלה במשאל העם להיפרדות מהאיחוד האירופי שהתקבל כנגד כל הסיכויים בשנת 2016", אמרה מיי במסיבת העיתונאים.

"עשיתי את מיטב יכולתי להעביר את הסכם הברקזיט, אך נכשלתי בהעברת ההסכם שלי וביצירת מערכת יחסים מחודשים עם שכנינו הקרובים ביותר", הודתה מיי בפתח דאונינג 10. "ניסיתי שלוש פעמים, אפילו כשהסיכויים היו כנגדי. הכישלון הזה יהיה לעד דבר שאתחרט עליו, ועל ראש או ראשת הממשלה הבאים לייצר אחדות בפרמלנט, ועל כל הצדדים בו להבין שעליהם להתפשר".