"ונדליזם דיפלומטי": הודלפו עוד מדברי שגריר בריטניה נגד טראמפ

מהקלטות שתוכנן פורסם ב"דייל מייל", עולה כי קים דרוק, שפרש לאחרונה מתפקידו, תקף בחריפות את יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין. המשטרה הבריטית: "ההדלפות הן עבירה על החוק, ועילה לחקירה"

קים דארוק ודונלד טראמפ
קים דארוק ודונלד טראמפ | צילום: getty images, רויטרס

הקרב הדיפלומטי נמשך: שגריר בריטניה בארצות הברית לשעבר, קים דרוק, שלאחרונה התפטר מתפקידו בעקבות סכסוך עם הנשיא טראמפ, אמר (ראשון) כי ממשל טראמפ ביצע "ונדליזם דיפלומטי" בהחלטתו לנטוש את הסכם הגרעין האיראני – כך עולה מהקלטות שפורסמו הלילה (ראשון) ב"דיילי מייל".

לפי הדיווח, השגריר אמר כי נראה שטראמפ פרש מהסכם הגרעין "מסיבות אישיותיות", על אף שהעסקה אושרה על ידי הנשיא הקודם ברק אובמה. עוד דווח כי דרוק רמז על מחלוקת בין עוזריו הקרובים ביותר של טראמפ, והוסיף שהבית הלבן נכשל במשימה ליצור תוכנית "ליום שאחרי" הנסיגה מהסכם הגרעין.

לכתבות נוספות בנושא:

טראמפ יפסיק לעבוד עם שגריר בריטניה בארה"ב: "לא אהוב כאן"

שק החבטות החדש של טראמפ - בריטניה: "השגריר איש טיפש מאוד"

איראן: האורניום המועשר שבידינו חצה את הרף המותר בהסכם הגרעין

Gettyimages 1147994701 594x594
הנשיא דונלד טראמפ ור''מ בריטניה תרזה מיי | צילום: Getty Images

להתבטאות האחרונה קדמה שורת תקיפות הדדיות שהחלה כשהודלפו אימיילים של דרוק, בהם כינה את ממשל טראמפ "לא נורמלי", "לא מתפקד" ועוד. הנשיא טראמפ לא נשאר חייב, ובחשבון הטוויטר שלו כתב: "אני לא מכיר את השגריר, אבל הוא לא אהוב בארצות הברית ולא חושבים עליו כאן דברים טובים". טראמפ הוסיף ואמר כי "לא נעבוד איתו יותר".

המשטרה הבריטית כבר החלה בחקירת הדלפת המיילים של דרוק, אך גם הוציאה אזהרה יוצאת דופן בשבת האחרונה, לפיה אם התקשורת הבריטית תפרסם דליפות נוספות תתבצע בנידון חקירה פלילית, וכי ייתכן והפעולה תהיה לא חוקית. האזהרה ככל הנראה ניתנה במטרה למנוע מעיתוני יום ראשון לפרסם חומרים נוספים. גורמים רשמיים בבריטניה מסרו כי הם מאמינים שההדלפה לא נגמרה מפריצה חיצונית אלא נדמה שבוצעה על ידי גורם שנמצא במעגל ההתכתבות.

האימיילים המדוברים נכתבו על ידי דרוק בשנת 2017, שם כתב כי בבית הלבן מתחולל "כאוס" וביקר את המדיניות של ממשל טראמפ בעניינים רגישים כמו איראן וטען כי היא "לא ברורה". "אנחנו לא באמת מאמינים שהממשל הזה יהפוך להיות יותר נורמלי, פחות לא מתפקד, פחות לא צפוי, פחות מפולג ופחות מגושם ולא יעיל מבחינה דיפלומטית", נכתב באחד המסמכים שהודלפו. דרוק תהה האם הבית הלבן "ייראה אי פעם כשיר", אך הוסיף לצד זה כי אין לפטר את טראמפ.

נשיא ארה''ב לשעבר, ברק אובמה
נשיא ארה''ב לשעבר, ברק אובמה | צילום: Getty Images

בתוך כך, דוברה של ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי התייחס להצהרתו של טראמפ לפיה יפסיק לעבוד עם השגריר, ומסר: "שגרירנו נשאר בתפקידו וממשיך לבצע את חובותיו, תוך תמיכה מלאה מראש הממשלה", וכן אמר כי השגריר עובד מסור.

טראמפ בתגובה כתב בציוץ כי העובדה שבקרוב יהיה ראש ממשלה חדש בממלכה אלו "חדשות טובות". כמו כן התייחס הנשיא לברקזיט, ואמר כי מיי והצוות שלה יצרו "בלגן". "אמרתי לה איך זה אמור להיעשות, אבל היא החליטה ללכת בדרך אחרת", כתב.

אחרי ההתכתשות הראשונה תקף שוב הנשיא טראמפ את דרוק. בציוץ בטוויטר כינה אותו "איש טיפש מאוד, שוטה ויהיר", והוסיף: "הוא שגריר תימהוני שבריטניה כפתה על ארצות הברית, לא מישהו שהתרגשנו ממינויו". לאחר העימות הפומבי התפטר השגריר דרוק מתפקידו, אך מאידך, כאמור, המשיך בתקיפה הדיפלומטית.