"חרפה": הרב שנלחם בקרנבל עם הבובות האנטישמיות בבלגיה

הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה, סיפר לחדשות 13 על המאבק בקרנבל אלסט - שהגיע עד אונסק"ו. "אנחנו מלאי חוש הומור - יכולים לסייע במציאת דברים אחרים לצחוק עליהם"

זמן צפייה: 03:49

הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה, סיפר בריאיון ל"שש - אמנון לוי" על המאבק שמנהל בקרנבל שמתקיים בעיר אלסט בבלגיה, ומציג זה השנה השנייה בובות של יהודים עם סממנים אנטישמיים - במהלכו הגיע אפילו עד אונסק"ו. "אנחנו יהודים מלאי חוש הומור, ויכולים לסייע למארגני הפסטיבל במציאת כמה וכמה קומיקאים יהודים שיעזרו להם למצוא דברים אחרים לצחוק עליהם".

הרב מרגולין הסביר כי בשנה שעברה מחה האיגוד שעומד בראשו - אך כעת החלו ההכנות מחדש. "ראש העיר אלסט סירב בעקשות רבה לעשות שינויים בקרנבל הזה. אחרי הפסטיבל הקודם הגשנו מחאה, וכעת התחילו ההכנות לקרנבל הבא שאמור להתקיים במהלך חודש פברואר. ראינו  דוגמאות של דברים שעומדים להיות מוצגים ונחשפנו שכך שהם לא רק שהם לא למדו את הלקח משנה שעברה - הם מתכוונים לחזור שוב על אותם דברים ביתר שאת".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

אחרי הביקורת: ג'רמי קורבין התנצל על האנטישמיות במפלגתו

הפרלמנט בצרפת אישר: התנגדות לקיום מדינת ישראל – אנטישמיות

הפרלמנט בצרפת אישר: התנגדות לקיום מדינת ישראל – אנטישמיות

הרב מנחם מרגולין
הרב מנחם מרגולין | צילום: חדשות 13

בשנה שעברה, סיפר הרב, מארגני הפסטיבל טענו כי "צוחקים על כולם" - וראש העיר, כאמור, גיבה באופן מלא את ההחלטה. לכן החליט מרגולין לפנות לאונסק"ו בדרישה להסיר את המיצגים. "פנינו לאונסק"ו וביקשנו מהם לכל הפחות להסיר את החרפה הזו, שלא יהיה מצב שדבר כזה זוכה לחשיפה ותמיכה של ארגון התרבות הבין-לאומי. המטרה הייתה לא רק שאונסק"ו תגרום להסרתם, אלא שזו תהיה החרב מעל ראשי מארגני הקרנבל - שיבינו שאם אפילו בארגון חושבים שהדברים האלו לא ראויים זה יגרום להם להבין שבאמת נחצו פה קווים אדומים".

מיצג בקרנבל האנטישמי באלסט, בלגיה
מיצג בקרנבל האנטישמי באלסט, בלגיה | צילום: חדשות 13

באונסק"ו הגיבו לבקשתו של הרב מרגולין, אך ראש העיר בחר לעמוד מאחורי הבחירה להציג את הבובות. "ראש העיר הבין שאונסק"ו עומד למחוק את הקרנבל מרשימת אירועי התרבות שלהם - והחליט מיוזמתו לצאת מאונסק"ו. אנחנו מצרים על כך שבמקום להבין שעליו להתיישר לפי הסטנדרטים הבין-לאומיים, הוא מעדיף להגיד שהוא לא חלק מהסטנדרטים האלו  - ולהמשיך להציג מוצגים אנטישמיים".

עוד הוסיף הרב כי ישנה חשיבות גבוהה בהסרת הדמויות. "הסיפור הזה מזעזע אותנו משום שמדובר במחזור סטראוטיפים שבעבר הובילו לדברים חמורים מאוד. אין ספק שעם כל חוש ההומור הבריא שלנו, יש דברים שאי אפשר לצחוק עליהם, בוודאי לא בתקופה שבה רמת האנטישמיות באירופה עולה לשיאים חדשים".