הפרלמנט בצרפת אישר: התנגדות לקיום מדינת ישראל - אנטישמיות

הצעת ההחלטה, המגדירה אנטי-ציונות כשנאת יהודים, התקבלה לאחר ש-154 חברי פרלמנט הצביעו בעדה. יותר מ-120 אנשי רוח צרפתים יהודים הביעו מחאה על הצעד, בטענה כי הוא מונע ביקורת על ישראל

זמן צפייה: 03:03

האספה הלאומית בצרפת אישרה היום (שלישי) הצעת החלטה המגדירה התנגדות לקיום מדינת ישראל כאנטישמיות. זאת, לאחר ש-154 חברי פרלמנט הצביעו בעד, 75 התנגדו ו-43 נמנעו.

ההחלטה עוררה ויכוח חריף ברחבי המדינה, ויותר מ-120 אנשי רוח צרפתים יהודים חתמו על מאמר נגד ההצעה, בטענה כי היא פוגעת בחופש הביטוי ומונעת ביקורת על ישראל.

חבר הפרלמנט הצרפתי מאיר חביב, המייצג בין היתר את הצרפתים המתגוררים בישראל, הציג את עמדת מפלגתו UDI במסגרת הטיעונים בעד ונגד החוק. "יהודים בצרפת נהרגים בגלל שנאת ישראל - זו האנטישמיות החדשה", הצהיר.

עוד בחדשות 13:

רוסיה: פוטין אישר חוק המגדיר עיתונאים ובלוגרים "סוכנים זרים"

העליון דחה את הערעור: מלכה לייפר תעבור בדיקה פסיכיאטרית

ארה"ב פנתה למדינות ערביות כדי לקדם הסכמי אי-לוחמה עם ישראל

נשיא צרפת הנבחר עמנואל מקרון בנאום הניצחון לאחר בחירתו
נשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

"המדיניות הצרפתית במאבק נגד האנטישמיות היא כישלון", טען חביב. "יש התפרצות של תקיפות אנטישמיות. 12 צרפתים נרצחו בגלל היותם יהודים מאז 2003. מחצית מהמעשים הגזעניים בצרפת בוצעו נגד יהודים, למרות שהם מהווים פחות מאחוז האוכלוסייה".

"מאז דרייפוס, המאבק נגד האנטישמיות חופף עם המאבק למען הרפובליקה", המשיך. "זאת הסיבה למה המאבק נגד האנטי-ציונות אינו שאלה שמעניינת רק את היהודים. הוא נוגע בערכים של הרפובליקה כולה.  כמחווה חזקה נגד האנטישמיות, היינו צריכים להכניס את האנטי-ציונות לחוק העונשין. כיום, חסר אומץ פוליטי לכך. עם זאת, הצבעה זו היום היא, אני מקווה, צעד קטן לקראת העתיד".

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, התייחס להחלטה: "מברך את צרפת על העברת ההחלטה החשובה ברוב גדול ומצפה ממדינות נוספות באירופה להעביר החלטה דומה. שמח מאוד שמורידים את המסכות, אנטי ציונות היא אנטישמיות. התחפושת הזו ניסתה להכשיר מניעים אנטישמים וגזעניים נגד העם היהודי - די לשנאה. ליהודים ברחבי העולם יש זכות לגור ולהסתובב בבטחון מלא עם מגן דוד או כיפה על הראש ללא חשש שיפגעו בהם".

בתוך כך, מאה מצבות הושחתו בבית עלמין יהודי סמוך לשטרסבורג. על פי כלי תקשורת מקומיים, סמלים אנטישמיים רוססו על הקברים. "המעשים המזעזעים הללו הם עלבון לערכי הרפובליקה", הצהיר שר הפנים הצרפתי, כריסטוף קסטנר. המשטרה פתחה בחקירה.