מחקר: מגורים ליד כביש סואן מגדילים את הסיכוי לסרטן ריאות

המחקר, שבדק את השפעת זיהום האוויר התחבורתי ב-13 ערים באנגליה, מצא כי מגורים בטווח של עד 50 מטרים מהכביש מעלים את הסיכוי לחלות בסרטן ריאות ב-10%, ואף פוגעים בהתפתחות הריאות של ילדים

ערפיח זיהום אוויר בלונדון
ערפיח בלונדון | צילום: רויטרס

מגורים בטווח של עד חמישים מטרים מכביש סואן מגדילים את הסיכוי לחלות בסרטן ריאות ופוגעים בהתפתחות ריאות של ילדים – כך קבע מחקר שפורסם היום (שני) ונערך בקינגס קולג' בלונדון, שבדק את הקשר בין מגוון רחב של מצבים בריאותיים לבין מגורים באזורים שסובלים מזיהום אוויר תחבורתי.

"מחקרים קודמים התמקדו במקרי מוות, תוחלת חיים ואשפוזים בבתי חולים", אמרה ד"ר הת'ר וולטון, מרצה בכירה לבריאות הסביבה בקינג'ס קולג' ואחת ממחברות המחקר. "המחקר שלנו כולל תסמינים שמשפיעים על מספר גדול יותר של אנשים, כמו ברונכיטיס ודלקות בחזה, וכן השפעות על קבוצות ספציפיות כמו אסתמאטיים".

המחקר השווה בין 13 מצבים בריאותיים שונים, בהם מחלות לב, שבץ מוחי וברונכיטיס, ברחבי 13 ערים שונות בבריטניה, ומצא כי מגורים בטווח של חמישים מטר מכביש סואן עלולים להגדיל את הסיכון לסרטן ריאות בעשרה אחוזים ולפגוע בהתפתחותן התקינה של ריאות הילדים בכ-14 אחוזים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

לא בכושר: ארבעה מתוך חמישה ילדים בעולם לא מתעמלים מספיק

מחקר חדש: רבע שעת הליכה ביום עשויה לחזק את הכלכלה העולמית

ברקע מות הצעיר בחדר הכושר: מי נמצא בסיכון לדום לב בגיל צעיר?

רוכב אופניים חובש מסכה בזמן שהוא תקוע בפקקים בלונדון
רוכב אופניים חובש מסכה בזמן שהוא תקוע בפקקים בלונדון | צילום: רויטרס

התוצאות הדרמטיות הסעירו את כלי התקשורת בממלכה, מאחר שמדובר באחת הבעיות המרכזיות איתן מתמודד האזרח הממוצע: לא פחות משליש מתושבי לונדון – בערך שלושה מיליוני אנשים – חיים בקרבת כבישים סואנים וסובלים מרמות גבוהות של גזים מזהמים באוויר, והמצב דומה גם בערים מרכזיות נוספות ברחבי המדינה, כמו בירמינגהם, בריסטול, אוקספורד ומנצ'סטר.

לפי המחקר, צמצום רמת זיהום האוויר התחבורתי בלונדון בחמישית עשוי להקטין את הסיכוי לסרטן ריאות ב-7.6%, ולהפחית משמעותית את מספר הילדים שעלולים להיפגע. בעקבות זאת, 15 ארגונים פרטיים בתחום הבריאות והסביבה שעמדו מאחורי המחקר קראו לחייב בחקיקה את הפחתת רמת הזיהום התחבורתי לרמות המומלצות על ידי ארגון הבריאות העולמי עד 2030.

אגזוז של רכב
אגזוז של רכב | צילום: getty images

"אוויר מזוהם ורעיל הוא נטל כבד ולא הוגן על חייהם של אנשים", אמרה אנדרה לי, מנהלת באחד הארגונים שתמכו במחקר. "אבל החדשות הטובות הן שיש פתרונות זמינים. אפשר וצריך לעשות הרבה יותר כדי לסייע לאנשים ברחבי המדינה לעבור לכלי תחבורה פחות מזהמים".

לוסי הרבור, אם מצפון לונדון שייסדה את שדולת ההורים "אוויר נקי לבתי הספר", התייחסה בריאיון לעיתון "הגארדיאן" לממצאי המחקר וכינתה אותם "מטרידים ומדאיגים". "אנו הסטטיסטיקה – אחד מילדיי אושפז עם דלקת ריאות וסובל מאסתמה", סיפרה הרבור. "העובדה כי התפתחותן התקינה של ריאות ילדיי עלולה להיפגע בכ-13% גורמת לי לפקפק ברצינות אם נעשה מספיק כדי להפחית לאלתר את רמות הזיהום בכבישים הראשיים בלונדון".