היסטוריה באוסקר: "פרזיטים" הקוריאני זכה בפרס הסרט הטוב ביותר

לראשונה, סרט שאינו באנגלית זכה בפרס הגדול. זאת, בנוסף לפרס התסריט, הבמאי והסרט הבינ"ל הטוב ביותר. חואקין פיניקס ורנה זלווגר השחקנים הטובים ביותר. בראד פיט ולורה דרן השחקנים המשניים

זמן צפייה: 02:35

טקס האוסקר: טקס פרסי האקדמיה האמריקנית לקולנוע נערך השנה בפעם ה־92, ורשם מספר הפתעות בבחירת הזוכים בקטגוריות השונות. כמיטב המסורת - שורת נשות ואנשי תעשיית הקולנוע ההוליוודית והבין-לאומית התייצבה בתיאטרון דולבי בעיר לוס-אנג'לס שבקליפורניה לבושים במיטב מחלצותיהם. עשרות שחקניות ושחקנים, במאים, תסריטאים, צלמים וכל עובדי תעשיית הבידור והקולנוע התיישבו באולם הנוצץ וצפו בטקס שגם השנה לא הונחה בידי מנחה מסוים, אלא במספר רב של מגישים אשר הנחו את הטקס והעניקו את הפרסים לזוכים, בהם גם השחקנית הישראלית גל גדות.

בקטגוריית הסרט הטוב ביותר רשם "פרזיטים", שהופק בקוריאה הדרומית, היסטווריה, כשזכה בפרס הסרט הטוב ביותר והפך לסרט הראשון אי פעם שאינו דובר אנגלית, ומצליח לזכות בפסלון. נוסף על כך, זכה בקטגוריית הסרט הבין-לאומי הטוב ביותר (לשעבר הסרט הזר), שבה גבר על "עלובי החיים" הצרפתי, "קורפוס קריסטי" הפולני, "ארץ הדבש" הצפון-מקדוני, ו־"כאב ותהילה" הספרדי. "פרזיטים" זכה גם בפרס התסריט והבמאי.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

בתגובה לירי הרקטה לעוטף עזה – צה"ל תקף יעדי חמאס ברצועה

גל הקור: בצפון ובי-ם נערכים לטמפ' הנמוכות ביותר זה חמש שנים

מנתב"ג – ועד רומא וניו יורק: כך נראית ההיערכות לקורונה בעולם

בראד פיט מגלם את קליף בות' בסרט ''היו זמנים בהוליווד''
בראד פיט מגלם את קליף בות' בסרט ''היו זמנים בהוליווד'' | צילום: יח''צ

קטגוריית השחקנים הראשיים: השחקן חואקין פיניקס זכה בפעם הראשונה בפרס האוסקר בקטגוריית השחקן הראשי הטוב ביותר, על משחקו בסרט "ג'וקר". פיניקס נבחר על פני לאונרדו דיקפריו, אדם דרייבר, אנטוניו בנדרס וג'ונתן פרייס. פיניקס הודה בנאום הזכייה כי היה "קשה ולא נוח לעבוד איתי", והודה ליושבי האולם כי הסכימו לתת לו הזדמנות שנייה בעבודה איתו בתעשיית הקולנוע. עוד צוטט פיניקס מפואמה שכתב אחיו בצעירותו: "כשאתה זקוק להצלה רוץ לאהבה - והשקט והשלווה יגיעו".

השחקנית רנה זלווגר זכתה בפרס בקטגוריית השחקנית הראשית הטובה ביותר, על משחקה בסרט "ג'ודי", שבו גילמה את שחקנית העבר ג'ודי גרלנד. זלווגר נבחרה על פני סקרלט ג'והנסון, שרליז ת'רון, סירשה רונאן וסינתיה אריבו.

את פרס הבמאי הטוב ביותר, כאמור, קטף בונג ג'ון-הו הדרום-קוריאני, על סרטו "פרזיטים". ג'ון-הו גם כתב את התסריט המקורי לסרט זה. זכייה זו הפתיעה רבים שציפו כי האקדמיה תבחר דווקא בבמאי קוונטין טרנטינו על סרטו "היו זמנים בהוליווד", עקב נטייתה של האקדמיה לבחור סרטים המכבדים את מורשת הקולנוע של הוליווד, וכן עקב הצהרתו של טרנטינו כי יפרוש לאחר הפקת סרטו העשירי והאחרון. "היו זמנים בהוליווד" הוא סרטו התשיעי.

''פרזיטים'' - זוכה האוסקר בקטגוריית הסרט הבין-לאומי הטוב ביותר
''פרזיטים'' - זוכה האוסקר בקטגוריית הסרט הבין-לאומי הטוב ביותר | צילום: רויטרס

קטגוריית שחקני המשנה: את הערב פתחה ההכרזה על בראד פיט כזוכה בקטגוריית שחקן המשנה על משחקו בסרט "היו זמנים בהוליווד". פיט נבחר על פני טום הנקס, אנתוני הופקינס, אל פצ'ינו וג'ו פשי. פיט אמר בנאום הזכייה כי הוא "מקדיש את הפרס לילדיי אותם אני מעריץ. ראו רק את הטוב בבני אדם". השחקנית לורה דרן זכתה בפרס האוסקר בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר, על משחקה בסרט "סיפור נישואים". דרן גילמה בסרט את דמותה של נורה, ונבחרה על פני המועמדות סקרלט ג'והנסון, קאתי בייטס, מרגו רובי ופלורנס פיו.

קטגוריית התסריטים: כאמור, תסריט הסרט "פרזיטים" שנכתב בידי בונג ג'ון-הו, זכה בפרס האוסקר בקטגוריית התסריט המקורי הטוב ביותר. התסריט נבחר על פני המועמדים האחרים: "רצח כתוב היטב", "סיפור נישואים", "1917" ו־"היו זמנים בהוליווד". תסריט הסרט "ג'וג'ו ראביט" שנכתב בידי טאיקה וואטיטי, זכה בפרס האוסקר בקטגוריית התסריט המעובד הטוב ביותר. התסריט נבחר על פני המועמדים האחרים: "האירי", "ג'וקר", "נשים קטנות" ו־"האפיפיורים".

השחקניות גל גדות וקריסטן וויג, על השטיח האדום בקבלת הפנים של טקס האוסקר ה־92
השחקניות גל גדות וקריסטן וויג, על השטיח האדום בקבלת הפנים של טקס האוסקר ה־92 | צילום: רויטרס

סרט התעודה "מפעל אמריקאי" זכה בפרס האוסקר בקטגוריית סרט התעודה הטוב ביותר. סרט זה הופק בשיתוף פעולה של ענקית המדיה "נטפליקס" ושל חברת ההפקות "Higher Ground Productions" שהקימו הנשיא לשעבר, ברק אובמה, ואשתו מישל.

פרס האוסקר
פרס האוסקר | צילום: גטי אימג'

החל מהשנה שונה שמה של קטגוריית הסרט הזר, והיא תיקרא מעתה הסרט הבין־לאומי הטוב ביותר. שינוי נוסף שחל השנה הוא גידול במספר המועמדים לפרס האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר משלושה מועמדים - לחמישה. כמו כן, זו הפעם הראשונה בה מנצחת, ולא מנצח, הובילה את התזמורת המרהיבה שליוותה את הטקס.