זיהוי המטוס כטיל, בעיות תקשורת - והחלטה שגויה: גרסת איראן

בתדרוך רשמי לאחר שינוי הגרסה בדבר הפלת המטוס האוקראיני, קיבל מפקד חיל האוויר האיראני אחריות: "מעדיף למות". לטענתו, כלי הטיס זוהה בטעות כטיל שיוט, הסוללה לא הצליחה ליצור קשר בזמן

זמן צפייה: 03:48

הפלת המטוס האוקראיני: מפקד חיל האוויר והחלל במשמרות המהפכה,  גנרל אמיר עלי חאג'יזדה, מסר בצהריים (שבת) את הגרסה האיראנית המלאה להפלת המטוס שבו היו 176 נוסעים, זאת לאחר שמוקדם יותר הבוקר הודתה לראשונה טהראן כי טיל נ"מ ששיגרה, לטענתה בטעות - הוא שהפיל את המטוס, ולא כפי שטענה בתחילה כי מדובר בכשל טכני. חאג'יזדה גם הודיע כי הוא מקבל את האחריות המלאה על המעשה, והוסיף "הייתי מעדיף למות בעצמי ולא לראות מראות כאלה".

לטענתו, ממצאי התחקיר מעלים כי אנשי הסוללה, שהיו בכוננות עליונה לאחר שיגור הטילים האיראניים לבסיסים שבהם שהו חיילים אמריקניים בעיראק במחאה על חיסול סולימאני על ידי ארה"ב, זיהו את המטוס מטווח של כ-19 ק"מ כטיל שיוט. במהלך 10 השניות הבאות ניסו בסוללה, כך טען מפקד חיל האוויר האיראני, לתקשר עם מפקדיהם כדי לקבל אישור לירי, אך בשל בעיות תקשורת הניסיונות נכשלו - והוחלט לשגר את הטיל. הוא אמר גם כי קודם לכן ביקשו בחיל האוויר האיראני אישור להכריז על המרחב כ"אזור אסור לטיסה", אבל לא קיבלו את האישור המתאים.

חג'יזאדה הוסיף גם כי יידע את הרשויות האיראניות כבר ביום רביעי, כי טיל איראני הוא שהפיל את המטוס. בתקשורת האיראנית נטען היום כי גם חמינאי וגם רוחאני עודכנו רק ביום שישי בבוקר על הממצאים החדשים, ואז הוחלט לקבל אחריות באופן פומבי הבוקר.

אמיר עלי חאג'יזאדה, מפקד חיל האוויר של איראן
אמיר עלי חאג'יזאדה, מפקד חיל האוויר של איראן | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בירך הבוקר על הודעת הצבא האיראני מוקדם יותר. "איראן הודתה באשמה", אמר זלנסקי, "אך אנו מצפים ללקיחת אחריות מלאה". זלנסקי הוסיף כי במסגרת לקיחת האחריות הזו, אוקראינה דורשת מאיראן את מוכנותה לחקירה מוחלטת ופתוחה. "יש להעמיד את האחראים לדין, להשיב את גופות המתים, לשלם פיצויים ולהתנצל רשמית בערוצים דיפלומטיים", אמר הנשיא האוקראיני.

גם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, הגיב להודעה האיראנית ואמר כי יש צורך ב"לקיחת אחריות ובסגירת מעגל". 57 אזרחים קנדים נהרגו בהתרסקות, לצד איראנים רבים, אוקראינים, שוודים, בריטים ונוספים.

מוקדם יותר הצבא האיראני הודיע באופן רשמי כי המטוס שנפל בשטח המדינה הופל בשוגג, בעקבות מה שהם כינו "טעות אנוש". מדובר בשינוי גרסה, זאת לאחר שבימים האחרונים מאז התרסקות המטוס, הכחישו בטהראן את הטענות כלפיהם, שהופנו בין היתר מאוקראינה, ארה"ב, בריטניה וקנדה. וטענו כי המטוס התרסק בעקבות תקלה. בהודעה האיראנית הבוקר נכתב גם כי האחראים למעשה יובאו לדין.

משפחות אבלות של הרוגי המטוס שהתרסק באיראן
משפחות אבלות של הרוגי המטוס שהתרסק באיראן | צילום: רויטרס

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר הבוקר כי "חקירה פנימית של הצבא מצאה כי באופן מצער טילים נורו לעבר כלי הטיס, שגרמו להתרסקות המזעזעת ולמותם של 176 חפים מפשע. נמשיך בחקירה הטרגדיה המצערת והטעות הבלתי נסלחת". 

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף התייחס לנושא בציוץ בטוויטר: "יום עצוב. תוצאות החקירה הפנימית של הצבא שלנו מראות כי בעקבות טעות אנוש, בזמן משבר שנוצר בעקבות ההרפתקנות האמריקנית, קרה האסון. אנו שולחים את התנצלותינו ואת תנחומינו לעם שלנו, למשפחות הקורבנות ולשאר המדינות שהושפעו מהאירוע".

בהצהרה של הצבא האיראני נאמר כי "בזמן שהמטוס הסתובב, הוא נכנס לאזור ששייך לבסיס של משמרות המהפכה. הגובה שבו הוא טס וצורתו הייתה כמו של כלי טיס עוין, מה שגרם לטעות אנוש שהביאה להפלתו".

עוד נאמר כי בזמן האירוע "מערכות ההגנה האווירית במדינה היו ברגישות גבוהה, בעקבות התבטאויותיהם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ובכירים אמריקנים נוספים ובגלל הנוכחות של כלי טיס אמריקנים מסביב לאיראן. כמו כן, התקבלו דיווחים על מטרות שעושות את דרכן למרכזים אסטרטגיים".

הצבא האיראני הוסיף כי בעקבות האירוע "יתרחשו שינויים יסודיים בתהליכים המבצעיים בצבא. זאת, על מנת שטעויות מהסוג הזה לא יתרחשו פעם נוספת". כמו כן, נאמר כי "האנשים שאחראים לטעות זו ייענשו על ידי בית המשפט הצבאי במדינה".