האזרח הסיני הבודד מול הטנק בכיכר: מה קרה מאז הטבח בטיאננמן?

30 שנים עברו מאז ההתקוממות למען הדמוקרטיה שהפכה מפגן אכזרי של המשטר בסין, והביאה למותם של מאות עד אלפי אנשים. המשטר דאג להעלים כמעט כל עדות לאירוע - והצליח למחוק את זיכרון האזרחים

זמן צפייה: 03:12

30 שנים עברו מאז הטבח בכיכר טיאננמן בסין, שבמהלכו המשטר ירה אש חיה לעבר עשרות אלפי המפגינים במרכז בייג'ין. כעת, סקרים שנערכים במדינה מראים עד כמה הצליח המשטר למחוק את זיכרון האזרחים, וכי מה שקרה באותה כיכר לא ידוע למרבית הסינים.

ב-1989 הגוש המזרחי כולו רעד. פולין השתחררה מהלפיתה הקומוניסטית והדי המהפכה הדמוקרטית הגיעו עד לסין. הסטודנטים נהרו לכיכר, הקימו התארגנות מסודרת והקימו גם פסל שקראו לו "אלת הדמוקרטיה".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הסטורי שלנו: מה קורה כשמקצוע הצילום הופך לתחביב של כולנו

"שוחד על חייה של ילדה": גרסת הנאשמים בהריגתה של טוהר דוד

נתניהו החליט: ח"כ אמיר אוחנה ימונה לשר המשפטים

תיעוד נדיר של ההפגנות בכיכר
תיעוד נדיר של ההפגנות בכיכר | צילום: החדשות 13

המפלגה הקומוניסטית התלבטה עמוקות מה לעשות. תחילה, שיגרה שוטרים ואז חיילים לא חמושים. אולם לאחר מכן הם הושבו לאחור או הצטרפו למפגינים. בשלב מסוים הבינו במפלגה כי המשטר עצמו בסכנה, והקו הקשה ניצח – פיזור בכוח.

סרט נדיר שצולם על ידי עיתונאי אמריקני מראה את הזוועה שהתרחשה במהלך אותו לילה בכיכר טיאננמן. הסטודנטים מדברים בינם לבין עצמם על המאבק האבוד. הם כלל לא מבינים מה קורה, הם מתקבצים במרכז הכיכר ומתחייבים שוב למאבק בלתי אלים.

אדם בודד מול טור טנקים
אדם בודד מול טור טנקים | צילום: החדשות 13

כמעט כל האנשים שהופיעו באותו סרטון – נעלמו. לא ידוע כמה מפגינים הרג הצבא באותו הלילה, בין מאות לאלפים, אבל כל עדות למה שהתרחש שם ובעיקר האנשים שלא נמלטו – נעלמו מהאדמה. תמונה של אדם אחד בודד עומד מול טור טנקים לבדו הפכה לאייקונית, יוצאת דופן באומץ שלה. מה קרה לאיש הזה איש אינו יודע, מלבד הנהגת המשטר.

המפלגה הקומוניסטית הגיעה למסקנות רבות. היא קיבלה החלטה שלעולם לא תגיע למצב של הפגנות פומביות נרחבות כל כך. במקביל, האיצה רפורמות כלכליות. סין משגשגת כבר עשרות שנים, והדמוקרטיה שנראתה בלתי נמנעת – נמנעה.