הצבא הדרום קוריאני: קוריאה הצפונית שיגרה טילים קצרי טווח

בשעה 09:00 חצי האי ירה את הטיל מהחוף המערבי של העיר ונסאן - כך נמסר מסוכנות הידיעות הדרום קוריאנית. ארצות הברית וקוריאה הדרומית בוחנים את הסיבות לשיגור

מנהיג קוריאה הצפונית, קים ז'ונג און | צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית ערכה הלילה (שבת) ניסוי ושיגרה מספר טילים קצרי טווח מהחוף המערבי של העיר ונסאן לכיוון מזרח - כך הודיע צבא קוריאה הדרומית. כמו כן, על פי דיווחים בתקשורת, נורו מספר טילים הנעים במרחק של 70-200 ק"מ.

בתוך כך, קוריאה הדרומית מסרה כי בשיתוף עם ארצות הברית, השניים מנתחות את פרטי השיגור, שאירע בסבביבות השעה 09:00 שעון קוריאה הצפונית.

לפני כשבועיים דווח כי המנהיג קים ז'ונג און פיקח על ניסוי מסוג חדש של "נשק טקטי" מונחה - כך דווח ב-KNCA, סוכנות הידיעות הרשמית של המדינה. לא צוין באיזה סוג נשק מדובר, אך על פי הדיווחים המילה "טקטי" מרמזת על נשק לטווח קצר, בניגוד לטילים הבליסטיים ארוכי הטווח המאיימים על ארה"ב. קים כינה את הניסוי "אירוע בעל משמעות כבדת משקל".

שיגור הטיל הבליסטי של קוריאה הצפונית אל מעל יפן (ארכיון)
שיגור הטיל הבליסטי של קוריאה הצפונית אל מעל יפן (ארכיון) | צילום: רויטרס

נוסף לכך, לפי הדיווחים, זו הייתה הפעם הראשונה שבה נערך ניסוי בנשק מאז הפסגה עם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, שהתקיימה בפברואר האחרון והסתיימה ללא תוצאות.

כמו כן, לפני כעשרה ימים נפגשו בפעם הראשונה אי פעם מנהיג קוריאה הצפונית ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. זאת, כחודשיים לאחר כישלון הפסגה עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. השניים נפגשו בעיר הנמל ולדיווסטוק שבשטח רוסיה. בפתח הדברים אמר פוטין לקים, כי "הוא מקבל בברכה את ניסיונותיו להביא לנורמליזציה בחצי האי הקוריאני".

לאחר הפגישה, הבהיר פוטין כי "גם רוסיה וגם ארה"ב רוצות שקוריאה הצפונית תנטוש את תוכנית הגרעין שלה". "אני מוכן לספר לטראמפ על השיחות, הן לא סוד", הוסיף פוטין.

פגישה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיג קוריאה הצפונית קים ז'ונג און | צילום: רויטרס

לאחר שלחצו השניים ידיים בתחילת פגישתם אמר קים לפוטין במהלך מסיבת עיתונאים, כי "הפסגה תסייע לשני הצדדים לאמוד את הנושאים שמעסיקים אותם, ותאפשר להם לתאם עמדות". פוטין הוסיף, כי "נדרש הרבה על מנת לפתח כראוי את המסחר בין המדינות", וכי "ביקורו יסייע להבין כיצד ניתן להביא לרגיעה באזור".

לפי ההערכות, מטרתו של קים בפגישה הזו היא לקבל גיבוי רוסי להסרת הסנקציות של המערב על קוריאה הצפונית, נושא שקים חותר אליו בהזדמנויות רבות. מהצד הרוסי, ניתן להניח שהאינטרס העיקרי של פוטין הוא השפעה - להיות גורם משמעותי בהסדר עתידי, אם יהיה כזה, עם קים ז'ונג און - בין היתר כיוון שרוסיה רואה עצמה כגורם בעל אינטרסים באזור זה. עדיין לא ברור אם רוסיה תציג מתווה חדשני ומשמעותי למשא ומתן עם קים.

לפני כחודש, שירות המודיעין של קוריאה הדרומית זיהו סימנים לכך שקוריאה הצפונית מקימה מחדש אתר שיגור טילים שפירקה בעבר, כך דווח בסוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "יונהאפ". בתדרוך בשירות המודיעין אמרו כי "המידע שיש לארה"ב הוא זהה לשלנו".

בתחילת חודש פברואר נטען כי קוריאה הצפונית פועלת להגן על טילי הגרעין שלה מפני תקיפות צבאיות, כך עלה מדוח של האו"ם שפורסם בסוכנות הידיעות רויטרס ומטרתו פיקוח על הסנקציות נגד המדינה. מהדוח עלה כי תוכנית הטילים הגרעיניים והטילים הבליסטיים של המדינה נותרו על כנן ובפיונגיאנג עושים מאמצים כבירים כדי לוודא שלא ניתן יהיה להשמידן.