לאחר שרצחו 16 בני אדם: דייגים גורשו מקוריאה הדרומית - לצפון

לראשונה זה 70 שנה, גירשה המדינה שני דייגים צפון קוריאנים בחזרה למולדתם - לאחר שהתברר כי הרגו 16 מאנשי הצוות בספינת הדיג שלהם. "לפי החוק הבין-לאומי הם אינם פליטים"

ספינת דיג (אילוסטרציה)
ספינת דיג (אילוסטרציה) | צילום: lavidadepirata, flickr

קוריאה הדרומית לרוב מקבלת בברכה פליטים משכנתה הדיקטטורית הצפונית שרוצים להימלט מהדיכוי הפוליטי והעוני הקשה, אבל בפעם הראשונה זה שבעים שנה המדינה גירשה שני דייגים צפון-קוריאניים בחזרה למולדתם, לאחר שהתגלה כי השניים רצחו 16 אנשי צוות ששטו עימם.

לפי משרד האיחוד של קוריאה הדרומית, המשרד האחראי לטיפול בכל העניינים הקשורים לשכנה מצפון, שני הדייגים, בשנות ה-20 לחייהם, נלכדו בסירתם דרומית לגבול הימי המשותף של המדינות ביום שבת. מאוחר יותר התברר כי השניים הרגו 16 מחברי הצוות שעל סירת הדיג, כולל הקברניט.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

מהחקירה עולה: כמה מהחיילים החשודים שהכו בדואים דרכו את נשקם

חודש אחרי הפיגוע: פומפאו והרצוג ביקרו בבית הכנסת בהאלה

לאחר נאומו של אוחנה: ניר חפץ צפוי להגיש נגדו תביעה אזרחית

קים ג'ונג און
קים ג'ונג און | צילום: רויטרס

לפי ההערכות, הספינה נועדה לדיג דיונונים ויצאה מנמל קימצ'ק שבקוריאה הצפונית כשעליה 19 אנשי צוות. הספינה שטה קרוב לרוסיה כשהשניים החליטו לשתף פעולה עם איש צוות נוסף כדי להרוג את הקברניט, שלדבריהם התעלל בהם. אחרי המעשה רצחו השלושה את 15 הגברים האחרים בספינה במטרה כדי לחפות על מעשיהם.

לאחר הרצח, הדייגים שטו בחזרה לנמל המקורי בצפון בכוונה לעבור לאזור אחר במדינה - אך הדייג השלישי נעצר, והשניים האחרים עזבו את קוריאה הצפונית לבדם על ספינת הדיג. הם עברו את הגבול הימי שבין המדינות וצבא קוריאה הדרומית החל לרדוף אחריהם, ירה לעברם יריות אזהרה ולכד אותם.

חיילי קוריאה הדרומית מסיירים בגבול עם הצפון
חיילי קוריאה הדרומית מסיירים בגבול עם הצפון | צילום: רויטרס

השניים ניסו לטעון למקלט מדיני, אך הרשויות בקוריאה הדרומית קבעו כי הם מנסים להימנע ממעצר בקוריאה הצפונית והשניים גורשו חזרה למולדתם, שם הם צפויים לקבל עונש קשה וייתכן שאפילו יוצאו להורג. דובר משרד האיחוד בקוריאה הדרומית, לי סאנג-מין, תיאר אותם כ"פושעים מתועבים" והוסיף כי לא ניתן היה לראות בהם פליטים על פי החוק הבין-לאומי.

לפי ההערכות, מאז סוף מלחמת קוריאה בשנת 1953 כ-32 אלף תושבים מקוריאה הצפונית עזבו את המדינה, רובם בעשרים השנים האחרונות.