חודש אחרי הפיגוע: פומפאו והרצוג ביקרו בבית הכנסת בהאלה

בטקס זיכרון שנערך בבית התפילה שבו חמוש ניסה לירות במתפללים ביום כיפור ורצח שני עוברי אורח, השתתפו שרי החוץ האמריקני והגרמני. הרצוג: "מצפים שארה"ב תתייצב מול אויבי החירות"

זמן צפייה: 00:56

חודש לאחר הפיגוע בבית הכנסת בהאלה שבגרמניה: שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, שר החוץ הגרמני הייקו מאס ויו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג השתתפו היום (חמישי) בטקס זיכרון במקום האירוע, שבו נרצחו שני עוברי אורח. השר האמריקני אמר כי "אנטישמיות אינה מוגבלת רק למקום מסוים, ואפשר למצוא אותה בכל מקום. העולם חייב לעבוד ביחד, כדי להילחם נגד האיום הזה".

הרצוג חיזק את דבריו והוסיף כי "כמו נשים וגברים רבים אחרים בעולם, גם אנו מצפים למנהיגות של ארצות הברית ואנו מצפים שארצות הברית תתייצב מול אויבי החירות, כפי שהיה תמיד". לדבריו, "אי אפשר להתעלם מעליית האנטישמיות באירופה ובעולם. רק בנס לא בוצע טבח ענק ביום הכיפורים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שיחות מנכ"ל וואלה עם הזוג אלוביץ': כך פעלו עבור משפחת נתניהו

החשודים בפריצה וגניבה מדירה בחדרה: שלושה ילדים בני 8

מייסד טלגראס והחפרפרת בלהב 433: האם שוטר הדליף מידע לסילבר?

מייק פומפאו ויצחק הרצוג בבית ההכנסת בהאלה שבגרמניה | צילום: הסוכנות היהודית

"על מנהיגי העולם להתאחד ולנקוט יד ברזל שתגדע את האנטישמיות, הן בהגנה פיזית על מוסדות חינוך יהודים ובראש ובראשונה בחינוך ובחקיקה ברורה כנגד גילויי שנאה ואלימות", קבע יו"ר הסוכנות היהודית. "בשבת הקרובה ימלאו 81 שנה לליל הבדולח, הפוגרום שאירע בכל רחבי גרמניה שממנו התחילה שואת יהודי אירופה. לא יעלה על הדעת שגם כיום יהודים יסירו כיפה וטלית ויפחדו ללכת ברחובות אירופה".

לפני כחודש יותר מ-200 בני אדם יצרו שרשרת אנושית מול בית הכנסת בהאלה, כמפגן הזדהות עם הקהילה היהודית. המשתתפים במפגן ההזדהות קראו לסובלנות ולרב-תרבותיות ויצאו נגד האלימות במדינה. חבר הכנסייה הפרוטסטנטית, פרובסט כריסטיאן שטבלין, שהשתתף באירוע אמר: "עלינו להגן על בתי הכנסת כמו על בבת עיננו".

כזכור, במהלך יום הכיפורים ב-9 באוקטובר, ניסה אזרח גרמני חמוש לפרוץ לבית הכנסת בהאלה, שבו היו כ-50 מתפללים באותו הזמן. לאחר שלא הצליח להכנס, הוא ירה באישה בת 40 ברחוב, סמוך לבית העלמין היהודי בעיר ובצעיר בן 20 בדוכן שווארמה לא רחוק.

קווין ס ויאנה לנגה, שנרצחו ליד בית הכנסת בגרמניה
קווין ס ויאנה לנגה, שנרצחו ליד בית הכנסת בגרמניה | צילום: חדשות 13

היורה, סטפן באלייה, תיעד את האירוע ממצלמה שהייתה על הקסדה שאותה חבש, והעביר את מסע הירי בשידור חי באתר משחקי וידאו. שר הפנים הגרמני, הורסט זהופר, הודיע כי רשמית כי אירועי הירי מוכר כאנטישמי, והוסיף כי החקירה מראה סימנים לפיהם מדובר באיש ימין קיצוני.

פיטר פרנק, התובע הכללי של גרמניה, הודיע כי באלייה החזיק ברכבו כארבעה קילוגרמים של חומר נפץ. כמו כן, התקשורת הגרמנית דיווחה כי המשטרה המקומית סרקה את דירתו של היורה בן ה-27 הממוקמת כ-20 קילומטר מהעיר האלה בה התרחש הירי.