"הסוד זה משמעת": כך הצליחה סין להתאושש מהנגיף - ולשוב לשגרה

בינואר החלו לצוץ דיווחים על נגיף חדש שמתפשט בווהאן. מאז הקורונה הגיעה לכל העולם, ודווקא הסינים יוצאים מהמשבר. ישראלים שגרים במדינה האסייתית מסבירים: "כשכאן עושים סגר - אין משחקים"

זמן צפייה: 13:55

בינואר 2020 החלו לזרום הדיווחים על וירוס מסתורי אי-שם בווהאן שבסין. אף אחד לא העלה אז על דעתו שהווירוס הזה יהפוך לצונאמי שיהפוך את העולם. אחרי תשעה חודשים טראומתיים, לא ייאמן אבל סין של היום יוצאת מהמשבר: מסיבות, מסעדות, הרחובות שוקקים. זה לא שהסינים מצאו חיסון. "אנשים כבר ממש חזרו לשגרה. ממש כמו לפני שנה", סיפר העיתונאי איציק שי, "איציק הסיני". "מסעדות מלאות, קניונים מפוצצים וחזרנו לשגרה. אני חושב שהסוד שלנו, מצד אחד, זה המשמעת. המשמעת באה פשוט מהתרבות". אז איך הם נחלצו מזה, לפי שעה לפחות?

"היה כאן סגר מוחלט", סיפרה יעל עינב, ישראלית המתגוררת בסין. "סגרו את העיר הרמטית, וכשכאן עושים סגר - אין משחקים. אין לטייל עם הכלב, אין ללכת לבקר את השכנים, שום דבר. אף אחד לא יוצא, אבל כל המערכות מתואמות. יש מי שמביא את האוכל לבתים, יש מי שדואג להוציא את הכלבים". השף שחף שבתאי, גם הוא ישראלי שחי בסין, חזר לשנגחאי אחרי חודשים בישראל והוכנס כמו כל זר שמגיע לשם לבידוד מוקפד ומושגח של שבועיים, בלי הנחות, בלי תירוצים ובלי קשרים. "שבעה ימים במלון כשאני מקבל את האוכל, אני בודק חום פעמיים ביום. מנתקים אותך, מנקים אותך מהעולם הקודם לפני שמכניסים אותך לעולם חדש, העולם שכבר עבר את זה", סיפר.

עוד בחדשות 13:

"מקווה להביא את הניצחון": הצצה בלעדית למפקדת הקורונה הלאומית

"התקופה הכי ארוכה בלי טיסה": התייר הנצחי מגלה מחדש את הארץ

20 שנה אחרי: תיעוד בלעדי מימיה הראשונים של האינתיפאדה השנייה

סין חוזרת לשגרה
סין חוזרת לשגרה | צילום: חדשות 13

כולם מסכימים שהסגר הנוקשה והלא מתפשר, משמעת הברזל, הם שהרחיקו את הנגיף. הסינים הבינו מייד מי הנגיף ולא היססו. "הם לא מהרהרים, אין להם את צורת המחשבה הזאת של רגע, השלטון אומר משהו, אני אחשוב שנייה אם להיענות לו או לא להיענות", סיפרה יעל. "הם אוטומטית נענים. הם יותר מקפידים מהשלטון. היו תקופות בשנחאי שכבר שחררו את הכול. הם המשיכו להקפיד ולהיסגר בבתים".

על תיאוריות הקונספירציה השונות בנוגע לסין אמרה יעל: "כשחוו פה את הקורונה, חוו אותה בגדול, בענק, ובאמת סגרו מדינה, סגרו אותה לחלוטין. לא היה אחד שיצא באותו זמן, לא היה עסק אחד שעבד, לא היה בית ספר שעבד, בתי הספר לא עבדו פה במשך שמונה חודשים. העסקים נפגעו, הייצוא נפגע, שרשרות האספקה בכל העולם נפגעו. זה לא שסין ישבה פה ונהנתה מהחיים. היא פשוט ידעה להתארגן אחרי זה כדי להחזיר את החיים למסלולם".