דרום אפריקה נפתחת חרף הזינוק בשיעור הנדבקים: "חייבים פרנסה"

למרות ששיעור החולים עלה ב-37% בשבוע והמדינה עקפה את סין במניין המאובחנים, לנשיא לא נותרה ברירה אלא לבטל את המגבלות הנוקשות. "אפשר לנצל את המצב כדי לצמצם פערים סוציו-אקונומיים"

זמן צפייה: 02:30

בעוד שבישראל, רק אתמול הצהיר ראש הממשלה כי עד שהעקומה תתיישר בחזרה - לא ייפתחו מקומות עבודה נוספים, בדרום אפריקה המצב שונה לחלוטין. שם, בשל המצב הכלכלי המידרדר עקב הסגר שהוטל עם פרוץ מגפת הקורונה, הכריז הנשיא סיריל רמפוזה על הקלות נוספות - למרות הזינוק המשמעותי בתחלואה.

בשבוע האחרון בלבד, קפץ מניין הנדבקים בדרום אפריקה ב-37%, ובכך עקפה המדינה את סין בשיעור הנדבקים. כעת, דרום אפריקה ניצבת במקום ה-20 בטבלת המדינות עם הכי הרבה נדבקים בעולם. עד כה, 83,890 אזרחים אובחנו חולים - מתוכם כ-3,500 שהתגלו רק אתמול. מניין המתים עומד על 1,737.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סבא"א נגד איראן: "שתפו פעולה בעניין חקירת שני אתרי הגרעין"

100 ימים לסגר בבתי האבות: המיצג נגד מדיניות הביקורים • צפו

לראשונה מזה כחודשיים: יותר מ-300 נדבקים בקורונה ביממה

קורונה בדרום אפריקה
קורונה בדרום אפריקה | צילום: רויטרס

הנשיא, שהסביר כי חייבים לפתוח את המשק משום שהאזרחים "חייבים פרנסה", הוסיף כי המגפה היא מעין הזדמנות לבנות מחדש את הכלכלה, וכי זה בדיוק הזמן לשים דגש ולשפר דווקא את מצבם הכלכלי של השכבות החלשות בחברה, רובם הגדול אזרחים שחורים, ששנות האפרטהייד עדיין משפיעות עליהם.

"עלינו להבטיח כי האזרחים השחורים שהיו תחת אפרטהייד, ולא יכלו לקחת חלק חשוב בכלכלה של ארצם, יקבלו את הזכות שלהם לשחק תפקיד חשוב בכלכלת המדינה", אמר רמפוזה. "הכלכלה שלנו נפגעת משום שהיא לא מנצלת את כל המשאבים שלה".

קורונה בדרום אפריקה
קורונה בדרום אפריקה | צילום: רויטרס

כחלק מהשינויים, בקרוב תחוקק הממשלה בדרום אפריקה תקנות שיבטיחו כי כל האזרחים יוכלו לקבל שוויון תעסוקתי זהה. בכיר במשרד הכלכלה חזה כי צעד זה יוביל לשינוי בייצוג השחורים בדרגים הבכירים במקומות העבודה ברחבי המדינה. לדבריו, הממשלה תדחוף לעלייה שנתית של לפחות 2% בייצוג שחורים בדרגים הבכירים והבינוניים.

בסוף מארס, כאמור, הוטל סגר נרחב על אזורים בדרום אפריקה. כמעט כל התנועה ברחובות הוגבלה, ומכירת סיגריות ואלכוהול נאסרה. בקרוב ישתחרר הסגר, כאשר מסעדות, בתי מלון, מספרות ועוד כל מיני עסקים יוכלו לחזור לפעילות. הנשיא הזהיר את האזרחים כי למרות שהפעולות בשטח מעידות על אופטימיות - "המגפה יכולה להישאר איתנו עוד חודשים רבים - אולי אפילו שנים".

קורונה בדרום אפריקה
קורונה בדרום אפריקה | צילום: רויטרס