סבא"א נגד איראן: "שתפו פעולה בעניין חקירת שני אתרי הגרעין"

לראשונה משנת 2012, מועצת הנגידים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית קיבלה החלטה נגד משטר האייתוללות. המועצה קראה לאפשר לפקחים גישה מלאה למחסנים האטומיים בטהראן ללא הפרעה

זמן צפייה: 00:57

מועצת הנגידים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית העבירה היום (שישי) החלטה שקוראת לאיראן לשתף פעולה עם חקירת הסוכנות בעניין שני אתרי גרעין חשודים בטהראן, שבהם נמצאו שרידי אורניום.

זו הפעם הראשונה מאז שנת 2012 שסבא"א מותחת ביקורת נגד איראן. בהחלטה, קוראת מועצת הנגידים לטהראן לאפשר לפקחי הסוכנות גישה מלאה לשני אתרי הגרעין ללא כל הפרעה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אישום: תקף מנהל – כי אחותו לא הוכנסה לביה"ס ללא הצהרת בריאות

לראשונה מזה כחודשיים: יותר מ-300 נדבקים בקורונה ביממה

הקרב על החופש הגדול: השיחות בין המדינה למורים יימשכו גם היום

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

שר החוץ של איראן הגיב להחלטת סבא"א ואמר: "אין לנו מה להסתיר - על מועצת הנגידים לא לאפשר לאויבי הסכם הגרעין להעמיד בסכנה את האינטרסים שלנו". נציג איראן בסבא"א, כאטם עריב אבאדי, אמר כי "ההחלטה לא תעודד אותנו לאפשר לפקחים להגיע לאתרי הגרעין. אנו דוחים את ההחלטה ונגיב בהתאם".

שר הביטחון בני גנץ התייחס להחלטה: "כבר שנים ידענו שאיראן מסתירה הפרות בוטות של הסכם הגרעין בכוונה לאיים על שלומו של האזור ושל העולם כולו. ישראל לא תאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני, וטוב עושה הקהילה הבינלאומית בעמידתה על הצורך בפיקוח אפקטיבי".

בתחילת החודש, מפקח מטעם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית הזהיר כי מאגרי האורניום המועשר של איראן גדולים מהכמות שנקבעה בהסכם הגרעין, והוסיף כי טהראן ממשיכה להעשיר אורניום עם צנטריפוגות מתקדמות בניגוד להסכם.

לפני כחצי שנה הזהיר את איראן סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי רייבקוב, מלנקוט ב"צעדים פזיזים", זאת לאחר ששר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר כי מדינתו תצא מהאמנה להפצת נשק גרעיני שעליה היא חתומה, אם יתקיימו דיונים בהשבת הסנקציות על טהראן במועצת הביטחון של האו"ם.

View Of Water Nuclear Reactor At Arak
הכור הגרעיני באיראן, ''אראק'' | צילום: רויטרס

דבריו של זריף הגיעו בעקבות בקשת שרי החוץ של בריטניה, גרמניה וצרפת לקיים דיון בחידוש הסנקציות. זהו הצעד החריף ביותר של מעצמות אירופה עד כה בתגובה להפרות האיראניות. "לא הצטרפנו ללחץ המרבי שמפעילה ארצות הברית, אך איננו מקבלים את הטענה כי לטהראן יש את הזכות לא לציית להסכם", נכתב בהודעה משותפת. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, טען כי מטרת המהלך אינה להטיל מחדש סנקציות, אלא רק לוודא שאיראן חוזרת ליישום מלא של ההסכם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר בתגובה: "אנחנו יודעים בדיוק מה קורה בתוכנית הגרעין האיראנית. איראן חושבת שהיא תשיג נשק גרעיני, אני שב ואומר - ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. אני גם קורא לכל מדינות המערב להטיל את מנגנון הסנקציות האוטומטיות באו"ם עכשיו".