"אנשים לא מאמינים שאנחנו קיימים": הא-מיניים יוצאים מהארון

לא פחות מאחוז שלם מהאוכלוסייה הם "א-מיניים", כלומר אנשים שלא חווים משיכה מינית או שזה פשוט לא מעניין אותם, אבל החברה מתקשה לקבל את קיומם. "הקושי מתחיל עם הסביבה, לא עם עצמך"

זמן צפייה: 10:47

אחוז אחד מכלל האוכלוסייה מגדיר את עצמו א-מיני. ההגדרה היבשה פשוטה מאוד: מדובר בחוסר משיכה מינית לאחרים או חוסר עניין בפעילות מינית. אבל למרות זאת, רבים מהאנשים שמזדהים עם ההגדרה הזו, ובשנים האחרונות יוצאים לאט לאט מהארון – מוצאים את עצמם במאבק מול החברה, שמסרבת לקבל את קיומם.

בניגוד לדעה הרווחת, גם א-מיניים מחפשים זוגיות ומעוניינים בקרבה ואינטימיות. אבל בחברה שבה מיניות משחקת תפקיד כל כך מרכזי בחיי היומיום, הם מרגישים לעיתים בלתי נראים. "כשאני מספרת על זה לאנשים פשוט צוחקים עליי, אומרים לי שזה שטויות וזה לא קיים, או פנינים כמו 'אולי לא מצאתי את הגבר הנכון' או 'יאללה יאללה כל החתולים שחורים בלילה'", מספרת רננה אורן, זמרת. "הם לא מאמינים לנו אבל אנחנו קיימים, זה אמיתי. זה מוחק את כל המהות שלי. כאילו אני לא קיימת".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

"לא ינצחו אותנו": בילוי תחת רקטות במועדון "הפורום" • תיעוד

"מי האמא?": כך נענה זוג גאה שביקש לרשום את בתו לגן • האזינו

חשד: פעוט ננעל במכונת כביסה ברהט – ומת

רננה אורן, זמרת וא-מינית
רננה אורן, זמרת וא-מינית | צילום: חדשות 13

חשוב להדגיש כי א-מיניות אינה התנזרות, שהיא תופעה נפרדת שצוברת תאוצה בקרב צעירים ברחבי העולם. הא-מיניים לא מתנזרים למרות הדחף – אלא בגלל היעדרו. "בגיל ההתבגרות זה גרם לי להרגיש מאוד מרוחק מהחברים שלי, כי הם רצו משהו שלא עניין אותי אבל ציפו ממני לרצות אותו כי כולם רוצים את זה", סיפר רועי סטמקר, מדריך נוער בסיכון שמתנדב גם כליצן רפואי, והודה כי אף נהג לשקר לחבריו בעניין זה. "אני מאמין שרוב האנשים לא מיניים כמו שהם טוענים שהם. זו החברה שמכריחה אותנו להאמין שאנחנו צריכים להתעניין בזה".

בשנים האחרונות מחלחלת ההבנה כי לא מדובר בתופעה פתולוגית אלא בנטייה מינית לכל דבר, וא-מיניות נחשבת כיום כחלק מהקהילה הלהט"בית. "אם הייתי שואל לפני 15 שנים, הייתי אומר לך שצריך לטפל באנשים כאלו", הודה ד"ר דניאל דריי, סקסולוג ומטפל זוגי. "היום כבר מבינים שלא צריך לטפל בהם. כסקסולוג אין לי בכלל מה להציע להם. הם לא סובלים מהא-מיניות, אלא מאנשים שלא מאמינים להם".

ד''ר דניאל דריי, סקסולוג ומטפל זוגי
ד''ר דניאל דריי, סקסולוג ומטפל זוגי | צילום: חדשות 13