נתניהו: "אם לא תהיה ברירה - נטיל קנסות או נלך להסגר מלא"

ראש הממשלה אישר את פרסום חדשות 13 כי דן בהטלת קנסות על אזרחים – על אף שהנושא לא נכלל בצו משרד הבריאות • על המאמצים להרכבת ממשלה אמר: "אמרתי לבני - בואו נשים את המשקעים בצד"

זמן צפייה: 30:54

מגפת הקורונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין הערב (שבת) לחדשות 13 בנוגע למשבר הקורונה, ואמר כי "אם לא תהיה ברירה - נטיל קנסות על אזרחים או נלך להסגר מלא". בכך אישר נתניהו את פרסום חדשות 13, לפיו דן בהטלת קנסות על יציאה מהבית שלא לצורך הצטיידות או קבלת טיפול רפואי - אף שצו משרד הבריאות לא אוסר על יציאה גורפת מהבית.

ראש הממשלה התייחס גם לנושא הבדיקות, ולפרסומים לפיהם המעבדות פועלות בצורה חלקית בלבד. "אני לא חושב שתהיה בעיה של בדיקות, מעריך שנעלה לעשרת אלפים בדיקות ביום השבוע – וזה יציב אותנו בראש טבלת הבדיקות העולמית", אמר. כזכור, מוקדם יותר השבוע הורה השבוע על הגברת קצב הבדיקות, אך משרד הבריאות לא הצליח להגיע ליעד של 2,000 בדיקות ביום שהציב לעצמו.

"גם סין לא בדקה מיליארד בני אדם. אם אתה חולה ובדקת ומצאו שאתה חולה, תישאר בבית – הבדיקה לא תרפא אותך", המשיך. "אם אתה בודק או לא בודק, זה בסדר. אנשים עם תסמינים, בין אם הם נבדקים או לא, צריכים להישאר בבית. אנחנו יכולים לדבר עוד על נושא הבדיקות, אבל זה לא מה שיעזור לנו".

עוד בחדשות 13:

לאחר שנפגש עם נשאית קורונה: השר סמוטריץ' נכנס לבידוד

7 חולי קורונה ומאות בבידוד במושב בדרום; התושבים נשארים בבתים

הישראלי הראשון שמת מקורונה: אריה אבן, ניצול שואה בן 88

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

"אנחנו במגפה הקשה ביותר שראינו מאז ימי הביניים. רוב המדינות נמצאות על סף אובדן שליטה, גם מדינות מתקדמות כמו גרמניה, צרפת - ועוד מעט גם ארצות הברית", המשיך. "יש כרגע מדינות שיש בהם מחסורים כבירים, ואנחנו יחסית במצב טוב".

ראש הממשלה התייחס גם לאספקט הכלכלי של המשבר, שהביא כבר לאובדן עבודה בקרב עשרות אלפי ישראלים. "אנחנו לא ניתן לאנשים לקרוס, אנחנו צריכים לעשות את זה בצורה מושכלת", אמר. "אני מניח שיהיו הקלות לבעלי עסקים, אבל צריך להבין דבר אחד: המדינה יכולה לכלות 130 מיליארד דולר של רזרבות, ונקווה שלא להגיע לשם. אבל בשביל להעניק הקלות צריך ממשלה שתעביר תקציב".

על המאמצים להקים ממשלה אמר: "בני גנץ אמר – ישראל לפני הכל, זה לא לפיד לפני הכל. לפיד רוצה לפיד לפני הכל. האחריות היא על כולנו. אם בני גנץ רוצה להיות אחראי הוא צריך להיכנס תחת האלונקה. הוא צריך להחליט – אבל שגם יאיר לפיד יכנס, גם עמיר פרץ יכנסו. שיכנסו כולם – חוץ מהרשימה המשותפת. חד משמעית".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נשאל על הקמפיין המכפיש שמפלגתו ניהלה נגד כחול לבן והעומד בראשה, במסגרתו ירדו לא פעם לפסים אישיים. על כך אמר: "אני חושב שבני גנץ וכחול לבן אמרו דברים מסוימים עלי, ביחס לנאמנות שלי למדינה שהיו יותר קשים בחלק מהמקרים. אני הצעתי להם לשים את המשקעים מאחור, אנחנו מול משבר של האנושות. זה יסחף את כולנו".

"אני מנווט את הטיטאניק ומאחורי אני רואה התרסקו ופגשו את הקרחונים, אני מנווט את זה בצורה המיטבית אבל לא מבטיח שנצליח", בירכתיים יש 90% מהאזרחים שרוצים ממשלת אחדות ואומרים שיש לעזור לרב החובל, אבל קומץ קטן מנסה לסלק את הקברניט מהסיפון ונשים את הידיים הלא כל כך מנוסות על ההגה".

נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח''כ בני גנץ
נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח''כ בני גנץ | צילום: מארק ניימן, לע''מ

מח"כ יאיר לפיד נמסר בתגובה לדברי נתניהו: "מזה חמישה ימים שאין בישראל דמוקרטיה. באמצע משבר לאומי ובריאותי יושב ראש הממשלה בטלוויזיה ומשקר ומכפיש ללא הרף. להבדיל ממנו לא ארד לרמה הזו. איומי הסרק של נתניהו לא מרשימים אותנו, גם לא 'ההסכם בסמסים' שלא היה ולא נברא. בשבוע הבא נלך לבחור יו"ר חדש לכנסת ולהפעיל את הבית כדי להלחם בקורונה לטובת אזרחי ישראל. זה הדבר היחיד שחשוב עכשיו".

חברת הכנסת היבא יזבק (הרשימה המשותפת) התייחסה לדבריו של נתניהו נגד מפלגתה, ואמרה: "‫מעניין איך זה מרגיש להיות שקרן, גזען ומסית סדרתי? נראה לי שנתניהו יודע את התשובה. כשהוא מסית בפריים טיים נגדי ונגד הרשימה המשותפת הוא מסית גם נגד כמעט 600 אלף אזרחים שנתנו בנו את אמונם. אבל זה לא יעזור לו ולא יציל אותו".

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו
''זמנים קשים''. הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש | צילום: חדשות 13

המו"מ האמיתי כרגע - בין גנץ ללפיד / רביב דרוקר, ספי עובדיה ועקיבא נוביק

גנץ לא מצליח להביא את לפיד, ובלעדיו יש לו רק 15-17 ח"כים. הרעיון בכחול לבן כעת הוא לנסות לייצר עמדת כוח בכנסת בתקווה לקבל עמדת מיקוח חזקה יותר מול הליכוד. בליכוד בתגובה מאיימים - אם תבחרו יו"ר כנסת מסיעתכם שלא נכנס לממשלה - כשהמועמד הוא מאיר כהן מ"יש עתיד" – נפסיק המגעים לאחדות. זה איום ריק, אבל הוא עובד על גנץ שמוטרד מלבחור את כהן לתפקיד.

בתוך כך, יש ניסונות לארגן פגישה בין נתניהו לגנץ. גנץ חצוי בין העמדה של לפיד ויעלון לרצון שלו לחתור לממשלת אחדות. הבעיה עם בחירת יו"ר כנסת היא מה יקרה ברגע שלפיד יחליט לא להיות חלק מהממשלה מבחינת האיזון בחלוקת התיקים.

בד בבד, אדלשטיין צפוי לבקש מחברי הכנסת לא להגיע למליאה בשל המגבלה של 10 אנשים, ולהציע להם בדיקות קורונה בתוך הכנסת. ביום שני החוק המרכזי שאמור לעבור הוא "חוק נתניהו" שאמור למנוע ממנו להקים ממשלה. ההערכה היא שסיכוייו קלושים נוכח לוח הזמנים הצפוף שנותר לגנץ.