גורמים במפרץ: הסכם ישראלי-סעודי - רק עניין של זמן

הגורמים אמרו לחדשות 13 כי סעודיה מגבירה את שיתוף הפעולה עם ישראל, לקראת הסכם עתידי. גורמים ערביים אמרו כי קיים חשש שאיראן תנסה לפגוע באינטרסים של האמירויות להפחיד מדינות אחרות

זמן צפייה: 14:18

ההסכם עם איחוד האמירויות: גורמים במפרץ אמרו הערב (שבת) לחדשות 13 כי לאחר ההסכם בין ישראל לאמירויות, הסכם דומה עם סעודיה "הוא רק עניין של זמן", למרות שבסבירות גבוהה שיהיו מדינות אחרות באיזור, על פי ההערכות בחריין ועומאן, שיחתמו על הסכם קודם לכן. עוד אמרו הגורמים, כי שיתוף הפעולה בין ירושלים לריאד שכבר קיים - יוגבר.

אולם למרות ההערכות האופטימיות, סעודיה עדיין שותקת בשלב הזה, ולא מגיבה להסכם, בניגוד למדינות ערביות אחרות. מומחים אזוריים אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי ההכרזה המפתיעה של ארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות ביום חמישי האחרון מהווה מקפצה עבור האחרונה, שצפויה למנף את מעמדה באזור על חשבונה של סעודיה. המומחים טוענים גם כי האיום הוא לא רק על השליטה האזורית של ריאד – אלא גם על הקרבה לבית הלבן, החשובה כל כך, ולמערב כולו.

בתוך כך שר המודיעין אלי כהן העריך שגם סודאן צפויה לחתום על הסכם שלום עם ישראל בקרוב. "לדעתי תהיה השנה פריצת דרך נוספת עם מדינה באפריקה", אמר השר כהן בתכנית "המטה המרכזי". לדבריו, "לדעתי זאת תהיה סודאן שתחתום על הסכם שלום עם ישראל".

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
''הסכם עם סעודיה - רק עניין של זמן''. יורש העצר מוחמד בין סלמאן | צילום: Getty Images

גורמים ערביים אמרו לחדשות 13, כי "קיים חשש שאיראן תנסה לפגוע באינטרסים של איחוד האמירויות במסגרת פיגועים במזרח התיכון, זאת כדי להרתיע מדינות אחרות מלנקוט בצעד דומה כמו איחוד האמירויות, ולחתום על הסכם שלום עם ישראל". מוקדם יותר אמר נשיא איראן חסן רוחאני כי ההסכם הוא "טעות ענקית", ואף קרא לאבו דאבי לחזור בה.

השבוע יעבור ההסכם מהצהרות בלבד לפסים מעשיים. כבר השבוע יצא ראש המוסד יוסי כהן לביקור באמירויות, וייפגש עם יורש העצר מוחמב בין זאיד ועם אחיו, היועץ לביטחון לאומי. השיחות בין כהן למקביליו באמירויות יעסקו באופן שבו מעבירים את הקשר החשאי שהיה עד כה לפסים גלויים בין משרדי החוץ של שתי המדינות, מתוך כוונה להגיע לחתימה של הסכם עקרונות עוד לפני הבחירות בארה"ב בנובמבר. לאחר מכן יוקמו קבוצות עבודה שיתרגמו את העניין למעשים.

עוד לפני שההסכם יעבור לפסים גלויים מבחינה מדינית, הרי שמבחינה כלכלית הוא כבר עובר לפעולות גלויות. הערב פורסם לראשונה בחדשות 13 על עסקה גדולה בשווי מאות מיליוני דולרים שנחתמה בין החברה הישראלית "טרה-גרופ" לחברה מהאמירויות, לרכישת ינשופים לבדיקת קורונה.