מול הנורמליזציה עם ישראל במפרץ - השתיקה הסעודית רועמת במיוחד

ריאד נחשבת כמי שמובילה את הקשר הלא רשמי עם ישראל, אולם ההסכם המפתיע עלול להחליש את מעמדה, פעמיים: מול מדינות האזור ומול וושינגטון - שם מאמינים ומקווים שהיא תצטרף לבסוף למהלך

זמן צפייה: 00:45

ההסכם עם איחוד האמירויות: לצד התנגדות צפויה של יריבותיה המרות של ישראל, ובראשן איראן וטורקיה, להסכם המתגבש - מדינות ערביות אחרות, כמו מצרים וירדן, ומפרציות בהן בחריין ועומאן, בירכו על המהלך. נוכח התגובות האלה בולטת במיוחד שתיקתה של מי שהייתה השחקנית המרכזית של הציר המתון - סעודיה.

סעודיה נחשבת כבר שנים ארוכות למי שמובילה את המדיניות המקבלת כלפי ישראל, בין היתר בשל אינטרס מובהק משותף – המאבק מול איראן. אלא שמומחים אזוריים אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי ההכרזה המפתיעה של ארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות ביום חמישי האחרון מהווה מקפצה עבור האחרונה, שצפויה למנף את מעמדה באזור על חשבונה של סעודיה.

לכתבות נוספות בנושא:

רוחאני על ההסכם עם ישראל: "איחוד האמירויות עשתה טעות ענקית"

הערב: אחרי ההסכם ההיסטורי – שליח חדשות 13 מדווח מדובאי

בכיר באיחוד האמירויות: "הישראלים יוכלו לבקר פה בקרוב מאוד"

המומחים טוענים גם כי האיום הוא לא רק על השליטה האזורית של ריאד, ובראשה יורש העצר החזק מוחמד בין סלמאן – אלא גם על הקרבה לבית הלבן, החשובה כל כך, ולמערב כולו. מעמדו של בן סלמאן מול המערב נפגע גם כך בפרשת רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, על אף שנדמה שהשפעתה של הפרשה הזו דועכת עם הזמן.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: Getty Images

עם זאת בבית הלבן סבורים שסעודיה צפויה להצטרף גם היא למהלך בשלב מסויים. אדריכל ההסכם, יועצו הבכיר וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר בסוף השבוע לרשת CNBC כי "לדעתו בלתי נמנע שסעודיה וישראל יגיעו להסכם נורמליזציה מלא", והוסיף גם כי "שני הצדדים יכולים לעשות דברים נהדרים יחד".

לסעודיה בהחלט יש סיבה לדאגה. לא מעט סבורים שאיחוד האמירויות לא תישאר לבדה, וההסכם הביליטרלי יהפוך למולטילטרלי, כשעוד שחקניות יצטרפו אליו, כמו לדוגמא בחריין ועומאן. בוושינגטון משוכנעים כי זה עניין של זמן עד שמדינות נוספות יחתמו גם הן על הסכם עם ישראל, כפי שהעיד קושנר בעצמו במהלך אינספור הריאיונות שסיפק בסוף השבוע לכלי התקשורת השונים בארה"ב ומחוצה לה.

קו הרקיע של אבו דאבי, בירת איחוד האמירויות
תתחזק על חשבונה של סעודיה? אבו דאבי, בירת איחוד האמירויות | צילום: Shutterstock

מי שנשמע אופטימי גם כן הוא אבי ברקוביץ', מקורבו של קושנר והשליח האמריקני למזרח התיכון, שנכנס במהלך השנה האחרונה לנעליו של קודמו, ג'ייסון גרינבלט. בריאיון לרשת "בלומברג" אמר ברקוביץ' כי "בבית הלבן מקיימים שיחות בעצימות גבוהה עם מדינוטת ערביות נוספות", וכי ההסכם בין ישראל לאמירויות יגרום ל'אפקט דומינו' על מדינות אחרות שיבקשו להצטרף. "מקווים כי כבר בשבועות או בחודשים הקרובים נציג הישגים דיפלומטיים נוספים בנושא", טען.

יש לציין שסעודיה היא הכלכלה הגדולה והמשמעותית ביותר במפרץ ויצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, אולם במהלך השנים האחרונות איחוד האמירויות פעלה באופן נמרץ על מנת להעצים את מדיניות החוץ שלה. זאת בין היתר על ידי הגברת מעורבותה במוקדי סכסוך משמעותיים, כמו לוב, סודן ותימן.

לצד השתיקה הרועמת מצד הארמון בריאד, רבים בסעודיה מביעים מורת רוח מהמהלך של האמירויות, בעיקר ברשתות החברתיות. כחלק מהקמפיין נגד ההסכם, שיתפו משתמשים רבים ציטוט מנאום של המלך פייסל, שהוביל את ההתנגדות לישראל במהלך מלחמת יום הכיפורים, שאמר כי "גם אם כל הערבים יסכימו לקבל את קיומה של ישראל ולחלק את פלסטין, סעודיה לעולם לא תצטרף אליהם".