חודשים לפני רצח חשוקג'י - חברה ישראלית ריגלה אחר אשתו

במסגרת תחקיר גלובלי על חברת הריגול הדיגיטלי NSO, נחשף כי תוכנת "פגסוס" שפיתחה עקבה באופן חשאי אחר שתי נשים שהיו מקורבות לעיתונאי ולמבקר השלטון הסעודי לשעבר. בחברה הכחישו את הדיווח

זמן צפייה: 04:24

במסגרת תחקיר גלובלי על חברת הריגול הדיגיטלי NSO הישראלית שפורסם אתמול (ראשון), נחשף כי שתי נשים שהיו מקורבות לעיתונאי הסעודי שנרצח ג'מאל חשוקג'י, בהן אשתו וארוסתו, היו תחת מעקב חשאי של תוכנה ייחודית בשם "פגסוס" - כך עולה מניתוח פורנזי של המרחב הדיגיטלי.

מהתחקיר שפורסם עולה כי "פגסוס" סימנה את טלפון האנדרואיד של אשתו של חשוקג'י, חאנן אלטאר - חצי שנה לפני רציחתו. עם זאת, לא ניתן לדעת אם הפריצה שנעשתה לטלפון הייתה מוצלחת. כמו כן, נמצא כי לטלפון מסוג אייפון של ארוסתו, הטיג'ה ג'נגיז, בוצעה פריצה ימים ספורים בלבד לאחר הרצח של חשוקג'י. מלבד נשותיו של העיתונאי, נעשה ניסיון ריגול גם אחר טלפון נוסף של בן משפחתו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"סכנה לבריאות הציבור": תיעוד מתוך מחדל הבדיקות בנתב"ג

השר לביטחון הפנים נגד רע"ם: "הר הבית – לא רק למוסלמים"

"פיקוד חדש": האם הממשלה עוצרת את הרס הבנייה הלא חוקית בנגב?

חאטיס צ'ינגיז, ארוסתו של העיתונאי לשעבר ג'מאל חשוקג'י
חאטיס צ'ינגיז, ארוסתו של העיתונאי לשעבר ג'מאל חשוקג'י | צילום: רויטרס

עוד עלה מהתחקיר כי תוכנת ה"פגסוס" שימשה מדינות רבות למטרות פריצה לסמארטפונים השייכים לפעילי זכויות אדם, עיתונאים ופוליטיקאים. לאחר החשיפה, בחברה הכחישו את הדברים וטענו כי הם "מלאים בהנחות שגויות ותיאוריות לא מאושרות". מנכ"ל החברה, שלו חוליו, הוסיף כי לחברה "לא היה שום קשר לרצח הנורא של ח'אשוקג'י", וכי "לא שימש לריגול אחריו ואחרי משפחתו".

כזכור, חשוקג'י, שהיה ידוע בביקורת נוקבת כלפי יורש העצר הסעודי, הגיע בתחילת אוקטובר 2018 לקונסוליה בבירה הטורקית כדי לטפל במסמכי הגירושין שלו במטרה להינשא בשנית. ארוסתו, ג'נגיז, שהמתינה לו מחוץ למבנה, התלוננה לאחר כמה שעות כי חשוקג'י לא יצא מהקונסוליה. בתקשורת דווח כי צוות של 15 סעודים עינה אותו וביתר את גופתו. בסעודיה הכחישו את הדיווחים, אך כעבור שבועיים מסרו את גרסתם הסופית, בכך שהעיתונאי נהרג במהלך קטטה, שהמעורבים בה ניסו להסתירה. לאחר דיווח זה אמר גורם אמריקני בכיר כי ארצות הברית אינה סבורה כי הגרסה של הסעודים בנוגע לנסיבות מותו של ג'מאל חשוקג'י - אמינה.

חבר הכנסת מוסי רז מסיעת מרצ שלח מכתב לשר הביטחון בני גנץ בו קרא לו לעצור "את אישורי הייצוא של NSO עד לבדיקה מקיפה של מה מיוצא ולאן. רק לפני שבועיים בג"ץ קבע שמדיניות הייצוא הביטחונית של מדינת ישראל אינה כפופה לביקורת שיפוטית אלא במקרים חריגים ביותר ועל כן למשרדך תפקיד מכריע בסוגייה זו".

מלך סעודיה ויורש העצר בפגישה עם משפחתו של העיתנואי ג'מאל חשוקג'י
מלך סעודיה ויורש העצר בפגישה עם משפחתו של העיתנואי ג'מאל חשוקג'י | צילום: חדשות עשר

גורמים במשרד הביטחון מסרו כי "מדינת ישראל מאשרת ייצוא מוצרי סייבר רק עבור גורמי ממשל, לשימוש חוקי ולמטרות מניעת וחקירת פשעים ולוחמה בטרור בלבד. אם מתברר כי נעשה שימוש בניגוד לתנאי הרישיון או בניגוד להצהרות מטעם המדינות הרוכשות ננקטים הליכים מתאימים. חשוב לציין כי למדינת ישראל אין גישה למידע שנאסף על-ידי לקוחות חברת NSO".

אמש חשפו הגארדיאן ו-16 גופי תקשורת גדולים נוספים חשפו כי חברת הסייבר הישראלית מקושרת לריגול אחר עיתונאים, פעילי זכויות אדם ובכירים בעולם. הדלפה של 50 אלף מספרי טלפון אשר הגיעה לחושפי הפרשה מעוררת חשד כי אלו מספרים אשר סומנו כמטרה לפריצה של תוכנת "פגסוס" שפיתחה החברה אשר טוענת באופן קבוע כי התוכנה מיועדת לשימוש נגד טרוריסטים ופושעים.

התוכנה משמשת לריגול אחר טלפונים ולפי הדיווחים מסוגלת, ללא ידיעת בעלי הטלפון, להוציא מהטלפון מידע כמו תמונות והודעות, להקליט שיחות ולהפעיל את המיקרופון מרחוק. לא ברור בשלב זה האם כל הטלפונים שמספריהם הודלפו נפרצו על ידי התוכנה או רק סומנו כיעד, אך בחלק קטן מהם זוהו עקבות של "פגסוס".