נצרת עילית או נוף הגליל? העיר הצפונית ממתגת עצמה מחדש

כדי להבין את הבלבול הנפוץ בין נצרת עילית לנצרת צריך לחזור לתקופת בן גוריון - שרצה לשנות את השם. ראש העיר הנוכחי רונן פלוט, החליט ללכת עם המהלך עד הסוף. "השינוי הוא דבר מרענן"

זמן צפייה: 13:26

הבלבול בין השם נצרת לנצרת עילית נפוץ מאוד, כשאפילו ראש הממשלה ונשיא המדינה לעיתים מחליפים בין השמות. כדי להבין את מקור הבלבול הזה, צריך לחזור יותר משישים שנים אחורה. בדצמבר 1956, דוד בן גוריון החליט להקים את קריית נצרת, עיר יהודית השוכנת לצד נצרת הערבית. משרד הביטחון שלך אליה 13 משפחות כדי שיקימו בה את ביתן. שלוש שנים לאחר מכן, בן גוריון כינס ישיבת ממשלה שבה ניסה להחליט על שם קבוע למקום. כזכור, מוקדם יותר היום (שישי) נקבע במשאל עם שהתקיים בקרב תושבי העיר על שינוי שמה מנצרת עילית - לנוף הגליל.

בפרוטוקול סודי ממארס 1959, כתב ראש הממשלה דאז כי "צריך לתת שם אחר לנצרת. נצרות בהיסטוריה היהודית זה דבר איום, כל כך הרבה דם של העם היהודי נשפך בשביל הנצרות, למה לנו זאת?". בן גוריון אמנם התחייב שידון יום אחד בשם קבוע לעיר - אך מאז זה לא קרה. השם קריית נצרת הפך לנצרת עילית - וכך נשאר עד היום.

ראש העיר הפופולארי רונן פלוט, החליט שהוא הולך עם המהלך עד הסוף. "כל מי שבא לפה אני אומר לו דבר אחד - אם אתה לא רוצה לקבל בוז מהקהל תקפיד להגיד נצרת עילית", סיפר. "החלום שלי הוא ששלמה ארצי יבוא להופיע פה, ויגיד ערב טוב נוף הגליל". פלוט ויתר על תפקיד מנכ"ל הכנסת כדי לחזור הביתה, ובבחירות האחרונות קיבל 99% מהקולות, כאשר אף אחד לא העז להתמודד מולו.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

מעתה אמרו נוף הגליל: נצרת עילית שינתה את שמה באופן רשמי

טראמפ הסביר מדוע ביטל את התקיפה באיראן: "תגובה לא מידתית"

היכנסו וגלו: כמה אתם שולטים באירועים הפוליטיים שהיו השבוע?

נצרת עילית
נצרת עילית | צילום: החדשות 13

בינתיים, התושבים חלוקים לגבי שם העיר החדש. צביקה מנשקו אמר כי "אם שואלים איפה אני גר עכשיו אני אומר נצרת עילית, חושבים שזה ונצרת זה אותו דבר". נועה רוימי, טענה: "זו לא עיר נוצרית ואין סיבה שיהיה 'נצרת' בשם שלה". יוסי ממן, שהצביע נגד השינוי סיפר כי "אני מרגיש שזה חלק ממני, החלק הזה של נצרת עילית, אני מרגיש מחובר לזה".

שגיב מצרי, מנגד, חושב ש"שם חדש זה דבר מרענן". תושב העיר תאופיק הסביר כי "אני פעם גרתי ברחוב הגפן ושינו את השם לרחוב התירוש, לקח זמן אבל התרגלנו - והיום אני אומר שאני גר בתירוש". עדי סלאם, ראש עיריית נצרת, אמר: "אם לחבר שלי רונן טוב להחליף את השם, אז גם טוב לי. אי תומך במה שהוא חושב שטוב לעיר שלו".

כאמור, היום נקבע כי נוף הגליל הוא באופן רשמי שמה החדשה של נצרת עילית, בתום משאל שנערך בעיר ובו השתתפו 10,242 תושבים. 8,059 תושבים (79%) הצביעו בעד השינוי, 2,055 (20.5%) הצביעו נגד ו-128 קולות נפסלו. השם החדש כבר אושר במועצת העיר, במשרד ראש הממשלה ובמשרד הפנים.