טראמפ הסביר מדוע ביטל את התקיפה באיראן: "תגובה לא מידתית"

נשיא ארצות הברית התייחס להפלת המל"ט האמריקני על ידי טהראן ולכך שהחליט ברגע האחרון לעצור את תגובת הנגד: "שאלתי כמה אנשים ימותו והגנרל ענה לי ש-150, ביטלתי את התקיפה עשר דקות לפני"

זמן צפייה: 02:09

הפלת המל"ט האמריקני: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הסביר היום (שישי) מדוע החליט לבטל את התקיפה באיראן לאחר שהפילה את המל"ט האמריקני, וכתב בטוויטר כי "היינו דרוכים ומוכנים לתקוף אתמול בלילה שלושה אתרים שונים וכששאלתי כמה אנשים ימותו, הגנרל ענה לי ש-150. עשר דקות לפני התקיפה הוריתי לעצור אותה - כי זו תגובה לא מידתית להפלת מל"ט".

עוד כתב הנשיא: "אני לא מודאג, הצבא שלנו מוכן לפעולה והוא בפער החזק ביותר בעולם. הסנקציות פוגעות באיראן ונוספו עוד אתמול בלילה. אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני אף פעם - לא נגד ארצות הברית ולא נגד העולם".

לעוד כתבות בחדשות 13:

דיווח: טראמפ הזהיר את איראן שיתקוף – וקרא לה להיכנס למו"מ

גורמים אמריקניים: "לא שוללים אופציה צבאית מול איראן בעתיד"

הערכה בישראל: אם ארה"ב לא תגיב להתגרות האיראנית – היא תחריף

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בתוך כך, סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב אמר כי מוסקבה מוכנה לסייע לטהראן בייצוא הנפט ובמימון - אם לא תושק מערכת התשלום האירופית שמטרתה לעזור לרפובליקה האסלאמית להתמודד עם הסנקציות האמריקניות.

מפקד משמרות המהפכה באיראן, חוסיין סלאמי, אמר מוקדם יותר כי מדינתו נמנעה מהפלת מטוס ועליו 35 בני אדם, שליווה את המל"ט שחדר למרחב האווירי של איראן אתמול - והופל באזור מצרי הורמוז. כמו כן, מפקד זרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה פרסם הודעה לתקשורת בה טען כי מרכז הבקרה שהפעיל את המל"ט לא נענה לאזהרות איראן כי הוא מתקרב למימיה הטריטוריאליים, ואמר: "הפלת המל"ט מוכיחה שוב שכוחות הצבא האיראניים לא יהססו לפעול כלפי כל איום על הביטחון הלאומי".

הנשיא טראמפ העביר הלילה מסר לאיראן באמצעות עומאן, בו הזהיר אותה מפני תקיפה מיידית, והזמין אותה לקיים שיחות - כך דיווחו בכירים איראניים לסוכנות הידיעות רויטרס. לפי הדיווח, טראמפ נתן לאיראנים זמן מוגבל להגיב למסר, ואלה השיבו כי "האייתוללה עלי חמינאי מתנגד לשיחות מכל סוג שהוא עם ארה"ב, אך המסר יועבר אליו".

Malatpiece2
שברים מהמל''ט האמריקני שהפילו האיראנים

עוד הוסיפו בתשובתם לעומאן כי לכל מתקפה נגד איראן יהיו השלכות אזוריות ובין-לאומיות. זאת, לאחר שדווח ב"ניו יורק טיימס" כי בעקבות הפלת המל"ט האמריקני, טראמפ הורה על תקיפה של מטרות איראניות, אך חזר בו. מאוחר יותר פרסמה איראן תמונות של מה שלטענתה הם שברי המל"ט האמריקני שהופל. דובר משרד החוץ האיראני הגיב לדברי טראמפ ואמר כי "נגיב לדיפלומטיה בדיפלומטיה, תוקפנות תיענה במלחמה".

עם זאת, בכירים במועצה לביטחון לאומי של איראן הכחישו את הדיווח בפני אל-ג'זירה: "הידיעות כאילו איראן קיבלה מסר מארה"ב דרך עומאן אינן נכונות כלל". לאחר מכן, דיווחה סוכנות הידיעות איראנית "פארס", כי איראן אמרה לשגריר שוויץ שארה"ב אחראית להשלכות במקרה של תקיפה צבאית נגד איראן.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: ללא קרדיט

בד בבד, בכלי תקשורות בעולם הערבי דווח כי סעודיה העבירה מסר לבית הלבן לפיו עליה להגיב צבאית באיראן בטווח הזמן המידי, גם אם בצורה מוגבלת, אחרת "ההרתעה מול איראן בפעולה צבאית תיעלם לחלוטין".

חברות התעופה "בריטיש איירווייז" הבריטית ו-"לופטהאנזה" הגרמנית נענו לאזהרת רשות התעופה הפדרלית בארה"ב והודיעו כי לא יטוסו מעל מצרי הורמוז. זאת לאחר שרשות התעופה הפדרלית של ארה"ב הוציאה הבוקר אזהרה מפני טיסות מעל חלקים בשטח האווירי של איראן, באזור מצרי הורמוז ומפרץ עומאן. לאזהרה נענתה גם חברת התעופה האמריקנית "יונייטד איירליינס", שהודיעה על השעייה זמנית של הטיסות משדה התעופה ניוארק שבניו ג'רזי למומבאי שבהודו - בשל "חששות בנוגע למרחב האווירי של איראן". עוד הודיעו על שינוי נתיבי התעופה לופטהאנזה, בריטיש אירווייזס, קיי אל אם וסינגפור איירליינס.

נוסף לכך, ברוסיה דווח כי הקרמלין מאשים את ארה"ב בכך שהיא מגבירה את המתיחות באזור באופן מסוכן ושכתוצאה מכך האזור על סף מלחמה. סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, קרא לוושינגטון לשקול את ההשלכות האפרויות שיווצרו מעימות מול איראן ואמר כי הדיווח לפיו טראמפ הורה על תקיפה מראה שהמצב "מסוכן מאוד".

נשיא איראן רוחאני
נשיא איראן רוחאני | צילום: רויטרס

כאמור, לפי ה"ניו יורק טיימס", הפקודה לתקיפת מטרות איראניות עליה הורה טראמפ בוטלה זמן קצר לפני תחילת הירי, לאחר התייעצות עם בכירי הביטחון הלאומי וגורמים בקונגרס. העיתון "ניוזוויק" דיווח כי בין המטרות שסימנה ארה"ב היו מערכת טילי הקרקע-אוויר הסובייטית S-125, שלפי האמריקנית הייתה המערכת שיירטה את המל"ט באזור מצרי הורמוז.

ברשת ABC דווח כי היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ון בולטון, וכן שר החוץ מייק פומפאו, תמכו בתקיפה. על פי הדיווח, טראמפ חזר בו מהחלטתו בין היתר בשל החשש לפגיעה במאות אזרחים. במקביל, טהראן הודיעה כי יש לה "הוכחה בלתי ניתנת להפרכה", לכך שהמל"ט הפר את ריבונותה האווירית.

הלילה הציג הפנטגון תמונה של מסלול הטיסה של המל"ט, על מנת להוכיח את הטענה לפיה כלי הטייס היה בשטח בין-לאומי בעת שהותקף. מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים, קווין מקארתי, הצהיר כי על ארה"ב לנקוט ב"תגובה שקולה" כלפי איראן. גם יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, טענה כי על ארה"ב לעשות כל שביכולתה על מנת שלא להסלים את המצב מול איראן: "המצב מול טהראן דורש גישה אסטרטגית, חכמה ולא פזיזה".