"אם מישהי נראית שונה - מקללים": בני הנוער שנטשו את "טיקטוק"

שורת החשיפות של הסכנות שטומנת בחובה האפליקציה הובילה רבים להחליט שלא להשתמש בה. דוח של המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת מחזק את ההחלטה. "עליהם להבין שהם צריכים לשמור על הפרטיות"

זמן צפייה: 04:01

בחודשים האחרונים נדמה שלא נותרו כמעט בנות ובני נוער שאינם משתמשים באפליקציה הפופולרית ביותר כיום, טיקטוק. אבל אז הגיעה שורת החשיפות של הסכנות שטומנת בחובה האפליקציה התמימה, לכאורה, שבה בסך הכל מצלמים ומעלים לרשת סרטונים מוזיקליים של עד 15 שניות. "מדברים שם ממש בזלזול ומקללים. נגיד, אם יש ילדה שהיא נראית שונה ממישהו אחר, אז יורדים עליה ומרשים לעצמם לקלל אותה בטיק-טוק", סיפרה מאי סוויסה בת ה-16.

עוד ציינה מאי: "יש כל מיני סרטונים שבנות מעלות כל מיני דברים שהן עושות עם החברים שלהן ודברים מיניים". חברתה, נעה גבאי בת ה-16 גם היא, סיפרה על הסיבה שבגללה בחרה להתנתק מהיישומון: "כשדיברו איתי על התכנים המיניים באפליקציה וכשראיתי אותם, הרגשתי לא נעים, אי-נוחות".

כעת, הוציא המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת שורה ארוכה של סכנות שמסתתרות בטיקטוק. ד"ר נאוה כהן-אביגדור, מנכ"לית המטה, הסבירה: "הבעייתיות באפליקציה מתבטאת בקשר עם זרים, העברת אינפורמציה, פרטים אישיים ותמונות חושפניות.  כדי לקבל עוד לייקים, ילדים צריכים לעשות דברים יותר נועזים, חושפניים ואישים. פה מתחילה הסכנה", והוסיפה: "הילדים צריכים להבין שהם צריכים לשמור על הפרטיות שלהם, ולא לחלוק פרטים אישים. ככל שההורים יהיו יותר מעורבים וישאלו יותר שאלות, נוכל להגן על הילדים יותר".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"לא שווה את זה": אתגר ה"טיקטוק" שמוביל לפציעות בקרב בני נוער

זהירות, אפליקציה: FBI הודיע – פייס-אפ עלולה לשמש לריגול רוסי

המשחקים המסוכנים של בני הנוער ברכבת הקלה בירושלים • תיעוד

נועה, יובל ומאי בנות ה-16 מרמלה
נועה, יובל ומאי בנות ה-16 מרמלה | צילום: החדשות 13

קטי אביטל מרחובות, אמא של אופיר בן התשע, החליטה להקדים תרופה למכה. "אני יכולה לדעת בדיוק אילו אפליקציות הבן שלי מוריד ולהחליט אם אני מגבילה או חוסמת אותן", אמרה האם. בנה אופיר, בן תשע, נחשף ליישומון מחבריו לכיתה. "הכרתי את זה מחברים שהיו באפליקציה לידי והחלטתי לראות מה זה ". אבל, אמא קטי לפעול בהתאם להנחיות, שמגבילות את השימוש לבני ובנות 13 ומעלה. אופיר, בנה, סיפר: "באותו הרגע שאמא שלי חסמה אותי, כעסתי לרגע. אבל הבנתי שבאמת זאת לא אפליקציה לגילי".

במטה החברה, בסין, מנסים להיראות קשובים לביקורת, הם שבים ומזכירים את הגבלת הגיל ואת הקושי, לטענתם, לפקח על מאות מיליוני הסרטונים שמועלים מקצב מסחרר מידי יום, רובם המוחלט תמימים ומהנים.